• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • nalleryd

Fråga: Någon som har tips på var jag kan få tag på ett mönster till ett par pösiga mjukisbyxor i storlek 98 och större?

• veh
    Marilyn skrev 2012-11-01 11:28:07 följande:
    Saraisundsvall: jag sydde en babyskyddsfilt som vi använt ett tag. Dottern är nu 6 veckor. Har precis plockat bort den ur skyddet eftersom hon ändå behöver overall när vi åker och filten används inte då. Tänker mig att filten är bra att ha när det fortf är relativt varmt ute, men nu när det börjar bli kallt och bebisarna behöver mer kläder, så känns den onödig. Mitt tips är att du syr en filt som du kan använda i vår! Jag gjorde min med fleece på ena sidan och trikåtyg på den andra.

Fast man ska ju inte ha en alltför tjock och bylsig overall i babyskyddet, då kan man ju inte dra åt bältet såpass att barnet sitter säkert. Bättre då att ha en tunnare overall, eller enbart fleecekläder, och sedan filt/filtar ovanpå. Mitt första barn föddes på vintern, och hade då en tunn fleeceoverall - även när det var -20 grader. När vi bar ut babyskyddet till bilen så la vi filtar över, och så hade barnet vantar mössa och fårskinnstossor på sig. När det blev varmt i bilen så kunde vi ta av filtarna.
  • Singo alla

Efter en lång promenad i blåsten och ett litet träningspass på altanen så flödade inspirationen, 2 par byxor medan lillkillen sov ute i vagnen:)

• Anakin

Superfina grejer, Singo alla och Queen of darkness! Någon gång ska jag bli lika bra som er på att sy muddar och kantband! :)

• Queen Of Darkness
    Anakin skrev 2012-11-01 15:31:35 följande:
    Superfina grejer, Singo alla och Queen of darkness! Någon gång ska jag bli lika bra som er på att sy muddar och kantband! :)
    Jag hade ruskigt svårt att sy kantband, tills jag googlade och hittade en blogg (minns tyvärr inte vad det var för någon) där bloggaren beskrev i detalj exakt hur hon gör och efter det var det superenkelt!
    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • nalleryd
    Anakin skrev 2012-11-01 15:30:01 följande:
    nalleryd: tycker att det finns sådana mönster i typ varenda tidning eller bok om barnkläder som någonsin har givits ut? Den här är från Ottobre design 4/2008 till exempel, om det var något sånt här du tänkte på: www.ottobredesign.com/lehdet_js/2008_4/sivut/... Har du kollat annars på biblioteket?
    Ja typ.. Kanske ska beställa den :) Ja det finns, men bara upp till storlek 92 i de flesta tidningar och böcker. Och jag vill ha till större barn, såg här att dessa nog var till större barn :)
  • Anakin

Haha, ja, det hjälpte ju! :) Nä, skämt åtsido, har läst nästan alla bloggar som finns i ämnet tror jag. Tyckte att det var lurigt att få till kantbanden på byxorna när det skulle bli knytband också, så provade lite olika sätt innan jag hittade ett som fungerade hyfsat... Nä., det är nog mest att få in erfarenheten som gäller för mig! Bara att kämpa på :)

Svar på tråden Syjunta för gravida!