• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Anakin

Jag har tagit bort det gamla tyget till min gamla vagga och sytt ett nytt efter det gamla tyget. Min vagga är av rotting, så hela klädseln bestod av två delar: ett långt, rektangulärt tygstycke där bredden = vaggans djup + 10 cm och längden = vaggans omkrets + ca 50 cm samt en bottenplatta.

Sidoklädsel: Tog det långa, rektangulära tygstycket. Vek in ca 2 cm tyg utmed hela långsidan och sydde en kanal där jag trädde in ett snöre (jag tog det gamla som redan fanns). Snörets längd = vaggans omkrets i ovankant. Sedan sydde jag ihop rektangeln till en cirkel (kortsida mot kortsida förstås). Sedan var det bara att tråckla fast kanaldelen av tyget mot vaggans ovankant genom rottingen. Resultatet blev ett lite rynkat tyg som ser mysigt ut!
    Botten var ännu enklare - klipp till en bottendel i skumgummi eller vadd som passar botten, och sy ett fodral (två delar tyg som är en-två cm större än bottenplattan, sy ihop med raksöm, lägg i bottenplattan, tråckla ihop hålet för hand om du orkar).

Detta var superenkelt! Gissar att din vagga är mer besvärlig eftersom du frågar...

• Anakin

Här är vaggan:

... och här med matchande baby-nest! Nalle är stand-in bebis i ytterligare 2-3 veckor....

Det var lätt, men ändå ganska stolt över hur fint det blev! Jag är inte så duktig på att sy :)
  • bambigirl

Jag ringde deras kundtjänst för att beställa, för jag ville inte ha provdockan de skickade med maskinen. Och då sa att de inte fick skicka brother hit, så jag beställde från brothershoppen istället. Om (när ) jag beställer en OL kanske jag provar beställa från dem för visst är det billigare...

• Miss Giggle

Köpte en meter vaxtyg fr Stoff och Stil. Sydde 3 barnförkläden. Billigt! Vsxduken kostade 33kr/m

• Tallbarr12

Har jag gjort bort mig helt? Hittade ett trikåtyg som jag tänkte skulle passa jättebra till en lite tunnare filt till bebis och köpte en bit. Men självklart är det ju i singeltrikå, så kanterna rullar sig som skjutton! Kan tillägga att jag inte har nån kantbandsapparat till overlocken heller... Tanken var verkligen att göra filten i ett lager tyg, eftersom jag redan gjort en del i två lager och saknade en lite tunnare filt! 

Även om jag skulle göra en fyrtrådig overlocksöm så skulle väl kanterna rulla sig lika mycket för det? Någon som har några tips eller ska jag lägga ner projektet? 

• Marilyn

Vill tipsa alla om en sida på Facebook som heter 1000 kreative ideer - one thousand creative ideas. Finns grymt mycket av allting! Spenderar varje amningsstund på natten med att gå igenom varje kategori. Mycket inspirerande! Ungefär som pinterest, fast bara med diverse pyssel.

Kan inte länka via paddan, men sök efter den!!

• a239s
    Anakin skrev 2012-10-19 15:08:41 följande:
    Här är vaggan:

... och här med matchande baby-nest! Nalle är stand-in bebis i ytterligare 2-3 veckor....

Det var lätt, men ändå ganska stolt över hur fint det blev! Jag är inte så duktig på att sy :)
    Tack så mycket! 
    Min ser inte riktigt likadan ut men jag är så fruktansvärt okunnig på att sy (tyvärr) så jag behövde lite hjälp på traven. Men om någon ändå skulle ha ett slags universalmönster till en klädsel på vagga så skicka den gärna :)  
  • nalleryd

Sytt matchande tröja och body med dreggelhaklapp till stora tjejen och lillkillen i magen :) Mönstret på både bodyn och tröjan är lite omgjorda ottobre mönster.

Då jag tycker att tryck knappar är det värsta som finns att sätta på så och att jag råkat slå sönder mitt plastverktyg så får jag nog skaffa en riktig tång innan jag sätter på tryck knappar, det ska vara 3 i grenen och i i halsen.  På grund av dålig bildkvalite så ser tygen annorlunda ut, men det är samma tyg :D
  • annasegen

Hej allihopa!

Har plöjt igenom lite mer än halva tråden nu och jösses vad inspirerad man blir!:)

Har BF 25 februari så har gott om tid på mig att färdigställa alla mina pysselprojekt (hoppas jag;)

Har en låååång lista med grejer som ska göra men tänkte börja med babynest och myspöl..... Så det jag undrar nu är om någon härinne har gjort en myspöl själv? Jag har en tanke om hur jag ska göra min, men hade varit kul att se hur andra har gjort. Och det skadar ju aldrig med lite extra inspiration:)

Ha det fint allesammans! 

• Strumpemamma
    nalleryd skrev 2012-10-23 14:35:56 följande:
    Sytt matchande tröja och body med dreggelhaklapp till stora tjejen och lillkillen i magen :) Mönstret på både bodyn och tröjan är lite omgjorda ottobre mönster.

Då jag tycker att tryck knappar är det värsta som finns att sätta på så och att jag råkat slå sönder mitt plastverktyg så får jag nog skaffa en riktig tång innan jag sätter på tryck knappar, det ska vara 3 i grenen och i i halsen.  På grund av dålig bildkvalite så ser tygen annorlunda ut, men det är samma tyg :D

Jättefint tyg!! Och jättefina kläder!
Svar på tråden Syjunta för gravida!