• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Elsa1981

Önskar mig en overlockmaskin men föräldrapenning är ju inget man blir rik på...

Ska införskaffa mig stretchnål ochtesta mig fram. Men det är ju så trååååkigt att testsy, har inte tålamod. Har stretchraksöm på min vanliga maskin men tycker inte att det blir bättre med den än med vanlig raksöm.

• akada
    annasegen skrev 2012-11-02 15:47:37 följande:
    Akada:

Jag gjorde min myspöl fyrkantig istället. Skumgummi i botten, med ett madrasskydd på. Två av sidkuddarna fyllde jag med styrolitkulor, de andra två med vanlig kuddfyllning. Den behöver lite finjusteringar men kommer i princip se ut såhär:

men så fiint! jag funderar på att fylla sidorna med vadd, jag gjorde en amningskudde med styrolit loch använder den inte ens för att den är så prasslig!
  • Gimle

Hejsan! Skriver inte då mycket här men är ofta inne och ser på allt fint ni gör. 

Har för mig att jag sett bilder på nån sorts förvaring i tyg med en massa fack att ha vid skötbordet här? Någon som vet vad jag menar och skulle kunna lägga upp dessa bilder igen så at tjag får lite inspiration? Tror en sån skulle passa perfekt på väggen bakom vårat skötbord som ska vara uppepå tvättmskinen.

Tänkte även jag skulle visa några av de senaste sakerna jag pysslat ihop till lilla bebisen när jag ändå är här och skriver

En virkad mössa fodrad med fleece som tyvärr blev lite för stor för att han ska kunna använda den som nyföding i januari.

Tunna raggsockor till far och sonHjärta har stickat tre par stora sockor i detta tunna garn och när jag är klar med den andra lilla sockan ska jag aldrig sticka i så tunt garn igen. Jag har inte det tålamodet som krävs!!!

BF 27 januari 2013
  • Hickstead

Äntigen har jag läst igenom hela tråden :)

Är bara i vecka 11 och vågar inte pyssla på så mycket än (tråkiga tidigare erfarenheter bara, vill inte sitta där med en massa fina små saker och ingen bebis) men snart så...

Än så länge har jag i alla fall svängt ihop ett par små tossar och en mössa, samt en kofta men den har jag ingen bild på än.

• Kastrull

Ja den där ponchon vill jag också veta var du hittat mönstret på.  Jätte fin!

annasegen skrev 2012-11-02 16:18:23 följande:
    Har även hunnit med att göra babynest, en snoogle kudde och två amningsponchos. Har en låååång lista med grejer jag vill sy men det blir ju ofta så att man börjar med det roliga (och kanske lite onödiga;)

• annasegen

Tack så mycket! Kul att höra att ni gillar den, eftersom den är busenkel att göra och med lite fantasi går det att variera den i oändlighet:)

Jag tog en av sambons reklamtröjor, stl xl och klippte lite i. Först klippte jag av ena ärmen i lite sned vinkel in mot halslinningen. Sen klippte jag upp längs med andra sidan, från t-shirtens nederkant ändå ut till ärmens slut. Då blir det hålet från den avklippta ärmen som blir ny halslinning och den gamla halslinningen blir ett nytt armhål. Detta hade man kunnat klippa bort/sy igen om man vill ha det helt stängt men jag gillar att man kan ha ena armen på utsidan av ponchon.

Sen klippte jag upp lite i den nya halslinningen (avklippte ärmen) och satte i en tryckknapp så man kan öppna upp lite om man känner för det. Precis under originalhalslinningen satt ett fult reklammärke så jag gjorde ett veck där och sydde på en knapp

Hoppas ni blir kloka på beskrivningen!

Såhär ser den alltså ut på "rätt håll". Originalhalslinningen används som ärmhål för vänster arm.

Och såhär ser den ut poncho-style. Ser mkt bättre ut när man har den på sig, lätt och följsam och assymetrisk på helt rätt ställen.

Och man kan som sagt variera i oändlighet beroende på hur man själv vill ha den

• Anakin

Cool idé, annasegen! Men fattar inte, trots snygga bilder :/ OK, så det avklippta ärmhålet blir ny halsringning och vänster arm kommer ut antingen genom halsringningen eller genom den kvarvarande ärmen, så långt är jag med, men hur sjutton får du ut höger arm?

• annasegen

Vänster arm kommer ut genom originalhalslinningen, och höger arm har man bara under tyget. Det är bara att börja klippa i en gammal trasa till tröja, går nog inte att misslyckas

• Claudia gbg

Jag fattar inte heller. Kan du tänka dig att göra en tut? Har du själv kommit på hur du ska göra?

Nä, man blir inte direkt rik på fp. Jag sparar pengar till en ol. Sålde precis lite grejer på tradera. Fick ihop 1000 kr. Har även sålt lite på blocket. Har en hel bunt saker som ska säljas här hemma. Ol blir en bra morot. Det blir av att sälja...

Svar på tråden Syjunta för gravida!