• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • bambigirl

Hallonpajen: vik upp lite till? 2 cm brukar nog jag vika upp och det blir bra, har inte heller nån ol, fast jag vill.

• LillfisenE

Har bara vanlog maskin men har inge problem med tvillingsöm. Däremot har jag Läst att ner uppvik gör att man slipper att kanten viler sig

• Kickioh

Hej brudar! :) Är det någon här som vet vart det finns bra mönster på dregglisar?

Låter ju så enkelt så man ska väl egentligen kunna rita ett eget men jag är verkligen totalt värdelös på att sy så detta blir mitt första försök på något till sonen :)

• Kickioh

Och om någon här gjort egna dregglisar sydde ni dom aviga då eller med synlig söm?

• Trolltoka
    Hallonpajen skrev 2012-11-14 19:58:40 följande:
    Trolltoka: du som syr så mycket (och fint!) - har du en coverlock? Jag har inte det och har såna problem att få till bra fållar i nederkant av tröjor. Kanten lixom krullar upp sig och man ser insidan/sömmen och det är så fult! Allra helst i single jersey tyger. Jag viker upp en kant typ 1,5-2 cm och fållar med tvillingsöm. Har du (eller någon annan!) tips på hur man fållar snyggast utan en coverlock? Tycker ofta att tvillingsömmen lätt repar upp sig oxå...

Har ingen cover tyvärr. Kör på tvillingnål eller någon stretchig söm på vanliga maskinen. Vik upp mer och sy högre upp på fållen! Hade det problemet i början jag med tills att jag kom på att vika upp en större fåll Har du rätt trådspänning på när du kör med tvillingnålen?
    Kickioh skrev 2012-11-15 00:32:52 följande:
    Hej brudar! :) Är det någon här som vet vart det finns bra mönster på dregglisar?

Låter ju så enkelt så man ska väl egentligen kunna rita ett eget men jag är verkligen totalt värdelös på att sy så detta blir mitt första försök på något till sonen :)

Har du någon befintlig dregglis? Isåfall sprätta! Annars tror jag det finns nånstans på nätet..

I och med att jag kör med overlock tycker jag det är snyggast med rå kant
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • bejbisen

Jag brukar vändsy mina dregglisar. Men hade ja haft en overlock hade ja nog gjort några med rå kant oxå :)

• Hallonpajen

Tack alla!! Ska testa med bredare fåll. Det där med trådspänning är en smärre vetenskap tycker jag...hittar inte var jag justerar den på min maskin och manualen är försvunnen. Ska den troligtvis vara mer spänd? På baksidan av tvillingsömmen blir det inte riktigt sick-sack utan mer en rak söm - är spänningen för hård då?

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Kickioh

Tack för era svar! Får nog sprätta en då :) En dum fråga... Kan man inte sy en snygg rå kant med vanlig symaskin? Det går väl att ställa in "mönster" eller vad man ska säga om jag inte minns fel... Ni kanske hör att jag gått träslöjd hela livet ;)

• bejbisen

Jo, visst går de även med en vanlig maskin. Men de sömmar ja hade blev inte så snygga som overlockens blir :) därför blir de vändsydda här :)

• Kickioh
    bejbisen skrev 2012-11-15 11:43:27 följande:
    Jo, visst går de även med en vanlig maskin. Men de sömmar ja hade blev inte så snygga som overlockens blir :) därför blir de vändsydda här :)

Ok, jag får väl prova mig fram lite så får vi se hur detta slutar :)
Svar på tråden Syjunta för gravida!