• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • LilaLilja
    bebinsmamma skrev 2011-07-14 21:04:45 följande:

Jag har bf om sex dagar och har varit hemma från jobbet tre veckor nu - första två veckorna klättrade jag nästan på väggarna här hemma så åkte till tygaffären och handlade på mig en hel del för att ha sysselsättning som inte krävde att man står och går =)

Första projektet blev ett babynest. Googlade fram lämpliga mått och gjorde en variant som var lite som beskrivningen och lite som jag själv tyckte "verkade bättre". Här är resultatet:

Sen har det blivit x antal påslakan-set till spjälsängen och vagnen och ett spjälsängsskydd. Vet inte riktigt vad jag ska sy mer, har massa tyg kvar, men kan inte komma på nåt kul att göra av det. En sovpåse för spjälsängen och en åkpåse för vagnen har jag tänkt så småningom, men inte förrän det bli kallare ute och eftersom man inte vet hur lång lillan kommer vara då så är det bara på "att göra listan" tillsvidare.

Kul med en sån här tråd så man kan få inspiration från andra!

Åh en sådan ska jag med sy, måste bara köpa sån där fyllning och snöre :) Bra att ha något att göra sista tiden, har  20 dagar kvar till BF så :)
  • annasegen

Akada:

Jag gjorde min myspöl fyrkantig istället. Skumgummi i botten, med ett madrasskydd på. Två av sidkuddarna fyllde jag med styrolitkulor, de andra två med vanlig kuddfyllning. Den behöver lite finjusteringar men kommer i princip se ut såhär:

• annasegen

Har även hunnit med att göra babynest, en snoogle kudde och två amningsponchos. Har en låååång lista med grejer jag vill sy men det blir ju ofta så att man börjar med det roliga (och kanske lite onödiga;)

Lyckades tyvärr inte vrida bilderna. Nästa gång jag ska fota och lägga upp bilder får jag vrida kameran istället så blir det rätt från början;)
  • Elsa1981

Tack för sömtipsen. Antagligen har jag inte rätt nål... Trådspänningen ska vara rätt men kanske är det pressarfoten som trycker fel och drar ut tyget eller nåt? Ja, jag kan ju inget så ska testa mig fram efter helgen när jag är hemma. Blir kanske ett par med raksöm och ett par med fuskstretchsöm och sedan får jag utvärdera. Återkommer med resultatet.

• L1ber

Annasegen: vad fina grejer! Speciellt ponchon! Jag har funderat på att sy något sånt men inte hittat någon snygg modell som jag gillar. Var har du hittat mönster? (hoppas inte du improviserade nu) :)

• Claudia gbg

Undrar också över mönstret till ponchon..!

På SOS var det en tjej som berättade för mig att hon eg inte är sömmerska, att hon är tapetserare. Så skulle hon sy nåt i strech och det bubblade sig och blev inte som hon ville. Kollegorna som är sömmerskor sa direkt att hon måste ha använt fel nål. Och det hela hängde faktiskt på just nålen.

• Claudia gbg

Låter återigen så självsäker. Har faktiskt också sytt mössor i trikå som bubblar sig. Men jag använde inte raksömmen utan överkastsömmen. Är den för maffig tro? Någon som sytt mössa med elastisk raksöm?

• LillfisenE

Finns de elastisk raksöm? Ja kör på fuskoverlocken /_/_/_/ och mina bubblar sig inte. Dock är den konkig med trådspänning, nål, kvalité på tråden samt pressarfotstrycket

Svar på tråden Syjunta för gravida!