• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Queen Of Darkness
    LillfisenE skrev 2012-11-22 20:12:18 följande:
    Men OJ vilken fin kjol! HUR har du gjort den??!
    Försöker komma på hur jag ska förklara utan att det ska låta jättesvårt för det var faktiskt riktigt enkelt!
    Kjolen är sydd i stl 116, mätte på dottern.
    4 delar tyg. Två rektanglar 31cm X 19cm (bredd och höjd). Dessa sydde jag ihop kortsidorna med varandra och hade alltså den tighta övre delen på kjolen.
    Balongdelen
    En rektangel på 165cm X 19 cm - yttertyget
    En rektangel på 165cm X 16 cm - innertyget.

Sydde ihop kortsidorna på båda kjoldelarna för sig, sydde därefter ihop nederkanterna på båda kjolarna med varandra, vände kjolen rätt och sydde ihop båda kjoldelarna även uppetill. På så vis hamnade den nedre sömmen lite på insidan av kjolen så den inte syns.
    Sydde med raksöm upptill och rynkade ballongdelen. Sydde sedan ihop den med den övre delen av tyget (detta var lite trixigt då tyget var rynkat så mycket att det blev riktigt tjockt så sydde ihop både med overlock och 2 rader stretchraksöm).
    Sist sydde jag fast en resår i midjan och tada!

Förstår du? Känner själv att det inte går ihop i huvudet :D
    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Queen Of Darkness
    LillfisenE skrev 2012-11-23 09:30:04 följande:
    Jodå jag fattar :) men hur ryknade du?
    Jag sydde ihop överdelen av ballongdelen med overlock, sedan körde jag en raksöm under overlocksömmen hela vägen runt (stannade ca 1 cm från där jag började) utan att fästa varken i början eller slutet. Trådspänningen var inställd på 0 och längden var inställd på 4 (det högsta min maskin. Sedan tog jag undertrådarna på insidan och drog lätt i dom, då rynkar sig tyget automatiskt. Tog lite tid dock eftersom det var en så pass stor kjolsdel.

• LillfisenE

Ah smart! Har en (snart) 5 månaders här och tänkte försöka på något liknande fast i storlek 68 och mudd upptill

• Queen Of Darkness
    LillfisenE skrev 2012-11-23 11:08:41 följande:
    Ah smart! Har en (snart) 5 månaders här och tänkte försöka på något liknande fast i storlek 68 och mudd upptill
    Ja men prova, det var inte så himla svårt. Och lycka till
  • ElinJenniferMaria

Hallå där!
    Har en fråga, tyger till kläder. Vilket material ska de vara?
    Köpte nämligen ett i bomull, men tycker inte att de är bra tyg till kläder ?! Möjligen sängkläder..
    Heter materialet? Tips på ev sida ?
    Mycket tacksam!!    Glad

• trz

Åh denna ångest! Skulle sy nytt överdrag till en poängfåtölj för barn från Ikea, men då mina kunskaper brister la jag helt enkelt bara tyget över och sydde i dom gamla sömmarna noga. Det tog nio symaskinsnålar då det vart så himla tjockt på sina ställen. Nu har jag en nål kvar och vill ha den färdig innan vi flyttar i veckan, och i den lilla staden jag bor i finns inga att köpa som passar min maskin. Så syr jag färdigt den finns risken att jag inte kan sy mer sen på ett tag. Åh vilket dilemma!

• trz

Tack! Men hur sjutton vet man vilket sort man ska ha? Jag har en vääääldigt gammal husqvarna..

• trz

Jag slängde ju nämligen den gamla förpackningen.. Ibland är man smart!

Svar på tråden Syjunta för gravida!