• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Trolltoka
    kela81 skrev 2012-11-27 14:43:29 följande:
    Trolltoka: Vilka fina grejer! Och roligt tyg på bäddsettet! Vart har du hittat mönstret på wrappern? eller har du sytt på frihand?

Tack Tyget fyndade jag på Jysk 75:- för 5m! Wrappern frihandade jag ihop. En kvadrat 1x1 diagonalt med rundade hörn. Jag tog två fleecefiltar. Måttade var jag ville ha luvan, satte i öljetter i yttertyget. Sydde ihop räta mot räta (lämnade öppning för att vända). Vände rätt, sydde ihop vändhålet för hand. Sydde en kanal för dragskobandet och sen en stickning runtom övriga delen av filten. Sen i med dragskobandet, sätta stoppar. Ta-da! KLART!  
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • kela81
    Trolltoka skrev 2012-11-27 14:58:47 följande:
    Tack Tyget fyndade jag på Jysk 75:- för 5m! Wrappern frihandade jag ihop. En kvadrat 1x1 diagonalt med rundade hörn. Jag tog två fleecefiltar. Måttade var jag ville ha luvan, satte i öljetter i yttertyget. Sydde ihop räta mot räta (lämnade öppning för att vända). Vände rätt, sydde ihop vändhålet för hand. Sydde en kanal för dragskobandet och sen en stickning runtom övriga delen av filten. Sen i med dragskobandet, sätta stoppar. Ta-da! KLART!  

Oj, vilket fynd! Var det länge sen? Tack för beskrivningen, ska ser om jag grejar en sån
    ***Älskade Signe,18 maj 2010*** www.kelascrappar.blogspot.com/
  • Trolltoka
    kela81 skrev 2012-11-27 16:21:48 följande:

Oj, vilket fynd! Var det länge sen? Tack för beskrivningen, ska ser om jag grejar en sån
    Förra veckan. Alltså tyget till sängkläderna. Filtarna var Rusta 30:-/st  
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • kela81
    Trolltoka skrev 2012-11-27 16:29:04 följande:
    Förra veckan. Alltså tyget till sängkläderna. Filtarna var Rusta 30:-/st  

Åh va bra, då ska jag åka förbi där
    ***Älskade Signe,18 maj 2010*** www.kelascrappar.blogspot.com/
  • Tirja
    piffsmile skrev 2012-11-27 02:35:09 följande:

Jag sydde en sån strax innan dottern föddes och gjorde min ca 1x1m, alltså inte fullbredd. Sen använde jag en tallrik för att få till de rundade hörnen Gillar filten jättemycket! Hon sitter aldrig o fryser i bilen och det är lätt att skala av ett lager eller två efterhand som bilen blir varm.
    Tack ^^ Gjorde precis så!
    Hade inte ork att vänta och det va nog lika bra för bebisen som ska få den tittade ut idag :) 
  • Queen Of Darkness

Skulle behöva lite råd! Varje julafton brukar barnen få två paket på morgonen här hemma. Ett med någon leksak så dom håller sig sysselsatta tills tomten kommer och ett paket med kläder som dom får ha på sig den dagen. I vanliga fall brukar vi köpa "finkläder" (klänning/skjorta osv som passar fint även till bortbjudningar) men i år vet vi ju inte riktigt hur allt ser ut då vi är beräknade till den 20:de december med syskon. Vi har planerat att ha julafton här hemma som vanligt med min pappa och syskon men vi vet inte hur det kommer se ut runtomkring, ifall vi kommer iväg på de middagar osv som vi har inbokade. Så vi kom överens om att barnen ska få nya kläder men mer i mys/lekstil så dom kan använda dom när som året runt. Jag har beställt det här tyget från liandlo och tänkte att flickorna får varsin långärmad klänning med röda kantband och eventuellt någon röd spets påsydd nertill för lite "finkänsla". Till det ska jag köpa röda strumpbyxor. Bebis får en likadan klänning om det är en flicka och om det är en pojk blir det en body (röda kantband) och ett par röda velourbyxor.
    Problemet är sonen, han är nästan 20 månader och lite för stor för body men röda velourbyxor och någon tröja med röda kantband hade jag tänkt mig. Nu vill jag dock få lite "finkänsla" över tröjan med och vet inte riktigt vad jag kan göra för att det inte ska bli flickigt. Någon som har något bra tips?

Hjärtan blå

Och ja, är det någon som har någon bra beskrivning på hur man lätt gör hårband i trikåtyg (tänkte att flickorna ska få det ifall tyget räcker till).

♥ Amanda, Isabella, Casper & Majs ♥
  • Queen Of Darkness
    Trolltoka skrev 2012-11-29 10:49:36 följande:
    Queen of darkness: gekko-attsyengecko.blogspot.se/20 11/05/att-sy-ett-pannband.html

Hur att piffa till det grabbigt? Sy på en stjärna i velouren?  
    Åh tack!
    Ja alltså flickorna får ju pannband + eventuell lite röd spets, pojkens tröja blir ju lite "tråkig" i jämförelse! Men att sy på stjärna på velouren lät intressant, ska se ifall jag kan få till något fint på det viset :)

♥ Amanda, Isabella, Casper & Majs ♥
Svar på tråden Syjunta för gravida!