• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • piffsmile

Jag virkade en mormorsrutefilt i garnet Drops Merino, jättemjukt och varmt! Har virkat i Drops Paris också men det blir lite tyngre och inte lika varmt.

Svarta fårets Tilda är supermysigt men enligt mig för tunt att virka filt i, man lär få hålla på i evigheter ;) Men fantastiskt att virka amigurumis med!

• Kotthare

Såhär någonting blir filten som jag virkar till räkan i magen. Var tvungen att fota med blixten, färgerna är egentligen lite mer dova, gammelrosa och blå-grönt i mitten. 

Bara sisådär 70 rutor kvar..

• Kotthare
    Gimle skrev 2012-12-31 02:28:46 följande:
    Kotthare: fin känner igen den från virkgruppen på fb
    Hehe, det var den anonymiteten det :P 
  • Hickstead

Jag virkar filt i Bommix Bamboo - suuuuupermjukt men ganska dyrt garn. Hade turen att hitta det för 30 kr/nystan (50g) men behöver mer nu och tror jag msåte beställa för minst 10 kr dyrare/nystan. 

Annars går det bra med vilket bomullsgarn som helst tycker jag. Jag använder bara naturmaterial till bebis-grejjor, dvs bomull, bambu eller ull. Absolut inget acryl, polyester eller liknande, inte ens blandat med naturmaterlai. 

• abinito

Har fått för mig att jag vill virka en hjälmmössa till bebisen, men alla mönster jag hittar är för stickning. Jag vill ha en tunn mössa, inte tjock och klumpig. Nån som har nåt mönster?

• JCT81
    Hickstead skrev 2012-12-31 10:22:11 följande:
    Jag virkar filt i Bommix Bamboo - suuuuupermjukt men ganska dyrt garn. Hade turen att hitta det för 30 kr/nystan (50g) men behöver mer nu och tror jag msåte beställa för minst 10 kr dyrare/nystan. 

Annars går det bra med vilket bomullsgarn som helst tycker jag. Jag använder bara naturmaterial till bebis-grejjor, dvs bomull, bambu eller ull. Absolut inget acryl, polyester eller liknande, inte ens blandat med naturmaterlai. 

Jag har letat efter just det garnet, men inte hittat. Det är så underbart mjukt att det är värt den extra kstnaden. Varifrån beställer du?
  • Snorkmaiden

Ja men då hoppar jag väl ÄNTLIGEN in i denna tråden (som man har längtat!). För nu är jag minsann både gravid OCH har fått en ny symaskin och overlock i julklapp av mannen. Har suttit halva julhelgen och massproducerat små haremsbyxor och ska så fort tygaffärerna i närheten har öppnat så ska det fixas en skötväska! Vad kan man mer hitta på? Funderar på att sy några bodys men det känns som så fruktansvärt mycket arbete med tryckknappar och bandkanta.

• Hickstead

här finns en söt virkad mössa: www.hemmetsjournal.se/Handarbete/Bloggar/Blogginlagg/

Sen finns det ju en del på Garnstudio också, markera "virkat" och välj baby i rullmenyn så kommer det fram lite... :)

Sen har jag en egen fråga av ren lathet också: Hur mycket tyg behövs det till basplagg för baby? Jag tänker främst på omlott-tröja, byxa och body.
    Jag har lite mönster men orkar inte leta fram dem ur röran i syrummet nu för att mäta och grejja utan hoppas på att någon har lite snabb-koll eller en enkel mall på hur mycket som kan gå åt för respektive plagg. Jag tänkte sy främst i storlek 56 och storleken över det.

Sitter och letar rätt på tyger att beställa efter att vi har varit på RUL på torsdag och förhoppningsvis vet könet på kotten i magen :)

Sen undrar jag också vad som kan vara bäst i materialväg för ett babynest. Bomull? Flanell? 

Svar på tråden Syjunta för gravida!