• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • VilkenLycka

Att tänka på med mocka och skinn är att du inte kan tvätta byxorna som vanligt sen.

Du kan köpa vliesofix och göra egna laglappar. Det är ett påstrykbart klisterark. Först stryker du på tyget som skall bli laglapp (gamla jeans, tjusigt blommigt eller klatschigt randigt spelar ingen roll men det är bra om tyget är tvättat och det måste klara värmen från strykjärnet) sen klipper du ut en form som blir bra tar bort skyddspappret och stryker på där den skall sitta.
    Det sitter alltid bättre om du syr några stygn för hand runt om också men det gäller även färdiga laglappar. 

• jmynt

Det ska finnas tvättbar mocka att köpa, vet dock inte var. Mockasiner som man köper i affären är sydda med sånt. Jag har använt gamla trasiga mockasiner att lappa med.

• Babydreamer

Finns det något ställe som jag kan få tag i mönster till en onepiece/jumpsuit till bebis? Känner inte att jag vill beställa en hel ottobre tidning bara för ett ynka mönster....

• jmynt
    Babydreamer skrev 2013-03-25 17:56:09 följande:
    Finns det något ställe som jag kan få tag i mönster till en onepiece/jumpsuit till bebis? Känner inte att jag vill beställa en hel ottobre tidning bara för ett ynka mönster....
    Kolla på biblioteket om de har någon tidning med ett sådant mönster, tex ottobre eller allt om handarbete...
  • jmynt

Jag är på jakt efter ett mönster på ett par sparkbyxor, ni vet med fot och knäppning på axlarna son man bara kan ha en liten tröja under. typ som en sparkdräkt fast utan ärmar. Någon som har når bra tipps på var jag kan finna ett sånt?

• Fjärilspirr
    Ja82 skrev 2013-03-19 12:11:43 följande:
    Fjärilspirr - Jag vill ha din vagn. Åh så jäkla fin den är!

Skrattande

weasley, verkligen söt påskdräckt och fina byxor MinönskanGlad

• Hickstead
    jmynt skrev 2013-03-25 18:46:54 följande:
    Jag är på jakt efter ett mönster på ett par sparkbyxor, ni vet med fot och knäppning på axlarna son man bara kan ha en liten tröja under. typ som en sparkdräkt fast utan ärmar. Någon som har når bra tipps på var jag kan finna ett sånt?
    Även det finns i Ottobre... har dock ingen koll på vilket nummer men vet att jag har sett det. Annars köp en begagnad och gör ett eget mönster? 
  • jmynt
    Hickstead skrev 2013-03-26 09:53:23 följande:
    Även det finns i Ottobre... har dock ingen koll på vilket nummer men vet att jag har sett det. Annars köp en begagnad och gör ett eget mönster? 
    jag har ett par sen jag var liten men vill inte klippa sönder dem och rita av var så knepigt ska leta i ottobre tidningar då. tack tack
  • Hickstead
    jmynt skrev 2013-03-26 14:56:15 följande:
    jag har ett par sen jag var liten men vill inte klippa sönder dem och rita av var så knepigt ska leta i ottobre tidningar då. tack tack
    aha ja jag klipper aldrg nånsin i mönster så det tänkte jag inte ens på... jag använder bara mönsterpapper och ritar av, tycker det är himla enkelt och smidigt.  
  • jmynt
    Hickstead skrev 2013-03-26 15:14:34 följande:
    aha ja jag klipper aldrg nånsin i mönster så det tänkte jag inte ens på... jag använder bara mönsterpapper och ritar av, tycker det är himla enkelt och smidigt.  
    Oj jag var nog inte så tydlig, jag har ett par gamla sparkbyxor som jag hade när jag var liten de är inte i så bra skick men det känns ändå synd att klippa sönder dem. Men jag ska leta i gamla nummer av ottobre och hoppas på att hitta nåt där.

När jag var runt femton väntade min syster barn och då sydde jag lite till den bebisen, min mamma hade då kvar massor med gamla "vi föräldrar"-tidningar  sen typ 88 eller nåt och i dem fanns massor med smarta tipps på hur man kunde sy änkla barnkläder och återanvända gamla kläder. Bla en beskrivning på hur man gör om en gammal kofta eller tröja till ett pra bebisbyxor. Någon som vet om nån tidning eller bok med liknande saker? 
Svar på tråden Syjunta för gravida!