• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • mikroE
    Delapitated skrev 2012-02-29 15:54:35 följande:
    Lalasmama: något som jag önskar jag hade sytt är tvättlappar av gamla frottéhanddukar!:) iaf hos mig går det sjukt mkt våtaservetter så det hade varit smidigt!:) bara ett tips:)

Smart, vi har massor av gamla handdukar jag vill bli av med... Ska framföra det till mannen som tycker vi ska ha kvar dem men blir de tvättlappar kommer de ju till användning ändå.
  • SophiaI

Coyote: Grattis! Du kan ju göra en mormorsfilt fast sammanhängande. Alltså inte sy små rutor utan t ex göra en rektangel i en färg och virka runt runt istället för små rutor som man syr ihop. Är ju mycket smidigare och går lättare.

Jag är förresten här inne och kikar ofta, dock är jag inte gravid men har en dotter som blev ett igår! Det jag sydde senast var en dopdräkt till henne, hon döptes i lördags. Ska försöka fota den och lägga upp om ni vill se.

• mikroE
    Delapitated skrev 2012-02-29 15:54:35 följande:
    Lalasmama: något som jag önskar jag hade sytt är tvättlappar av gamla frottéhanddukar!:) iaf hos mig går det sjukt mkt våtaservetter så det hade varit smidigt!:) bara ett tips:)
    Hur stora gör du dem ungefär? Det räcker väl med att bara klippa och sicksacka om man är lat? (som jag)
  • 82nyfiken

VAd fint! Byggde ni hela bänken själva? Tips på hur önskas i så fall!

Tjobabi skrev 2012-02-26 11:03:49 följande:
    Det tog ett tag men nu är bänken klar. Ingen babygrej men den byggdes pga min graviditet. Tanken är att det ksa stå barnskor i facken ovanför korgarna. Hittade inget rosa tyg som matchade väggarna så jag sydde en bryn dyna sålänge... Korgarna dekorerade jag med band i samma tyg som dynan och så sätte jag små rosor på banden, syns lite dåligt på bild.... Nu är nästa projekt ett babynest!  

• Delapitated

MikroE: ja men storleken beror ju på hur stor man vill ha dem:) så länge man tänker på att lägga till sömsmån så funkar både raksöm och sicksack:)

• Delapitated

Haha men då tar man ju bort glädjen av att ha gjort dem själv!:) dessutom om man har en bra symaskin kan man ju sy dit mönster, olika på varje tvättlapp för att göra det lite mer avancerat!:) jag är vanligtvis lat men det är ju lätt att göra och ganska roligt:) saker ska gå fort att göra:D

• mikroE
    Delapitated skrev 2012-03-01 08:28:51 följande:
    MikroE: ja men storleken beror ju på hur stor man vill ha dem:) så länge man tänker på att lägga till sömsmån så funkar både raksöm och sicksack:)

Jo, det förstår jag, jag undrade bara om det fanns någon ideal storlek som inte är för klumpig och inte heller för liten. Kanske man ska mäta sådana i papper på affären och utgå från det?
  • Marlean

Snälla snälla RARA ni! Finns det NÅGON som kan på ett mycket lätt sätt visa mig hur jag gör en babyfilt genom att virka eller sticka. Jag är nybörjare men vill så gärna göra en. Har försökt virka mormorsrutor via youtube men får dåligt till sista varven på dem, fråga mig inte vad jag gör för fel då allt går bra de två första varven? Finns det någon som skulle kunna visa mig tex. via skype eller liknande vore jag evigt tacksam. PMa mig i så fall.

Svar på tråden Syjunta för gravida!