• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • mikroE
    kattm skrev 2012-03-02 14:29:50 följande:
    Nu har jag äntligen lyckats åstadkomma ett alster till vårt första barn. Jag har varit helt ointresserad av att pyssla det senaste året, jag som ändå hade samlat på mig massor av garn och mönster. Men nu i väntan på förlossningen blev det helt plötsligt jättekul att sticka igen. Så här är en liten tröja som Sprattel ska ha på sig på väg hem från bb. Storlek ca 56, kanske något mindre.

Mönster:
    www.ravelry.com/patterns/library/puerperium-c...

Jag lade in en liten uggle-fläta mitt på framstycket och broderade ögon, näbb, klor, kvistar och blad. Gud vad svårt det är att brodera snyggt på stickat!
    En fläta som uggla var smart!!!
  • Fixarfia
    Coyote skrev 2012-03-01 20:54:35 följande:
    Tack! Det kan man ju göra! Funderar på om man kan göra något annat med mormorsrutor? Något litet, men användbart?
    Jag har en liten hög med mormorsrutor över efter ett filtprojekt. Av dem tänkte jag göra ett slags pallöverdrag. Eventuellt med stoppning under.
    Såg den här bilden på bloggen "In my house"

• mikroE
    Fixarfia skrev 2012-03-02 14:50:38 följande:
    Jag har en liten hög med mormorsrutor över efter ett filtprojekt. Av dem tänkte jag göra ett slags pallöverdrag. Eventuellt med stoppning under.
    Såg den här bilden på bloggen "In my house"

Jag brukar göra pannlappar av  mormorsrutor i bomull Då fodrar man dem med dubbellt tyg förstås.
  • ohbaby

Gah, FL - appen är ju värdelös! Kapar inlägg hela tiden..

Men nu när jag äntligen sitter vid datorn ska lägga in en bild på den söta ugglan:

Sydde äntligen klart lapptäcket till barnvagnen idag. Började för länge sen men har bara inte fått ändan ur vagnen att göra klart det. Men nu så!

Min mamma hjälpte mig med att sy elefanterna på hennes brodermaskin.
    Lapparna är från gamla jeans i svart och grått och ett nyare vitt tyg. Baksidan är av en filt så den ska vara mjuk och mysig!  
  • Skumboll

Kan dela med mig av en liten klänning/body jag sydde till lillan häromdagen.

♥ Simon ♥
  • Fixarfia
    ohbaby skrev 2012-03-02 16:11:16 följande:

Sydde äntligen klart lapptäcket till barnvagnen idag. Började för länge sen men har bara inte fått ändan ur vagnen att göra klart det. Men nu så!

Min mamma hjälpte mig med att sy elefanterna på hennes brodermaskin.
    Lapparna är från gamla jeans i svart och grått och ett nyare vitt tyg. Baksidan är av en filt så den ska vara mjuk och mysig! 

Jättefint! Kul med broderimaskin. Har aldrig testat men det blir väldigt fint!
    Skumboll skrev 2012-03-02 16:15:59 följande:
    Kan dela med mig av en liten klänning/body jag sydde till lillan häromdagen.

Å vilken rolig idé! Finns det sådana att köpa eller har du kommit på idén själv?
    Vet inte om det är en pojke eller flicka som ligger och sparkar på mina revben i detta nu... så jag har avvaktat lite med den mer könsstereotypa sömnaden. 
  • Skumboll
    Fixarfia skrev 2012-03-02 16:48:52 följande:
    Å vilken rolig idé! Finns det sådana att köpa eller har du kommit på idén själv?
    Vet inte om det är en pojke eller flicka som ligger och sparkar på mina revben i detta nu... så jag har avvaktat lite med den mer könsstereotypa sömnaden. 
    Mönstret till den har jag hittat i en Ottrobre-tidning.  
    ♥ Simon ♥
  • mikroE
    Fixarfia skrev 2012-03-02 16:48:52 följande:
    Jättefint! Kul med broderimaskin. Har aldrig testat men det blir väldigt fint!

Det finns att köpa liknande modeller på klänningsbody eller vad man ska kalla den iaf. Vårt barn är troligen en flicka men de kunde inte ge ett bestämt besked på UL då h*n låg med benet i vägen... Supersöta klänningar sedan jag var liten finns det dock massor av så det varken vill eller orkar jag sy fler av. MIn mamma verkar ha älskat att sy som 'förklädesklänningar' i olika tunna bomullstyger som är hur gulliga som helst och det är skönt att babyn kommer på sommaren så man kan använda dem om det nu är en tjej. Jag är ganska fri av mig men är det en pojke blir det nog ändå inga klänningar (jo, kanske ett foto med den sötaste på kanske).
  • kattm

Skumboll, jättefin body/klänning!

mikroE, det finns mönster för uggleflätan på ravelry om du är med där. Vi får troligen en flicka vi också. De tittade länge och väl och sa sedan att de inte såg "några tecken på att det skulle vara en pojke". Men jag har inte kunnat avhålla mig från att köpa en klänning i alla fall, och min mamma har sytt en. Så blir det en pojke trots allt så får han nog finna sig i att ha på sig klänning ibland...

ohbaby, jättefint lapptäcke, det passar bra i vagnen.

Svar på tråden Syjunta för gravida!