• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Tjobabi
    82nyfiken skrev 2012-02-29 23:23:29 följande:
    VAd fint! Byggde ni hela bänken själva? Tips på hur önskas i så fall!
    Tack! Jag hittade en bänk på nätet och en beskrivning på hur de hade gjort. Ska se om jag hittar länken igen..
    Sen gjorde jag om beskrivningen efter eget tycke och använde en hög med råspont som låg på vinden. Brukar normalt bygga lite större saker som altan osv så det var kul med ett möbelprojekt. :) Hittar jag länken ska jag lägga in den för det var en bra byggbeskrivning att utgå från.
  • Coyote
    SophiaI skrev 2012-02-29 16:27:41 följande:
    Coyote: Grattis! Du kan ju göra en mormorsfilt fast sammanhängande. Alltså inte sy små rutor utan t ex göra en rektangel i en färg och virka runt runt istället för små rutor som man syr ihop. Är ju mycket smidigare och går lättare.

Jag är förresten här inne och kikar ofta, dock är jag inte gravid men har en dotter som blev ett igår! Det jag sydde senast var en dopdräkt till henne, hon döptes i lördags. Ska försöka fota den och lägga upp om ni vill se.
    Tack! Det kan man ju göra! Funderar på om man kan göra något annat med mormorsrutor? Något litet, men användbart?
  • Milliam
    Angelica1991 skrev 2012-02-29 13:05:17 följande:
    åh så fint, jag gillade den första bilden. jätte fin =D 
    afrikanska blommorna var ju jätte häftiga. hur lång tid tog det att göra alla dom ? =)  
    Tack =) Jag vet inte riktigt hur länge det har tagit att virka blommorna för jag har virkat lite annat också emellan. Men en blomma tar kanske 40 minuter att virka för mig, om jag pratar eller tittar på tv samtidigt.
  • Milliam

Coyote: Eller så kan du virka några mormorsrutor och fästa ihop dom och sedan virka runt med olika färger. Jag hade gjort så med den turkosa filten. Det går mycket snabbare än att virka enbart smårutor.
    och GRATTIS till tvillingar =) Fick du reda på det först på rutinUL? Kände du på dig det redan innan eller blev ni helt överraskade? 

• Coyote
    Milliam skrev 2012-03-02 02:38:34 följande:
    Coyote: Eller så kan du virka några mormorsrutor och fästa ihop dom och sedan virka runt med olika färger. Jag hade gjort så med den turkosa filten. Det går mycket snabbare än att virka enbart smårutor.
    och GRATTIS till tvillingar =) Fick du reda på det först på rutinUL? Kände du på dig det redan innan eller blev ni helt överraskade? 
    Ja, din filt var superfin! Kanske jag skulle göra så? Eller överlåta hela rasket på skruttarnas mormor?

Tack! Det var en chock på rul, jag hade verkligen inte en susning om att det kunde vara tvillingar! Tyckte att magen var rätt stor, men med andra barnet så ska ju magen bli större så jag trodde det berodde på det. Men tji fick jag, två små pluttar, förmodligen enäggstvillingar, så jag får väl sy hårband till dem så vi kan skilja på dem.
  • Angelica1991
    Milliam skrev 2012-03-02 02:29:03 följande:
    Tack =) Jag vet inte riktigt hur länge det har tagit att virka blommorna för jag har virkat lite annat också emellan. Men en blomma tar kanske 40 minuter att virka för mig, om jag pratar eller tittar på tv samtidigt.
    ja okej , Tack =) jag satte igång med mormors rutor istället. jag trodde inte det skulle gå så fort hihi men nu känner jag att jag kommer hinna klart med en filt iallafall :D 
  • O Hanna O

Detta täcke sydde jag innan ens jag var gravid, Det matchar nämligen våra Påslakan, och medans bäbisfabriken drog ut på tiden...fick detta ligga på lager.  jag har som tradition att sy ett täck med kudde till alla som får barn med namn på, gärna i lapptäcks modell. Detta är med ränder men utan namn! Får väll sy ett till sedan när, VI FÅR REDA PÅ VAD SOM BOR I MAGEN!

På måndag avgörs det vilken färg som det blir på mössan, Rosa eller Grön!

Jag gör alla mönster själv, vilket är det som jag tycker är bland det roligaste med själva sömnaden förutom det fördiga resultatet. denna är i strl 56 hoppas att det behövs en fleeceoverall i agusti när bebben är beräknad att komma!

• kattm

Nu har jag äntligen lyckats åstadkomma ett alster till vårt första barn. Jag har varit helt ointresserad av att pyssla det senaste året, jag som ändå hade samlat på mig massor av garn och mönster. Men nu i väntan på förlossningen blev det helt plötsligt jättekul att sticka igen. Så här är en liten tröja som Sprattel ska ha på sig på väg hem från bb. Storlek ca 56, kanske något mindre.

Mönster:
    www.ravelry.com/patterns/library/puerperium-cardigan

Jag lade in en liten uggle-fläta mitt på framstycket och broderade ögon, näbb, klor, kvistar och blad. Gud vad svårt det är att brodera snyggt på stickat!
Svar på tråden Syjunta för gravida!