FridaKarin skrev 2011-08-12 13:53:33 följande:
Ja precis. Alla BM säger olika. Men varför ammar du inte? (om man får fråga) och hur går det för ditt barn med ersättning?
Hade en liten tjej som ville titta ut tre veckor för tidigt... hon var både för trött och hade helt fel teknik så jag fick pumpa, amma och ge ersättning på bb då hon gick ner för mycket i vikt. Efter att jag fått en amningsnapp lyckades hon äntligen ta bröstet HURRA!! Så vi åkte hem och trodde att allt var som det ska dock ammade vi först sen pumpade jag och sen blev hon aldrig nöjd så hon fick lite ersättning ( detta då ur drickkopp för att inte förstöra tekniken).
Efter några dagar så låg hon och sprattlade och var riktigt missnöjd vid bröstet så jag frågade min bm om det var säkert att det fanns mjölk i brösten, då tyckte hon att jag kunde amma ena gången och ge ersättning andra för att låta brösten "vila" så de gjorde vi några dagar dock var hon inte nöjd för det. Då hon fick ont i magen några dagar så fick vi mjölkriersättning av en läkare och där frågade jag även om amingen. Hon tyckte då att jag skulle amma 10 min på varje bröst och sen ge ersättning. Under all denna tid så ammandejag, pumpade och gav ersättning. När jag pumpade så fick jag som max ut 30 ml på båda brösten och då hade jag suttit så bröstvårtorna var helt blå.
Jag blev knäpp... satt på samma ställe dygnet runt.. är jag väl hade gett ersättning var hon nöjd en timme sen började hela karusellen igen.
Ringde till slut amningshjälpen och fick komma dit. De vägde Lillan innan amning och efter och kollade på tekniken. Tekniken var okey men de tyckte att hon sög alldeles för långsamt. När de väl hade vägt henne så insåg de också att hon hade fått i sig 20 ml från båda brösten på över en timme.
Då fick jag ta ställning till om jag ville fortsätta amma, pumpa och ge ersättning eller bara ge ersättning. Diskuterade med sambon som inte tyckte det rådde några tvivel, e stressad och trött mamma är ingen bra mamma. Han försökte få mig att bortse från prestigen att kunna amma ( vilket hade varit något jag hade längtat efter under graviditeten). Så det slutade med att vi nu ger ersättning och vi har en mycket nöjdare bebis .. och mamma.. De på aminigshjälpen menade att alla sagt fel.. man ska bara amma amma amma från början o tinga tider eller varannan.. och att allt hade blivit en ond cirkel...