• Ppilla

Juni/Juli mammor...

Hugger i sten: hur har det gått för tösen??

Här börjar det ordna upp sig. De skolar in 13 barn samtidigt och har varit kaos. Men nu äntligen börjar det gå riktigt bra. I morgon ska de äta och vara 2 h själv på förskolan. Ska bli spännande och se hur de går

• Ppilla

Så ja. Snart börjar allvaret. Dagis på riktigt på måndag och jag börjar nytt jobb. Kul kul

• Ppilla

Oj vad många som ska få syskon.
    Har inte så mycket som haft en tanke på det just nu. Börjar nytt jobb och tycker det är skönt att äntligen ha två löner igen.

Älskar mammalivet men vet verkligen inte om jag orkar med två barn. Är nog för rädd om min egentid och rädd för att inte ha kärlek nog till alla.

Var en vecka i Spanien förra vecka. Var hur kul som helst att se Maja av glädje bada konstant, äta melon och njuta av att mamma och pappa samtidigt ren lycka.

• Ppilla

Oh hittade dottern igår brevid spjälsängen efter att hon hade gått och lagt sig. Skrattande och glad var hon för hon vad hade lyckats klättra över. Mamma var inte så road

• Ppilla

Maja började dagis i augusti har sen dess hunnit med fyra förkylningar två öroninflammationrt. Suck

• Ppilla

Eftersom jag i princip aldrig har ammat så är jag fel person till att svara på frågan. Men efter en viss ålder behöver väl barn egentligen inte bli ammade utan man gör väl det oftast av andra skäl , mysfaktorn t ex

• Ppilla

Ja det där med sjukdomar och amning kan man diskutera sig till en massa. Jag fick dock höra ( kan vara endast för att någon ville trösta mig när jag var ledsen för jag inte kunde amma) var att amningen bara "sköt" på sjukdomar. De kommer ändå fast lite senare sa en sköterska. Men som sagt det är en omdiskuterat ämne. Vet inte vad forskning säger

• Ppilla

Vet att jag kan skapa rubriker nu. Speciellt eftersom jag inte har ammat ( dock inte självvalt). Men jag personligen tycker det känns så knepigt. Tycker det känns som min dotter är alldeles för stor för att ammas. På något vis känns de inte som bebisar längre utan små barn. Hade omöjligt kunnat få henne att ligga stilla och amma i denna åldern.
    Och nej nu ska ingen ta åt sig. Såg en tre/fyra åring stå och amma från mammans bröst på tåget. Jag PERSONLIGEN ( alla har åsikter) tycker att man kanske ska sluta amma när man kan som detta barn kunde säga " mamma jag vill ha tutte".

Där tror jag inte det är för att barnet behöver det och det kan ju inte vara en mysfaktor för varken mamma (såg ut som barnet skulle slita av bröstet) eller barn som stod upp och drack.

• Ppilla

Intressant kvällslektyr ska försöka svara innan jag kolar efter 14h pass idag.

Men tyvärr ska jag säga så sitter min lilla bara still i två minuter vid välling i sin favorit fåtölj. Är omöjligt för oss att mysa till det i famnen. Hon ålar sig riktigt ordentligt och lägg på hennes vikt på det då blir det faktiskt inte mysigt. Hade kanske funkat om man kunnat amma från början.

Jag har egentligen aldrig tyckt att någon gör fel i att amma men jag tycker amning känns som att det är för bebisar. Personligen så känns det i allafall här som att dottern nu börjar bli en liten flicka.
    Om någon väljer att amma längre så struntar egentligen jag i det. Men för mig känns det onaturligt med ett yrväder till barn.
    Dock har jag aldrig sagt att det ska kännas så för er utan det är min personliga åsikt som jag inte prompar på någon.

Att jag tycker det känns onaturligt med en 3-4 åring som ser ut att slita av sin mamma sin tutte på tåget är inget konstigt för min del. Ni. Hade inte tyckt det såg mysigt och bekvämt ut heller. En 4 åring behöver inte mjölk från sin mamma heller och är det bara för att "få tyst på sitt barn" så kan jag tycks det finns andra sätt på än att slita av sig bröstet.

Kanske lyckades jag få med något svar.

• Ppilla

Ang sömn så har vi igår natt börjat lägga kraft och energi på att få Maja att sova i sin nya säng.
    Eftersom hon klättrade över sin spjälsäng så blev det en ny barnsäng.
    Har haft en massa problem med att få henne att sova de senaste 6 månaderna. I bland tar det 15 min ibland 1,5h.
    Ofta har hon dessutom flera uppvak både innan vi lägger oss och under natten. Ofta har vi då tänkt att vi måste vara utvilade till jobb och tagit in henne till oss där hon sover nästan vela natten utan problem.
    Dock nu har jag haft henne i sin säng hela natten. Blev två uppvak varav en tog längre tid. Vilket är relativt bra för henne. Kl 6 kom hon inspringande till oss och fick mysa med mamma och pappa. Hoppas det håller sig så bra men så fort jag tror sömnen har vänt... Ja då går det käpp rätt åt helvete:)

• Ppilla

Ni som nu har bra sovperioder. Har ni gjort något speciellt eller de har kommit av sig själv??

Svar på tråden Juni/Juli mammor...