• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • FridaKarin
    Ppilla skrev 2011-08-12 13:43:48 följande:
    Urk stackare. Vet en vän vars barn fick laktolos som jag tror är för att ändra konsistensen
    BVC rekomenderade det. Så ska precis åka till apoteket nu. Hoppas att det blir bättre. Men han är inte ledsen och har ont (än) så det är skönt. Men det är väl en tidsfråga om vi inte stoppar denna förstoppning snart..

Vad ska alla mammor och barn hitta på i helgen då?  
  • Ppilla

Jag ammar inte hon har gått på ersättning sen hon var 3 veckor. De är knepigt ibland det där med barnmorsker som säger olika. De märkte man när man låg inne på bb vid varje skift så var det andra sätt

• FridaKarin

Ja precis. Alla BM säger olika. Men varför ammar du inte? (om man får fråga) och hur går det för ditt barn med ersättning? 

• MammaJennii

Var hos BVC och lillan väger som hon ska och har gått upp bra så då behöver jag inte oroa mig för det.
    Ang kräkningarna så tror hon att det är den övre magmunnen som är för mjuk och inte stängs ihop som på dom flesta småbarn.. Så finns inget att göra förutom att hoppas att det minskar.
    Jag tänker amma tills hon blir 6 månader då börjar vi med mat och då slutar dom flesta barn spy.

Hur länge har ni tänkt amma era?

• Ppilla
    FridaKarin skrev 2011-08-12 13:53:33 följande:
    Ja precis. Alla BM säger olika. Men varför ammar du inte? (om man får fråga) och hur går det för ditt barn med ersättning? 
    Hade en liten tjej som ville titta ut tre veckor för tidigt... hon var både för trött och hade helt fel teknik så jag fick pumpa, amma och ge ersättning på bb då hon gick ner för mycket i vikt. Efter att jag fått en amningsnapp lyckades hon äntligen ta bröstet HURRA!! Så vi åkte hem och trodde att allt var som det ska dock ammade vi först sen pumpade jag och sen blev hon aldrig nöjd så hon fick lite ersättning ( detta då ur drickkopp för att inte förstöra tekniken).
    Efter några dagar så låg hon och sprattlade och var riktigt missnöjd vid bröstet så jag frågade min bm om det var säkert att det fanns mjölk i brösten, då tyckte hon att jag kunde amma ena gången och ge ersättning andra för att låta brösten "vila" så de gjorde vi några dagar dock var hon inte nöjd för det. Då hon fick ont i magen några dagar så fick vi mjölkriersättning av en läkare och där frågade jag även om amingen. Hon tyckte då att jag skulle amma 10 min på varje bröst och sen ge ersättning. Under all denna tid så ammandejag, pumpade och gav ersättning. När jag pumpade så fick jag som max ut 30 ml på båda brösten och då hade jag suttit så bröstvårtorna var helt blå.
    Jag blev knäpp... satt på samma ställe dygnet runt.. är jag väl hade gett ersättning var hon nöjd en timme sen började hela karusellen igen. 
    Ringde till slut amningshjälpen och fick komma dit. De vägde Lillan innan amning och efter och kollade på tekniken.  Tekniken var okey men de tyckte att hon sög alldeles för långsamt. När de väl hade vägt henne så insåg de också att hon hade fått i sig 20 ml från båda brösten på över en timme. 
    Då fick jag ta ställning till om jag ville fortsätta amma, pumpa och ge ersättning eller bara ge ersättning. Diskuterade med sambon som inte tyckte det rådde några tvivel, e stressad och trött mamma är ingen bra mamma. Han försökte få mig att bortse från prestigen att kunna amma ( vilket hade varit något jag hade längtat efter under graviditeten). Så det slutade med att vi nu ger ersättning och vi har en mycket nöjdare bebis .. och mamma.. De på aminigshjälpen menade att alla sagt fel.. man ska bara amma amma amma från början o tinga tider eller varannan.. och att allt hade blivit en ond cirkel...
  • väntanstidernr1

Va skönt att hon gått upp, så då behöver du inte oroa dig! Hoppas min kille går upp bra till nästa vecka med.. Jag ska nog amma i 4 mån iaf o se sen hur det känns, kanske delamma till 6 mån!

• FrökenLagom

FridaKarin - vi är på väg upp till Hälsingland för att vara med på en stor släktträff imorgon. Roligt att träffa släkten men det kommer att vara 100 st som vill gulla, lyfta, gosa och bara peta på Jack - så jag är lite kluven. Självklart stolt men det blir så jobbigt när han blir överstimulerad och vi inte kommer att sova så bra, vilket är hur han reagerar..

Och gällande amningen MammaJennii så kommer vi att fortsätta så länge det går. Hoppas åtminstone tills det är dags för smakportioner och kanske nån månad till efter det.

• Ppilla

I helgen ska vi till svärföräldrarnas stuga i Blekinge och bara mysa och vara.

• Ofeigur

I helgen är det lungt här på landet. I morgon får vi främmade på kvällen av ett par som vi umgås med och deras två barn som är i Olivers ålder. Det blir grillat och kräftor med ost och kex till efterrätt.

Lillfisen äter ,sover och skiter. Det är lungt och skönt och hon kräks nästan ingenting alls. Det gjorde inte sonen heller iof men det är väl olika kan jag tro. Men lite skönt är det för er som har tvärtom är jag inte avis på. Usch va jobbigt att hela tidn blir nerspydd! =(    Inte kunna sitta och mysa  hud mot hud.

• Vickanflickan

Kan man ge laktulos till såhär små barn? min son som är 1,5år tar det regelbundet för han har alltid haft krångel med magen. Men jag har för mej att han inte fick det de första månaderna eftersom han var för liten för att få ta en sån sak då. Men mitt minne kan svika mej, jag har nog världens sämsta minne nu förtiden.

Lilltjejen har inte alls mått bra idag. ont i magen mest hela tiden. Hon har ofta ont i magen men idag har varit en sån där dag då det är mest hela tiden. Och som hon fiser, låter som en hel karl! Tycker så synd om henne som har ont. Får försöka utesluta saker i min kost för att se om det kan bli bättre.. Godis antar jag att jag ska börja med, buhubuhu, jag som har värsta sockerberoendet.

Jag har inte tänkt alls på hur länge jag tänker amma. Tar nog det som det kommer, så länge som det känns bra så kommer jag amma. Ja eller jag kommer inte amma i all evighet bara för att det känns bra. Skulle ha svårt att amma ett barn som känns för stort.

Imorgon åter vi till furuvik. Har inte gjort så mycket i sommar och nåt ville vi hitta på med sonen. Furuvik är en lagom resa för oss och sonen får kolla in lite djur.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...