• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • FridaKarin

Ja tiden går jättefort. På måndag är Vidar en månad.  Nu har jag bara 11 månader kvar på min mammaledighet ;) Jag ser verkligen fram emot att ha ett år ledigt tillsammans med min son. 

Jag tycker att det är lite svårt i början med tider. Allt kretsar runt Vidars mattider. Svårt att bestämma någon tid med någon för det kanske hamnar just i mattiden. Som i onsdags var vi på BVC kl 11 och jag försökte verkligen väcka Vidar innan så han fick i sig mat men de gick inte. Så han va galen när han vaknade på BVC och ville ha mat. Men man lär väl sig tids nog.

• Fiaaaa84
    MammaJennii skrev 2011-08-11 17:43:17 följande:
    Ursh denna dag har varit den jobbigaste på länge.
    Hon har spytt hela dagen, det har varit sjukt mycket.. Ska till BVC imorgon, det kan inte vara normalt att spy så många gånger. Hon spydde säkert 10 ggr innan vi ens hann gå upp imorse. Jag känner verkligen att det tar på mina krafter, skulle kunna gråta om det blir ännu mer eller om 2åringen börjar bråka.
    Nån av era som kräks enormt ofta?

Vi badar Carma 1-2 ggr i veckan, men eftersom hon spyr så mycket så tvättar vi av henne i håret och nacken för att få bort allt..

Vi ska på 2 månaders kontroll hos läkaren, ingen 1 månadskontroll..
    Min kille spyr också jättemycket. Får ha haklapp konstant ändå måste jag byta body säkert 6-7 gånger per dag. Alltid efter han har ätit men kan även spy långt efter en måltid.
    Var orolig att han inte fick i sig tillräckligt pga alla spyor men han har gått upp 2 kg på 6 veckor så det är ju inte fallet iaf :)
    Frågade BVC och hon sa att det är helt normalt, vissa barn är så bara. Deras magmunnar är omogna som någon skrev ovan. Blir ofta lite bättre när de börjar få lite mer fast föda, men håller ofta i sig upp till ettårsåldern typ... Men går de upp i vikt som de ska är det nog ingen fara :) Men väldigt jobbigt är det, halva min tid går åt till att ta hand om hans spyor känns det som!
  • väntanstidernr1

Mammajennii: idag har varit en hemsk spydag för oss också. Tyckte det hade varit lite bättre några dagar men som du säger så kan detta knappast va normalt. Va dessutom på BVC nu idag o han har bara gått upp 100 g på 9 dagar. Men vi skulle avvakta o väga nästa vecka o se om han gått upp bättre då. Efter en måltid spyr han typ 8 gånger, utspridda på en timme kanske. Och det är mkt så kläderna går att vrida ur sen o nacken o håret är dyngsurt. Känner oxå att det är väldigt jobbigt nu och orolig blir man. Men tycker även det är synd för man vill knappt hålla honom o mysa med honom för när som sprutar det ut spyor :(

Usch önskar det kunde bli lite bättre iaf, så mkt mjölk kan jag väl inte ha i tuttarna..

• Snöviolen
    Toffs skrev 2011-08-11 18:29:49 följande:
    vi var där förra veckan, och fick OK-stämpel i rumpan ;) Han växer som han ska, inga blåsljud på hjärtat, fina klara ögon och fina slemhinnor i munnen. Lite sånt var det doktorn kollade, sen fick han lapisbehandling i naveln och allt var frid och fröjd.

Visst går tiden fort med de små?! En månad har verkligen gått jättefort, och man ser hur de utvecklas hela tiden..=)
    Vad är en lapisbehandling?
  • MammaJennii
    väntanstidernr1 skrev 2011-08-11 19:24:14 följande:
    Mammajennii: idag har varit en hemsk spydag för oss också. Tyckte det hade varit lite bättre några dagar men som du säger så kan detta knappast va normalt. Va dessutom på BVC nu idag o han har bara gått upp 100 g på 9 dagar. Men vi skulle avvakta o väga nästa vecka o se om han gått upp bättre då. Efter en måltid spyr han typ 8 gånger, utspridda på en timme kanske. Och det är mkt så kläderna går att vrida ur sen o nacken o håret är dyngsurt. Känner oxå att det är väldigt jobbigt nu och orolig blir man. Men tycker även det är synd för man vill knappt hålla honom o mysa med honom för när som sprutar det ut spyor :(

Usch önskar det kunde bli lite bättre iaf, så mkt mjölk kan jag väl inte ha i tuttarna..
    Låter precis som vi har det..
    Vi ska till bvc imorgon så får vi se vad dom säger..
    Man blir verkligen helt utmattad och har ingen energi kvar i kroppen..
    Har märkt också att hon har svåårt att komma till ro när hon ska sova
    Håller tummarna för er
  • Vickanflickan
    Sarisan: va skönt att lilltjejen din mått bra iallfall men jobbigt för dej och läskigt!
    Såg att din tjej heter Mollie, rätt likt min tjejs namn: Molly. Så vi har både namn och sjukhusbesök gemensamt

Mammajennii: min tjej kräks också jättemycket. Och ibland kan det endast vara en sån simpel grej som att hon har missat en rap... har hon sen efter den ätit 5-6gånger (hon äter otroligt ofta) så kommer allt det upp sen också. Och eftersom det är så mycket så kan det komma i många omgångar under lång tid innan själva rapen kommer. Hon är jätte svår att rapa men efter att vi kommit på det så kämpar vi läääänge med att få ur henne sina rapar och det har faktiskt blivit bättre efter det.
    Storebror var också en kräkpelle och hans säng gjorde vi lite sluttande så att huvudändan kom lite högre än fötterna. Tyckte det hjälpte lite.

Nästa vecka ska vi på bvc-besök och då ska vi träffa läkaren också. har bara fått för mej att vi ska ta hennes första spruta då. Hon är 6veckor då. Men jag kan ha fel. Kommer inte ihåg när storebror fick sin första.

Vi badar vår tjej varje kväll. Men det är för att hon är så otroligt svettig hela tiden och inte mår bra av värmen. När hon får badea kommer hon till ro och hennes hud blir bättre av det också.
  • Ppilla

Badar el duschar Maja varje dag. Främst för hennes härliga valkar på halsen är så svårtvättade och även för att det är en favvosyssla som dessutom gör henne avslappnad på kvällen. Efter varje gång blir hon insmord och masseras vilket hon också gillar.

• acinna

Här är det också läkarbesök när bebis är en månad.

Vi badar Ella nästan varje kväll eftersom hon kommer till ro då, och eftersom hon har kolik så lugnar det också.

För koliken kör vi med rapning efter varje måltid, minifomdroppar varje gång hon ska äta och massage när det slår till på kvällarna. Igår bröt vi det på ca 45 minuter mot att det tagit 4 timmar varje natt innan! 

• MorsLillaOlle

Oj oj, jag som tyckte Olle kräktes mycket, men det verkar vara många som har det mycket värre. Usch jag lider med er. Tycker det är drygt att få tvätta kräktrasorna ofta (för såna har jag alltid på bröstet om han "sitter" upp). Men är sällan det kommer så mycket eller så fel så jag måste byta kläder på honom. Hoppas det blir bättre för er snart!

Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
Svar på tråden Juni/Juli mammor...