• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Ofeigur

Hej! Tjejer!

Här är det full fart och det är svårt att hinna med att skriva härinne. Men nästa vecka börjar sambon att jobba och sonen började skolan igår och ska till pappa nästa vecka så då blir det mer tid att skriva här. =) 

Vi var på bvc i förrgår och hon har gått upp och väger nu 4860g och var 56.5 lång. 

Hon har fortfarande 56 i visa kläder men vi anväder mkt 62 också. Det är ju så olika på kläder tycker jag.         

• MamL

Har följt med i väntabarntråden länge, men inte skrivit. Fick vår anddra son den 6 juli efter en snabb men smidig förlossning. Har en son på 2 år, född i maj -09 sen tidigare. Allt går bra, men har det lite ensamt. Sambon jobbar mycket och mammagruppen har inte kommit igång ännu. Men blir nog bra snart

Har ni barn som "krånglar" mycket vid ammning? Jag tror jag har ganska mycket mjölk (fast ibland tror jag jag har för lite pga av allt krångel), eller i vart fall kraftig utdrivningsreflex. Sonen gillar inte när det sprutar hej vilt, men heller inte när han måste ta i och suga. Så det blir ett väldigt krånglande vid bröstet/brösten ibland. Det skall bytas bröst, skrikas, pruttas och krånglas. Sen hu och ve så kan man ju riskera att SOMNA om man äter också, och det brukar inte vara poppis. Eller om det helt enklet bara är svårt. Svårt att få till det bra när storebror är hemma också (går på förskola på dagarna) Antingen skriker den ene eller så passar den andre på att hitta på hyss... Hm.

Hm. Nu passade jag visst på att skriva av mig lite frustration också. Ja ja.       

• Vickanflickan

Vi kommer inte ha något dop. Vilket jag tror att vissa tycker är tråkigt (även om de är för snälla för att säga det).
    jag är inte kristen så då känns det ganska menlöst med ett dop.

Min Molly gillar inte heller när det kommer för mycket mjölk. DÅ släpper hon på en gång och mjölken sprutar åt alla håll. Har alltid en handduk liggande vid börstet för att samla upp mjölk som rinner ur hennes mun och kunna stoppa mjölkflödet när hon släpper taget. ibland får jag mjölka ur lite mjölk så att det värsta trycket försvinner ur bröstet innan hon kan äta. Men hon kan bli arg på att det kommer för lite ibland också... men mest blir hon arg av för mycket mjölk. hon älskar att ligga och snutta utan att behöv få nån mjölk i magen när hon redan är mätt..

• MamL
    Vickanflickan skrev 2011-08-19 12:52:10 följande:
    Vi kommer inte ha något dop. Vilket jag tror att vissa tycker är tråkigt (även om de är för snälla för att säga det).
    jag är inte kristen så då känns det ganska menlöst med ett dop.

Min Molly gillar inte heller när det kommer för mycket mjölk. DÅ släpper hon på en gång och mjölken sprutar åt alla håll. Har alltid en handduk liggande vid börstet för att samla upp mjölk som rinner ur hennes mun och kunna stoppa mjölkflödet när hon släpper taget. ibland får jag mjölka ur lite mjölk så att det värsta trycket försvinner ur bröstet innan hon kan äta. Men hon kan bli arg på att det kommer för lite ibland också... men mest blir hon arg av för mycket mjölk. hon älskar att ligga och snutta utan att behöv få nån mjölk i magen när hon redan är mätt..
    Ge min son napp, för han vill också snutta. Men det kommer ju mjölk hela tiden. Har inte direkt täta bröst så här är det handukar som gäller också  Annars blir det plaskdamm med mjölk.

Han brukar släppa precis när utdrivningsreflexen sätter igång och så äter han sen. Men när han inte kan "klunka i sig"  mjölken längre så krånglar han. Då bukar jag försöka ha lite tålamod och få han att äta lite till, för att han skall få i sig den sista feta mjölken. Men ibland är det bara att ge upp och ge andra bröstet så han får dricka stora klunkar igen. 
    Men han får nog i sig det han skall tror jag, för han kan ändå vänta 2-3 timmar innan nästa måltid. På natten upp till 4. Men då har han ätit minst var annan timme på kvällen. Men då är han krångling, för då är det inte så mkt fart på mjölkflödet som på förmiddagen. Så han har nog helt enkelt höga krav på serveringen. Hoppas han ger sig snart och accepterar att brösten funkar som de gör och inte som han vill.     
  • MamL

Han blir för övrigt skitarg om jag försöker ge bröstet bara som tröst när han skriker eller när han är övertrött....

• MammaJennii

Var hos BVC idag & vägde tösen, nu väger hon 4715 g :] Så hon växer lilla apan :P

Vi ska inte ha något dop, vi ska ha en liten namn fest istället :]  Döpte min stora dotter eftersom alla i släkten har gjort det men denna gång vill vi ha fest istället :)

• Ppilla

Vi har reda. Bokat dop. Har stor släkt så de blir bara kaffe och kaka efteråt. Så dop i kyrkan sen fika i hamnen i lokal där vi har båten. Superfint! Ville egentligen ha hela dopet där nere men de gjorde tydligen inte den församlingen.

Kärleksvisan med Sarah dawn finer är fin

• SamsonS

Vi har bokat in dop den 19/11:) men det blir bara litet, och sambons syster ska sjunga älskade barn. Sen bjuder vi på kaffe och tårta hemma hos oss:)

• Vickanflickan

Min tjej har också napp. Skulle inte orka utan den. Hon har otroligt stort sugbehov och vill suga dygnet runt förutom när hon ska "prata". Höll mej nån veckan är hon var pyttis eftersom de säger att det kan förstöra hur barnet suger på bröstet när man ger napp. Men sen insåg jag att det inte skulle funka utan napp. Och hon har inga problem att ställa om från napp till bröst och tvärt om.

• LillaStora
    timena skrev 2011-08-19 09:12:31 följande:
    Dop?
    Ni som tänkt döpa era barn, hur går planeringen- vad tänker ni?

Någon som har bra tips på sång/låt/psalm som stora systrarna kan sjunga på dopet (7 och 11 år) ?

Tips på sång är Linn Maria´s "Underbarn". Väldigt fin text..
    Källa 021007 Smilla 110614
Svar på tråden Juni/Juli mammor...