• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Mamma till V
    FridaKarin skrev 2011-08-19 16:36:07 följande:
    De senaste två dagarna så har Vidar varit grinig och inte alls nöjd de få timmarna han är vaken på dygnet. Känns så tråkigt. Antingen sover han eller så gnäller han och då är det inget som funkar.

Hur är era? Är de alltid glada när de är vakna? 
    Viggo är oftast nöjd när han är vaken tycker jag så länge han får uppmärksamhet iaf, börjar han gnälla så är det antingen för att han är trött eller hungrig. Han verkar va inne i en ganska lugn period just nu, han är snart 10 v. men för några veckor sen kände jag precis som dig, inget var bra alltid missnöjd. Så kanske det bara är en period han går igenom?
  • MorsLillaOlle
    FridaKarin skrev 2011-08-19 16:36:07 följande:
    De senaste två dagarna så har Vidar varit grinig och inte alls nöjd de få timmarna han är vaken på dygnet. Känns så tråkigt. Antingen sover han eller så gnäller han och då är det inget som funkar.

Hur är era? Är de alltid glada när de är vakna? 

Så länge Olle blir buren är han hur nöjd som helst! Men denna vecka har han varit väldigt nöjd mest hela tiden. Även när han legat i gymmet eller babysittern. Till och med legat i vaggan långa stunder och pratat för sig själv Idag har han dock varit lite gnällig. Får se hu de närmsta dagarna blir, om det är ett utvecklingssprång på G. Ska ju komma ett vid ca 8 veckor.

Visste inte att de magen kunde bli värre av Minifom  Obestämd Vi har i alla fall slutat med dem för typ en vecka sen och jag tycker inte det gjort nån skillnad. Så skönt att slippa hålla på med dem bara, särskilt på natten!
    Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • Vickanflickan

Det finns en bok som heter "att växa och upptäcka världen" den förklarar när bebisar brukar gå igenom vissa utvecklingsfaser och när dom pga det är på sitt mest soligaste humör och sitt mest regntunga humör.
    Det finns ett schema uppritat i den boken där man kan se när solarna och molnen brukar dyka upp.

• evelinagothed

Jag har läst tråden ett tag men inte haft så mycket att skriva om.

Nu har jag däremot ett problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med.

Amningen har funkat hur bra som helst från första stund. Jag hade inte ont när mjölken rann till och jag har inte haft några sår. Ingemar tar nappen så han är inte så mycket för att snutta. Han äter i 5-10 minuter sen släpper han bröstet.  På nätterna äter han ungefär var 4e timme. Ibland lite oftare, ibland lite senare. På dagarna är det oftast med 2,5-3 timmes intervaller.

Idag har jag haft skitont i mitt vänstra bröst. Det är liksom på undersidan av vårtgården och känns ungefär som att jag har ett sår inuti bröstet. Det är inte hårt och knöligt, och inte rött eller varmt. Det gör bara ont. Varje klunk han tar gör ont, och jag vet inte vad det beror på? Han är drygt 6 veckor gammal. Har han kanske någon tillväxtfas och suger upp ett behov? Borde det inte kännas samma på båda brösten då? Vetekudden gjorde ingen direkt skillnad. Jag vet inte vad jag ska göra?  

• MorsLillaOlle
    Vickanflickan skrev 2011-08-19 19:36:18 följande:

Det finns en bok som heter "att växa och upptäcka världen" den förklarar när bebisar brukar gå igenom vissa utvecklingsfaser och när dom pga det är på sitt mest soligaste humör och sitt mest regntunga humör.
    Det finns ett schema uppritat i den boken där man kan se när solarna och molnen brukar dyka upp.

Den har jag Hade den med storebror också, men då tyckte jag inte den passade in så bra. Känns som att det stämmer mer denna gång. Eller så har man bara lärt sig hur man ska tolka den bättre denna gång 
    Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • Ofeigur

Vi ska ha namnkalas nästa helg hemma och ute hoppas vi. Annars blir det ladan! =)

En släkting gör smörgåstårta och sen potatisbakelse efteråt i hjärtformat med rosa hjärtströsel på hihi stacka om tjejigt!

Idag blir det hästtävlingar hela dagen. Hoppas att det slutar regna snart. 

Trevlig helg!   

• amisej

Barnen e så olika. Tycker att man kan läsa olika böcker o gå efter dom men själv undviker jag sånt.
    Man ska lära sig sitt eget barn o gå efter det. Man ska typ " knäcka koden"
    Det vill säga lära sig barnens signaler. De kan ta tid men man måste ha tålamod.

Sen ifall barnet e gnällig trotts att han/hon e mätta, bytta osv så kan de vara kanske lite växtvärk som e igång.
    När min son e gnällig trotts att han e mätt o ombytt då brukar jag oftast ta honom ut i trädgården så han får lite frisk luft. Vi kollar på träden o blommorna. Brukar alltid prata med honom om saker o ting ute. Då blir han tyst o nyfiken.
    Eller så tar vi vagnen och tar en litenpromenad så han får se molnen och träden. Oftast brukar han somna.

De e mina knep Ialla fall.
    Testa och hoppas de hjälper er med.
    Annars testa er fram till andra saker o ting

• Snöviolen

Åh fy vilken jobbig natt det har varit. Elenora gnällde så fort vi lade oss. Höll på och sparka med sina små ben och sen när jag gick med henne i babyselen, så vart hon klarvaken och glad. Fast fort jag satt mig ner, så gnälldes det igen. Ena brorsan sprang upp och ner och vägrade sova. Så klockan halv fyra på morgonen somnade vi. Tur att den andra sonen och pappan var i Stockholm. Annars hade man väl haft tre barn som hade varit uppe.

• Vickanflickan
    MorsLillaOlle skrev 2011-08-19 21:51:58 följande:
    Den har jag Hade den med storebror också, men då tyckte jag inte den passade in så bra. Känns som att det stämmer mer denna gång. Eller så har man bara lärt sig hur man ska tolka den bättre denna gång 
    Med storebror tyckte jag den stämde ganska bra, när jag tog hänsyn till att han är född för tidigt. Eller så är det så att det bara är skönt att hitta en förklaring till varför det gnälls ibland.

Amisej: klart barn är olika och att man måste lära sej tyda sitt eget barns signaler. Men det kan vara skönt att veta att det kan finnas anledingar till att barnen har gnällperioder ibland även fast de inte har ont i magen eller får för lite, mycket mat mm att det inte behöver innebära att man är en usel förälder utan att barnet är inne i en stor förändring i sitt liv. barn utveckalas ju inte bara fysiskt utan även mentalt och det är det som boken tar upp. Sen om det för mitt barn kommer vid 6veckors ålder och för ditt vid 3veckor är ju en annan sak så man kan ju inte lita blint på att bara för att det står att något ska komma vid 4veckors ålder att det är just då det händer, alla följer inte samma takt, men något sånär samma ording brukar komma.  
  • Toffs
    evelinagothed skrev 2011-08-19 19:51:01 följande:
    Jag har läst tråden ett tag men inte haft så mycket att skriva om.

Nu har jag däremot ett problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med.

Amningen har funkat hur bra som helst från första stund. Jag hade inte ont när mjölken rann till och jag har inte haft några sår. Ingemar tar nappen så han är inte så mycket för att snutta. Han äter i 5-10 minuter sen släpper han bröstet.  På nätterna äter han ungefär var 4e timme. Ibland lite oftare, ibland lite senare. På dagarna är det oftast med 2,5-3 timmes intervaller.

Idag har jag haft skitont i mitt vänstra bröst. Det är liksom på undersidan av vårtgården och känns ungefär som att jag har ett sår inuti bröstet. Det är inte hårt och knöligt, och inte rött eller varmt. Det gör bara ont. Varje klunk han tar gör ont, och jag vet inte vad det beror på? Han är drygt 6 veckor gammal. Har han kanske någon tillväxtfas och suger upp ett behov? Borde det inte kännas samma på båda brösten då? Vetekudden gjorde ingen direkt skillnad. Jag vet inte vad jag ska göra?  
    Är det bara under vissa perioder eller är det hela tiden det gör ont? Om Freddan inte har ätit på länge och jag har bh på så svullnar brösten upp och blir hårda som fotbollar, och det gör SKITONT när han väl äter, men det går över nästan på en gång, och svullnaden går ner. Värst är det om jag glömt ge från båda brösten sist han åt och det som inte blivit "tömt" svullnar då upp ännu värre.

Provat amningsnapp? Om det inte går över och du blir hängig så kan det ju vara mjölkstockning efter vad jag kan förstå..

Det finns säkert klokare tjejer här än jag, men det här är det jag spontant kom att tänka på...
Svar på tråden Juni/Juli mammor...