• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Toffs

Ser att det inte bara är vi som haft en böknatt. Freddan höll låda från klockan tre igår och var sen vaken ända till tolv på kvällen, då han somnade av ren och pur utmattning i min famn, så vi struntade i tvåmatningen och jag väckte honom istället vid halv fem, sen höll han igång ända tills jag tappade orken och gick upp vid halv nio. Vi sov i soffan eftersom pappan behövde sova ut inför dagens drabbning och eftersom det var stört omöjligt att lägga lillen i sin säng. Även idag håller han igång men det syns på honom att han är sliten och övertrött, och jag hade gärna gått på en långpromenad med honom, men regnet öser ner, så det får bli inomhusmys istället idag.

• EnStyckAnna
    evelinagothed skrev 2011-08-19 19:51:01 följande:
    Jag har läst tråden ett tag men inte haft så mycket att skriva om.

Nu har jag däremot ett problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med.

Amningen har funkat hur bra som helst från första stund. Jag hade inte ont när mjölken rann till och jag har inte haft några sår. Ingemar tar nappen så han är inte så mycket för att snutta. Han äter i 5-10 minuter sen släpper han bröstet.  På nätterna äter han ungefär var 4e timme. Ibland lite oftare, ibland lite senare. På dagarna är det oftast med 2,5-3 timmes intervaller.

Idag har jag haft skitont i mitt vänstra bröst. Det är liksom på undersidan av vårtgården och känns ungefär som att jag har ett sår inuti bröstet. Det är inte hårt och knöligt, och inte rött eller varmt. Det gör bara ont. Varje klunk han tar gör ont, och jag vet inte vad det beror på? Han är drygt 6 veckor gammal. Har han kanske någon tillväxtfas och suger upp ett behov? Borde det inte kännas samma på båda brösten då? Vetekudden gjorde ingen direkt skillnad. Jag vet inte vad jag ska göra?  
    Kan oxå vara att du har fått svamp på bröstvårtorna..? Jag har haft det och det har känts som ilningar inne i bröstet, både under tiden han äter och efteråt.. Man kan även få så att svampen går in i mjölkgångarna har jag hört..
  • Ppilla

Toffs: måste du väcka honom vid matning??
    De sa till mig att jag var tvungen till det i början då hon var så liten. Nu menade BVC att hon säger till själv när hon vill ha mat

• evelinagothed

Igårkväll innan vi skulle gå och lägga oss blev det faktiskt sämre i bröstet. Hade skitont på undersidan/insidan av vänster bröst och tyckte att det var hårdare och knöligare än vanligt. Fick dessutom en svullnad precis bredvid bröstvårtan på den sidan..

Så hela natten har jag legat med värmekudde, försökt massera bröstet och fortsätta ge honom mat från det bröstet trots att jag nästan grät när jag var tvungen.
    Men så idag känns det mycket bättre. Kanske hjälpte det trots allt. Hoppas det går över helt under helgen, annars ringer jag nog amningsjouren och ber om råd.  

• Ofeigur

Usch va jobbigt! Ja ring dom och hör vad det kan vara. Drygt när det inte funkar som det ska. 

Ser att ni har skrivit om amning.
    Jag tycker inte att man ska behöva tycka att man är en sämre människa för att man inte kan amma. Blandar man med ersättning eller ger det  helt så har man ju sina skäl och det är ju bara den personen som  bestämmer det och ska bry sig om det. Synd att det inte är så.=(  Det är många som ska lägga sig  hela tiden och det är jobbigt för dom drabbade. Många äldre tycker att visst ska man amma och helst helamma tills dom kan gå! Tycker det är upp yill var och en vad man vill göra och ingen ska bry sig.

En fråga till er som har bebisar som har ont i magen. Hur märker ni att dom har så ont att dom behöver minifom?
    Hur  tar man beslutet att dom behöver det? Indra är nöjd mellan matningarna  med både ersättnigen och tutten men hon är även pruttig men är inte ledsen eller kan bara gnälla till sen kommer det en prutt men hon skriker inte längre tider. Hur är det med era barn? Vad gjorde att ni bestämde er för att ge något för magen?    

• MorsLillaOlle
    Toffs skrev 2011-08-20 16:18:06 följande:
    Ser att det inte bara är vi som haft en böknatt. Freddan höll låda från klockan tre igår och var sen vaken ända till tolv på kvällen, då han somnade av ren och pur utmattning i min famn, så vi struntade i tvåmatningen och jag väckte honom istället vid halv fem, sen höll han igång ända tills jag tappade orken och gick upp vid halv nio. Vi sov i soffan eftersom pappan behövde sova ut inför dagens drabbning och eftersom det var stört omöjligt att lägga lillen i sin säng. Även idag håller han igång men det syns på honom att han är sliten och övertrött, och jag hade gärna gått på en långpromenad med honom, men regnet öser ner, så det får bli inomhusmys istället idag.
    Vi har också haft en riktig skitnatt! Olle somnade vid 21 men vaknade redan vid 22.30. Fick då mat. Jag la mig inte förrän vid midnatt i tron att han skulle sova till 4-snåret, som han har gjort flera nätter, men sen vaknade han redan 01. Bytte bajsblöja och la ner med napp men han tappade den hela tiden så jag låg och peta i den fram till 01.30 då jag gav upp och ammade. Då sket han igen, bytte blöja och han blev superpigg!

La ner honom i sängen och han somnade nästan om själv, men då sket han igen! Bytte blöja en tredje gång! Fick sen amma vid 03.30 igen och sen somnade han till slut nån gång mellan 4-4.30.

Vaknade till nån gång vid 5.30 och då hade han bajsat igen! Men då fick han ha det Skäms Tänkte att han vaknar ju snart igen. Och det gjorde han. Vaknade 06, fick mat och sen fick sambon gå upp med honom så jag kunde sova. Sov sen utan problem till 9.30

Hoppas på en bättre natt inatt! Sambon är borta över natten så jag är själv med båda barnen för första gången, så en lugn natt vore trevligt
    Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • hjärterum

Om  det känns körigt på magen ofta och mycket- att det bubblar, så har jag gett minifom med de andra barnen samt att 2a var dålig på att rapa men fes som en karl o blev inte mindre luftig i magen för det!1a gossen gav vi minifom ett tag ...han var gnällig o betedde sig som vid typiskt magont - Minifomen har hjälpt efter ett tag, har vi märkt då vi försökt att sluta med den.Så kör man på ett tag till...
    Så vi har minifom hemma utifall att nu till tjejen med.

´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • hjärterum

Tjejen har en period på kvällen strax innan hon ska långsova som hon är extra gnällig...det hjälper att gå runt lite med henne o gunga/vyssja henne liggandes mot bröstet- skönt att min Babybjörn-sele är påväg hem!Det är i den positionen hon vill va eller ligga på/vid brösten.

• hjärterum
    evelinagothed skrev 2011-08-19 19:51:01 följande:
    Jag har läst tråden ett tag men inte haft så mycket att skriva om.

Nu har jag däremot ett problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med.

Amningen har funkat hur bra som helst från första stund. Jag hade inte ont när mjölken rann till och jag har inte haft några sår. Ingemar tar nappen så han är inte så mycket för att snutta. Han äter i 5-10 minuter sen släpper han bröstet.  På nätterna äter han ungefär var 4e timme. Ibland lite oftare, ibland lite senare. På dagarna är det oftast med 2,5-3 timmes intervaller.

Idag har jag haft skitont i mitt vänstra bröst. Det är liksom på undersidan av vårtgården och känns ungefär som att jag har ett sår inuti bröstet. Det är inte hårt och knöligt, och inte rött eller varmt. Det gör bara ont. Varje klunk han tar gör ont, och jag vet inte vad det beror på? Han är drygt 6 veckor gammal. Har han kanske någon tillväxtfas och suger upp ett behov? Borde det inte kännas samma på båda brösten då? Vetekudden gjorde ingen direkt skillnad. Jag vet inte vad jag ska göra?  
    Det låter som en liten stockning ja...låt honom äta från det böstet som vanligt-gärna så att hans haka kommer o kontakt med knölen o masserar.Jag har med haft så förut.Varm dusch kan hjälpa o att man masserar bröstet då.
    evelinagothed skrev 2011-08-20 18:49:23 följande:
    Igårkväll innan vi skulle gå och lägga oss blev det faktiskt sämre i bröstet. Hade skitont på undersidan/insidan av vänster bröst och tyckte att det var hårdare och knöligare än vanligt. Fick dessutom en svullnad precis bredvid bröstvårtan på den sidan..

Så hela natten har jag legat med värmekudde, försökt massera bröstet och fortsätta ge honom mat från det bröstet trots att jag nästan grät när jag var tvungen.
    Men så idag känns det mycket bättre. Kanske hjälpte det trots allt. Hoppas det går över helt under helgen, annars ringer jag nog amningsjouren och ber om råd.  
    Bara du inte får feber som sagt!
  • hjärterum

Tror som du att han ökat på produktionen!- Hoppas det blivit bättre för dig!Kan vara att han sugit extra och brösten nu är påväg att vänjas vid mängden eftersom det känns bättre...

Svar på tråden Juni/Juli mammor...