• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • ansanviol

Min sambo vill inte ha dop pga att vi inte heller tror på gud men jag vill ändå ha nån slags namncermoni.. 
    Har en knorrig och grymtande son som har ont i magen. har gått upp över ett kilo på 4 veckor så bvc tyckte inte
    att det var konstigt att magen krånglade.. har köpt sempers droppar.. är det nån som har provat dem? Bvc tyckte att jag skulle prova dem först innan jag köpte miniform eller vad de heter.. de kunde tydligen göra det värre i magen om man har otur....

• SamsonS

Vi ger sempers droppar. Vet inte riktigt om det gör någon nytta eftersom att jag äter mjölkfritt också. Hennes mage är mycket bättre, men svårt att veta vilket som gjort nytta.

• Vickanflickan
    ansanviol skrev 2011-08-19 14:06:30 följande:
    Min sambo vill inte ha dop pga att vi inte heller tror på gud men jag vill ändå ha nån slags namncermoni.. 
    Har en knorrig och grymtande son som har ont i magen. har gått upp över ett kilo på 4 veckor så bvc tyckte inte
    att det var konstigt att magen krånglade.. har köpt sempers droppar.. är det nån som har provat dem? Bvc tyckte att jag skulle prova dem först innan jag köpte miniform eller vad de heter.. de kunde tydligen göra det värre i magen om man har otur....
    med sonen hade vi både sempers och minifom när han var liten. Efter att vi börjat med de båda slutade magonten. Men jag kan ju inte säga om det var sempers, minifom eller bägge som gjorde honom bättre då.

lite nyfiken. sa hon varför minifom kan göra det värre förresten!? har aldrig hört det innan. De ska ju bara ta bort ytspänningen, tycker inte det borde kunna göra saker värre då.
  • Vickanflickan

jag var tvungen att läsa lite om de olika dropparna (jag är skadad av att vara lärare tror jag :-P ).så här skriver familjeapoteket om minifom och semperdroppar.

"Semperdroppar och minifom är två olika produkter som verkar på olika sätt. Semperdroppar innehåller lactobacillus reuteri, en ”god” magbakterie som vi behöver för att ha balans i magen. De här bakterierna kan hjälpa magen att komma i balans snabbare efter till exempel en antibiotikakur.

Minifom är ett receptfritt läkemedel där beståndsdelen bryter ner nedsvald luft så bubblorna lättare kan passera genom tarmen.

Har du fött ditt barn med vanlig vaginal förlossning och dessutom ammar, då har barnet fått de bakterier det behöver och får fortlöpande hela tiden antikroppar med bröstmjölken. Möjligen kan Semperdroppar vara bra, om du eller barnet behandlats med antibiotika, och du i samband med det tycker att barnet reagerat i magen. Ibland kan barn som ammar svälja ner luft, speciellt om mjölken kommer snabbt. Många kan tycka att det hjälper med att ha barnet i en lite mer upprätt position vid amningen och att barnet får rapa. En del tycker att Minfom kan hjälpa till att avhjälpa problemet. Minifom måste tas under ett par dagar innan man märker någon skillnad.

Om du inte ammar, då kan man fundera över om barn med gasiga magar behöver mer lactobaciller, det kan också minska gasbildning."

• Elsa81

Måste bara berätta....just nu sitter jag med Thea i knät och ser att hon har precis upptäckt sina fötter! Så gulligt! hon bara stirrar o ser helt fascinerad ut Glad Gullunge Hjärta

• Toffs
    Elsa81 skrev 2011-08-18 11:49:26 följande:
    Jag sitter just nu och funderar på detsamma Glad Har hur mycket som helst att plocka med och hon är supervaken! Men hon ser rätt nöjd ut så jag tror jag ska chansa att låta henne ligga i gymmet och springa lite fram och tillbaka och hinna med det jag kan! Ska bara dricka ur kaffet så jag vaknar Kaffe
    Ja, supervaken stämmer här med... lille herrn sprattlar för fullt i babygymmet, och jag skulle gärna vilja hinna diska undan lite, det går ju när pappan är hemma (har tagit extra ledigt!! Me so happy, nån annan som kan gå med vagnen fram och tillbaka så han somnar...) för då är vi ju två, även om det är jag som städar och donar, men annars får man passa på de fem minuter han somnar. Och då är jag själv så trött att jag nästan inte orkar hålla mig vaken...:)
  • Toffs
    SamsonS skrev 2011-08-18 11:56:32 följande:
    Toffs: jag brukar försöka passa på när hon sover eller ligger i gymet:) annars har en väldigt go sambo som fixar och donar!
    Det kallas väldresserat ;) Håll hårt i sambon!

Här är det bara jag som städar, då sambon jobbat tiotimmarspass de senaste veckorna och stupar i säng när han kommer hem.. Och helgerna ägnar vi åt renovering, så det blir inte mycket gjort åt dammråttorna ;)
  • FridaKarin

De senaste två dagarna så har Vidar varit grinig och inte alls nöjd de få timmarna han är vaken på dygnet. Känns så tråkigt. Antingen sover han eller så gnäller han och då är det inget som funkar.

Hur är era? Är de alltid glada när de är vakna? 

• MamL
    ansanviol skrev 2011-08-19 14:06:30 följande:

Min lille gick upp 700g första två veckorna och jag tror inte det varit mindre pr vecka nu på¨sistonde heller (han blev sex veckor i onsdags, skall väga nu på tisdag). Visste inte att snab viktuppgång kunde ge magtrubbel, men det låter ju logiskt. Han pruttar som en vuxen karl den lille herren Han har nog inte ont i magen, men är heller inte nöjd när den är så pruttig.
  • LillaStora

För vår lilla tjej gjorde miniform bara det värre, fick mer ont och magen krånglade hela tiden. Nu får hon semper och de funkar bra för henne...

Källa 021007 Smilla 110614
Svar på tråden Juni/Juli mammor...