• zuper mammzem

Min man är jägare!!

under tre månader har ja haft ett förhållande med en underbar man, han e verkligen underbaaar <3vi flyttade ihopp för ungefär en månad sen o idag kom chocken!!! han e jägare. jag har haft en lång debatt med han om detta, men han kommer bara me sina åsikter om hur de e naturligt o så. nästa vecka vill han åka ut och jaga, men ja vill inte. ja klarar inte av tanken av att min älskling kommer hem me ett dött djur, nä usch. började gråta, o då började han skrika på mig och kallade mig larvig. ja kan väl inte rå för hur ja känner, tycker bara så synd om de små djuren. ja vill inte heller att mina barn ska behöva veta att deras pappa e en mördare )': snälla familjeliv, va ska ja göra?! kan jag inte stoppa han?? tacksamm för svar 

min man är jägare hjälp mig snälla någon
  • Svar på tråden Min man är jägare!!
  • Teddyn87
    elmadumle skrev 2011-07-21 18:54:31 följande:
    Just det, om ni låter bli att skjuta rovdjuren så skulle det inte finnas lika mycket djur till er att skjuta, tänk om balansen skulle rätta till sig, vad gör ni då? viltvård, ett svepskäl för att få skjuta.
    Må så vara men då skulle även rovdjurspopulationen öka och de skule bli mer sedda i allmänhetens sammanhang och många skulle skrika utöver sig för vad som eventuelt skulle kunna hända om de var ute med hunden o vargen eller björnen tog den.. bara som ett exempel!
    För att inte nämna, gångbanor/lekparker,dagis,skolor,idrottsplatser osv där folk kan ha kastat godluktande mat :)

Eller om de strövar in i nån trädgård! :)
    Just därför jagar man och håller nere BÅDE viltet och rovdjuren just för att vi människor ska få leva "ifred" :P Och varför man häxjagade rovdjuren för en herrans massa år sedan måste vi faktiskt bara skylla oss människor själv över den hysteri som var då med att de var farliga! och sedan varierar det ju självklart var i landet man bor! Tror sannolikheten en varg skulle smyga in i stockholm innerstad inte är stor som att den tex här i norrland skulle kunna passera ett par byar ;)
    Men här är det så länge den inte jagar "våra" boskap o hundar o dylikt så låter man dem leva! MEN skulle de bli alltför "sociala" som man säger o gå till attack eller skada så blir det oftast skyddsjakt!

Och ja, jakt e ju som på sitt sett ett nöje, spänningen kanske inte just tanken att döda ett djur!
    Självklart är kött industrin hemsk i mångt och mycket men jakten är reglerad och anpassad efter vars område på population! och där är det ingen massproduktion eller vanvård. utan ett djur som gått hela sitt liv i frihet o bara ätit naturligt!

allt skulle kunna få ha sin gång och en helt naturlig balans i naturen javisst men människan ville leva utan detta så vi sköt ner populationen på naturliga rovdjur, ja då får vi antingen i dagsläget göra alternativ ett återinföra en större rovdjursstam (som ändå på sikt måste skjutas ner pga överpopulation) och riskera de kan komma in i byar,städer och närområden runtom i sverige!
    Alt 2: låta reglerad jakt fortsätta o va i frid att djuren har de bra under deras livstid! och inte genomgå massproduktions slakt :)
  • Anonym (Vera)

Blir så trött.

För det första, det protesteras mot varg- och björnjakt. Men som några skriver - den dagen de finns i er trädgård, finns i närheten av era barn blir det nog annat ljud i skällan.

För det andra: ja det krävs viltvård. Om vi inte vill ha rovdjur som närmsta granne landet över. Tror ni en älg lider mer av att bli skjuten och mat än en skår flock som blir skaderivna halvt till döds av en vargflock?

För det tredje: oavsett vad ni tycker kommer folk att fortsätta äta kött och många av oss är väldigt övertygade om att kött är en del av vår diet (och nejtack, jag orkar inte med ert vegansnack för jag har hört det tusen gånger förut). Och det är betydligt mer djurrvänligt att det köttet får ströva fritt och må bra för att möta en snabb död än att köttet ska industriproduceras och inte varken leva eller dö under optimala förhållanden.

Min make jagar och jag har sällan träffat någon som mer värnar om djur och natur, som verkligen njuter av att vara i naturen. När han kommer tillbaka från älgjakten är han som en ny människa, inte på grund av att han fått "döda" utan för vistelsen i skogen, gemenskapen men visst självklart också spänningen i jakten. Köttet han får med sig hem har vi sedan under året så det är självförsörjning.

• sstv
    elmadumle skrev 2011-07-21 18:54:31 följande:
    Just det, om ni låter bli att skjuta rovdjuren så skulle det inte finnas lika mycket djur till er att skjuta, tänk om balansen skulle rätta till sig, vad gör ni då? viltvård, ett svepskäl för att få skjuta.
    Balansen i naturen är inte lika fin och statisk som många tror. Det är en vanlig föreställning att om inte människan lade sig i så skulle vi ha lagom många rovdjur och lagom många bytesdjur. Men rovdjuren har ingen form av plan med sitt jagande, de tar det de kommer över vilket resulterar i bytesdjuren blir i princip obeffintliga, då svälter eller flyttar rovdjuren till nästa område.  Inte mycket till ballans enligt mig.
  • nivea bbb
    Anonym (Vera) skrev 2011-07-21 19:24:54 följande:
    Blir så trött.

För det första, det protesteras mot varg- och björnjakt. Men som några skriver - den dagen de finns i er trädgård, finns i närheten av era barn blir det nog annat ljud i skällan.

För det andra: ja det krävs viltvård. Om vi inte vill ha rovdjur som närmsta granne landet över. Tror ni en älg lider mer av att bli skjuten och mat än en skår flock som blir skaderivna halvt till döds av en vargflock?

För det tredje: oavsett vad ni tycker kommer folk att fortsätta äta kött och många av oss är väldigt övertygade om att kött är en del av vår diet (och nejtack, jag orkar inte med ert vegansnack för jag har hört det tusen gånger förut). Och det är betydligt mer djurrvänligt att det köttet får ströva fritt och må bra för att möta en snabb död än att köttet ska industriproduceras och inte varken leva eller dö under optimala förhållanden.

Min make jagar och jag har sällan träffat någon som mer värnar om djur och natur, som verkligen njuter av att vara i naturen. När han kommer tillbaka från älgjakten är han som en ny människa, inte på grund av att han fått "döda" utan för vistelsen i skogen, gemenskapen men visst självklart också spänningen i jakten. Köttet han får med sig hem har vi sedan under året så det är självförsörjning.
    Exakt - min karl är lika.. han tar han om sina jakthudar som de vore hans barn.. ute i TIMMAR me dem i skogen varje vecka- han ( ojag) HATAR när man låser in stackars hudar i lägenheter o låter dem rastas nå få små kvarter på asfalt...efter att fått suttit i en lägenhet hela dagen ensamma - o man kallar sig då djurvän..?
    Jag skulle ALDRIG ge mina barn vidrigt kött från industrierna - de kött mina barn får är från djur som inte torterats till döds.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Vera) skrev 2011-07-21 19:24:54 följande:
    Blir så trött.

Hade för bråttom. Skår flock var egentligen en skock får men det bidde helt galet.
  • Anonym

Haha du måste skojja ..... från vilken planet kommer du ? Förstår om han kommer fortsätta jaga!!

• Anonym
    modestyclara skrev 2011-07-21 19:09:25 följande:
    Antingen får du acceptera din man som han är eller så får du byta man.
    Exakt!
  • Eisa

Ja det är ju lugnt en störning att tycka att det är okej att döda djur. Visst, det måste jagas osv osv (tro mig jag vet, min mamma är jägare och utbildar andra till att bli jägare, fy fan) men jag skulle ändå aldrig vilja vara ihop med nån som känner en tillfredsställelse i att kill animals.

Förstår dig.

• singstar76

Nej ursch fy det är ju hemsk när dom släpar hem döda djur...för man vill ju verkligen äta dom levande.......!!!

Ursäkta ironin.. Har inte orkat igenom tråden...Det framgår inte av TS om du är vegetarian..Isf kan jag förstå om du har etiska /moraliska problem med att vara ihop med en jägare men om du äter kött undrar jag bara...Vem tycker du ska döda maten vi äter då???

Svar på tråden Min man är jägare!!