• zuper mammzem

Min man är jägare!!

under tre månader har ja haft ett förhållande med en underbar man, han e verkligen underbaaar <3vi flyttade ihopp för ungefär en månad sen o idag kom chocken!!! han e jägare. jag har haft en lång debatt med han om detta, men han kommer bara me sina åsikter om hur de e naturligt o så. nästa vecka vill han åka ut och jaga, men ja vill inte. ja klarar inte av tanken av att min älskling kommer hem me ett dött djur, nä usch. började gråta, o då började han skrika på mig och kallade mig larvig. ja kan väl inte rå för hur ja känner, tycker bara så synd om de små djuren. ja vill inte heller att mina barn ska behöva veta att deras pappa e en mördare )': snälla familjeliv, va ska ja göra?! kan jag inte stoppa han?? tacksamm för svar 

min man är jägare hjälp mig snälla någon
  • Svar på tråden Min man är jägare!!
  • nivea bbb

Joho.. Min karl e jägare o jag vegetarian sen 11år tillbaka ... Man KAN ha eget intresse o behöver inte göra allt ihop jämt.

• MrsHW

Ja.. Du är tramsig. Lite hysterisk reaktion också kanske.

Jag är tillsammans med en jägare och har bott med honom i 5 år. Endast en gång har jag sett det döda djuret, endast för att jag gick ut när dom kom hem.
    Nu är jag visserligen en sån som tycker det är väldigt nimt att aldrig behöva handla kött i affären. (Om jag då inte blir sugen på fläskfilé). Sparar otroligt med pengar på det.

Nu maler jag ju köttfärs av all restkött som han kommer in med, äckligt i början men man vänjer sig.

Dessutom äter jag hellre kött från djur som jag VET har levt ett fritt och naturligt liv och dött snabbt, än djuren som lever i princip PÅ varandra i små utrymmen endast för att vänta på dagen de slaktas. 

• Norrskenet

Jag tycker du överdriver det hela... Iof är det konstigt att du inte visst om det innan ni flyttade ihop. Jag fick nämligen reda på det väldigt fort i vår relation att för min man är jakten väldigt viktig. Och det ÄR det för honom, När älgjakten börjar så tar han ledigt även om han annars är arbetslös och precis innan har fått jobb.  Han tar oftast ledigt ett par veckor i börjar på älgjakten o sen jagar han VARJE helg han får jaga. Jag har tom sagt att jag hellre köper kött från affären, ifall han skulle vara hemma oftare! För sen på vintern byts jakten mot pimpelfiske o sen på sommaren till laxfiske, så jag ser inte min man så ofta o inte våra barn heller...

Visst sparar vi mycket pengar då vi inte behöver köpa så mycket kött, men det är ju inte direkt gratis att jaga heller o framför allt detta att jakten går före allt annat. Men det är så överhuvutaget där vi bor, i en liten by i norra Sverige, man kan inte boka resor, viktiga möten mm under dessa första jaktveckor, ingen är tillgänglig...

Jag tycker inte om tanken att döda djur, jag skulle aldrig själv kunna göra det. Men jag äter gärna köttet. Min man tar ju hem köttet o styckar det hemma, vilket jag varken kan eller vill göra. Precis som fler säger här, jag äter hellre kött som jag vet varifrån det kommer än köper det i affären.

Jag tror inte du kan stoppa din sambo från att jaga. Jag tycker inte en jägare är en mördare, en jägare dödar djur för att vi ska kunna äta av dem. En mördare är en som mördar människor. Två väldigt olika saker, tycker jag!

Vi har 3 barn, varav den äldsta är en sann djurvän o har svårt med tanken att döda djur, men han äter ändå köttet, än så länge iaf. Jag kan dock tänka mig att han ev. blir vegetarian i framtiden. Men min man har pratat en del med honom om hur de dödar djuren, han har fått vara med till slaktboden mm. Det är inte alls en så stor grej för barnen, som det kan vara för vuxna!

• Anonym
    zuper mammzem skrev 2011-07-21 00:24:29 följande:
    under tre månader har ja haft ett förhållande med en underbar man, han e verkligen underbaaar <3vi flyttade ihopp för ungefär en månad sen o idag kom chocken!!! han e jägare. jag har haft en lång debatt med han om detta, men han kommer bara me sina åsikter om hur de e naturligt o så. nästa vecka vill han åka ut och jaga, men ja vill inte. ja klarar inte av tanken av att min älskling kommer hem me ett dött djur, nä usch. började gråta, o då började han skrika på mig och kallade mig larvig. ja kan väl inte rå för hur ja känner, tycker bara så synd om de små djuren. ja vill inte heller att mina barn ska behöva veta att deras pappa e en mördare )': snälla familjeliv, va ska ja göra?! kan jag inte stoppa han?? tacksamm för svar 
    Ska man anta att du är strikt vegan med tanke på vad man läser? Annars är det ju lite dubbelmoral om du äter kött köpt i butik. De djuren har haft det mycket sämre än djuren i skogen. Djuren i skogen strövar fritt, äter det som är naturligt för dem. Ingen tvingar i dem en massa antibiotika eller annat bös. De samlas inte ihop i trånga bilar där djuren packas så tätt att de knappt kan röra sig.
    Det är bättre med "jagad" mat än det skit man köper i butik.
  • Anonym
    zuper mammzem skrev 2011-07-21 02:38:22 följande:
    är det någon som har något tips hur jag ska göra då???
    Är du så strikt vegan och inte kan leva ihop med någon som äter kött så vet du vad du behöver göra.
  • Excentrique
    zuper mammzem skrev 2011-07-21 00:24:29 följande:
    Troll? Snälla säg att du är ett troll. Snälla säg att du inte är seriös.

Men om du nu är seriös.... zuper...mammzem..... jösses... Ja du. Du får acceptera att han har sina åsikter, och ta ett beslut därifrån. Kan du acceptera att han älskar att jaga, och älskar att äta kött? Om inte, dumpa.
  • Anonym

Om du är vegan kan det nog bli svårt.

• Anonym
    Anonym (vegetarian) skrev 2011-07-21 20:54:11 följande:
    Självklart känner jägare överlag tillfredställelse i att döda djur. Det är väl inget att förneka?
    Självklart handlar det om stolthet, sport och maktbegär. Djupt inrotade känslor av att man är stark och tuff. 

Varför har man troféer på väggarna? Varför skryter man om vem som fångat störtsa fisken? Varför sitter jägaren stolt med sin bössa bredvid det döda djuret om jägaren inte känner tillfredställelse?

t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZfzMCRZoEr7pY54Tjt0ttrU4yOLj0-S1gZrh-V6ay0 TpWPtpt

t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIvxe3NsuVMgs4Xf2cFccav3ZTdJ9YeBK6VtvsCD1vp wmmEjUd4Q

Jag förstår inte varför man måste förneka det. 
    Om man MÅSTE välja anser jag att jägare som bara äter vilda djur är snäppet bättre på den punkten än dom som köper chicken nuggets på mc donalds.
    Grejen är ju dock den att man inte måste äta djur alls. 

jag är kvinna och jagar och slakater och stycker själv gör de mig till en srak man tror inte det och inte fan har detc med makt att göra ska man äta kött ska man kunna döda de själv
  • Anonym (Vera)
    Anonym (vegetarian) skrev 2011-07-21 20:54:11 följande:
    Självklart känner jägare överlag tillfredställelse i att döda djur. Det är väl inget att förneka?
    Självklart handlar det om stolthet, sport och maktbegär. Djupt inrotade känslor av att man är stark och tuff. 

Varför har man troféer på väggarna? Varför skryter man om vem som fångat störtsa fisken? Varför sitter jägaren stolt med sin bössa bredvid det döda djuret om jägaren inte känner tillfredställelse?

t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZfzMCRZoEr7pY54Tjt0ttrU4yOLj0-S1gZrh-V6ay0 TpWPtpt

t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIvxe3NsuVMgs4Xf2cFccav3ZTdJ9YeBK6VtvsCD1vp wmmEjUd4Q

Jag förstår inte varför man måste förneka det. 
    Om man MÅSTE välja anser jag att jägare som bara äter vilda djur är snäppet bättre på den punkten än dom som köper chicken nuggets på mc donalds.
    Grejen är ju dock den att man inte måste äta djur alls. 

De känner självklart tillfredsställelse över att ha fällt ett djur men inte över själva dödandet. Det är en sabla skillnad.
  • Anonym
    nivea bbb skrev 2011-07-21 17:47:33 följande:
    Jag är vegetarian sen 11år .... o GISSA - min karl är jägare! Då menar jag inte att han har de som en hobby- utan som livsstil... Vi ska ha barn om 6 månader o vi har de såå bra. Han har även en hundgård me sina 3 jakthundar  - som HAN sköter.. Han får ha sitt..o jag har mitt.
    Förstår inte ditt problem faktiskt..?.. herregud det är väl bra att ha en karl som är ute i skog o mark..du behöver ju inte kolla in de djur han drar hem..?. Det gör inte jag, jag skulle aldrig skära eller hålla på me nå döda djur - nej tack.
    Hellre en karl i skogen än en karl på krogen Flört 
    håller med
Svar på tråden Min man är jägare!!