Jag tycker du överdriver det hela... Iof är det konstigt att du inte visst om det innan ni flyttade ihop. Jag fick nämligen reda på det väldigt fort i vår relation att för min man är jakten väldigt viktig. Och det ÄR det för honom, När älgjakten börjar så tar han ledigt även om han annars är arbetslös och precis innan har fått jobb. Han tar oftast ledigt ett par veckor i börjar på älgjakten o sen jagar han VARJE helg han får jaga. Jag har tom sagt att jag hellre köper kött från affären, ifall han skulle vara hemma oftare! För sen på vintern byts jakten mot pimpelfiske o sen på sommaren till laxfiske, så jag ser inte min man så ofta o inte våra barn heller...
Visst sparar vi mycket pengar då vi inte behöver köpa så mycket kött, men det är ju inte direkt gratis att jaga heller o framför allt detta att jakten går före allt annat. Men det är så överhuvutaget där vi bor, i en liten by i norra Sverige, man kan inte boka resor, viktiga möten mm under dessa första jaktveckor, ingen är tillgänglig...
Jag tycker inte om tanken att döda djur, jag skulle aldrig själv kunna göra det. Men jag äter gärna köttet. Min man tar ju hem köttet o styckar det hemma, vilket jag varken kan eller vill göra. Precis som fler säger här, jag äter hellre kött som jag vet varifrån det kommer än köper det i affären.
Jag tror inte du kan stoppa din sambo från att jaga. Jag tycker inte en jägare är en mördare, en jägare dödar djur för att vi ska kunna äta av dem. En mördare är en som mördar människor. Två väldigt olika saker, tycker jag!
Vi har 3 barn, varav den äldsta är en sann djurvän o har svårt med tanken att döda djur, men han äter ändå köttet, än så länge iaf. Jag kan dock tänka mig att han ev. blir vegetarian i framtiden. Men min man har pratat en del med honom om hur de dödar djuren, han har fått vara med till slaktboden mm. Det är inte alls en så stor grej för barnen, som det kan vara för vuxna!