• zuper mammzem

Min man är jägare!!

under tre månader har ja haft ett förhållande med en underbar man, han e verkligen underbaaar <3vi flyttade ihopp för ungefär en månad sen o idag kom chocken!!! han e jägare. jag har haft en lång debatt med han om detta, men han kommer bara me sina åsikter om hur de e naturligt o så. nästa vecka vill han åka ut och jaga, men ja vill inte. ja klarar inte av tanken av att min älskling kommer hem me ett dött djur, nä usch. började gråta, o då började han skrika på mig och kallade mig larvig. ja kan väl inte rå för hur ja känner, tycker bara så synd om de små djuren. ja vill inte heller att mina barn ska behöva veta att deras pappa e en mördare )': snälla familjeliv, va ska ja göra?! kan jag inte stoppa han?? tacksamm för svar 

min man är jägare hjälp mig snälla någon
  • Svar på tråden Min man är jägare!!
  • Anonym (vegetarian)
    MammaOchMatte skrev 2011-07-21 14:08:05 följande:
    Ok, själv tycker jag att det är fantastiskt att det finns vegetarianer, folk som inte sponsrar industriköttet. Dock finner jag det ganska skrämmande att man dömmer folk, t.ex. jägare. Du anklagar andra att inte tänka till men gör det inte själv.

Att jaga djuren är den minsta tid jägare lägger på sitt intresse. Viltvård pågår året runt. Man matar viltet så att det inte svälter på vintrarna, sätter ut saltsten och ser till att tjära träd så att de har att gnugga sig på. Allt detta måste göras på grund av att vi har tagit stora delar av deras naturliga mark och byggt städer och vägar. Du säger att problem solved om man sätter ut viltstängsel?

Vad tror du händer när viltpopulatioen fördubblas? Djuren svälter till döds. Det finns inte mat och mark nog för en ökning av viltpopulationen. Du som anser dig vara djurvän anser väl inte att det är mer värdigt att ett djur svälter än skjuts? Stäng in djuren bara så får de klara sig bäst de vill.

Min dröm är också att bli självförsörjande.
    Jag dömer andra som låter djur dö för att bli mat. Djur är inte mat. Jag har tänkt till men jag tänker inte som du och du tänker inte som jag. Så enkelt är det.  Att använda andra ickemänskliga djur som mat eller kläder är egoistiskt. 

Alla som dödar djur matar dom definitivt inte på vintern. Många (inte alla) jagar som sport och det är fakta. 
    Jag fattar mig kort för jag har egenltigen inte tid att sitta här. Självklart anser jag inte att man ska stänga in djuren och slänga nyckeln som du antydde det lite mellan raderna. 

Nu måst jag dra!

• MammaOchMatte
    Anonym (vegetarian) skrev 2011-07-21 14:13:42 följande:
    Jag dömer andra som låter djur dö för att bli mat. Djur är inte mat. Jag har tänkt till men jag tänker inte som du och du tänker inte som jag. Så enkelt är det.  Att använda andra ickemänskliga djur som mat eller kläder är egoistiskt. 

Alla som dödar djur matar dom definitivt inte på vintern. Många (inte alla) jagar som sport och det är fakta. 
    Jag fattar mig kort för jag har egenltigen inte tid att sitta här. Självklart anser jag inte att man ska stänga in djuren och slänga nyckeln som du antydde det lite mellan raderna. 

Nu måst jag dra!
    Jägare bedriver viltvård. Har intre träffat på en enda markägare som inte är rädd om viltet på sin mark. Det du säger är: Låt andra ta hand om problemet, bara jag slipper göra det. Men de som tar hand om problemet är svin. Så läser jag dina inlägg.
  • Anonym (vegetarian)
    MammaOchMatte skrev 2011-07-21 14:20:15 följande:
    Jägare bedriver viltvård. Har intre träffat på en enda markägare som inte är rädd om viltet på sin mark. Det du säger är: Låt andra ta hand om problemet, bara jag slipper göra det. Men de som tar hand om problemet är svin. Så läser jag dina inlägg.
    Jahapp, då får du göra det. Orkar inte dra hela köret här och nu.
    Efter att ha levt som vegetarian i 15 år är man ganska trött på att diskutera djurrätt då folk alltid vill ta upp ämnet med en trots att jag själv sällan eller aldrig nämner något irl.
  • tessi3h

Har bara läst ts. Om du äter kött förstår jag dig inte alls. Det är ju mkt bättre för djuren att leva ett bra liv i frihet innan de dör än att leva som tex gris el ko i köttindustrin. Dessutom skulle det bli för mkt vilt om vi inte jagar och trafikolyckor med vilt skulle öka. Jag tror inte ni har ngn framtid tillsammans om du reagerar så stark. Att jaga är en hobby och livsstil vilket han bör avgöra själv om han vill hålla på med eller inte. Skärp dig eller så får ni nog gå skilda vägar.

• LoPax

Det är min man med, det är en av anledningarna till att jag älskar honom. <3!

• pluppfamiljen

Mums jag hade älskat att ha en egen jägare... Skrattande kanin hare ripa älg osv... 

Blivande 6 barns mamma
  • Anonym

Jag tycker på nått sätt att man är mer berättigad att äta kött ifall man även klarar av att ta ihjäl djuret och vara med från scratch. Kan man inte tänka sig att döda djur själv men mkt väl kan tänka sig att köpa vacuumförpackad köttfärs på ica så känns det inte lika ok..inte i min värld iaf.. även om jag inte riktigt kan förklara varför jag tycker på det viset. Känns mer naturligt att själv jaga djur, även om det inte skulle vara hållbart att varenda svensk går ut i skogen och skjuter sin egen middag.

Men visst tycker jag det är obehagligt att släpa hem döda djur o sedan flå dem. Jag har inga som helst problem att dra upp morötter ur jorden eller safta bär osv därför är jag också vegetarian. Man behöver inte kött, det går lite bra med baljväxter osv bara man har haft tillräckligt med energi för att sätta sig in i näringslära, skulle inte gärna vilja hantera döda djur=likdelar och gör därför inte det.

• bananflugekärlek

Är det bättre att ni kör på djuren och dör, du och dina barn?

• Vimsan söder om söder

Men.. du överreagerar verkligen.
    Har svårt att tänka mig att han kommer hem med ett helt djur, det kommer väl slutligen hem i små schyssta köttabitar från Ica. Jag bär hem sådana dagligen.
    Det är väl inte hela världen om han jagar..?

• hallencreutz89

Görmanligt ju! Men om du hatar folk som äter kött så vet jag inte varför du träffar honom alls, du måste väl ha vetat redan innan att han äter kött? Och om du kan acceptera att han äter kött kan du väl acceptera att han jagar också, tycker också du betedde dig rätt larvigt faktiskt

Svar på tråden Min man är jägare!!