• zuper mammzem

Min man är jägare!!

under tre månader har ja haft ett förhållande med en underbar man, han e verkligen underbaaar <3vi flyttade ihopp för ungefär en månad sen o idag kom chocken!!! han e jägare. jag har haft en lång debatt med han om detta, men han kommer bara me sina åsikter om hur de e naturligt o så. nästa vecka vill han åka ut och jaga, men ja vill inte. ja klarar inte av tanken av att min älskling kommer hem me ett dött djur, nä usch. började gråta, o då började han skrika på mig och kallade mig larvig. ja kan väl inte rå för hur ja känner, tycker bara så synd om de små djuren. ja vill inte heller att mina barn ska behöva veta att deras pappa e en mördare )': snälla familjeliv, va ska ja göra?! kan jag inte stoppa han?? tacksamm för svar 

min man är jägare hjälp mig snälla någon
  • Svar på tråden Min man är jägare!!
  • Pemmel

Viltkött är väl det bästa om man nu ska rangordna kött på det visat...
    Det är du som har problemet som inte kan acceptera honom för det han gör och det han gillar. Ta itu med det hos dig själv istället för att försöka ändra på honom. Och kan du inte leva med någon som jagar så lämna honom då. Och lär känna nästa kille bättre innan du flyttar ihop med honom.

• Yrrepyrr

Jag är kvinna. Jag är jägare. jag bedriver viltvård. jag har det inte som sport. vi tar tillvara hela /fågeln/klövviltet.
    Jag har stor respekt för veganer/vegetarianer.

Om TS är vegitarian/vegan förstår jag till fullo hennes reaktion, annars inte. Kött förpackat på affären har varit små och väldigt söta en gång och har defenitivt inte haft ett så bra liv som fria djur.

Bamba mamma..
  • Inima
    Anonym (vegetarian) skrev 2011-07-21 14:13:42 följande:
    Jag dömer andra som låter djur dö för att bli mat. Djur är inte mat. Jag har tänkt till men jag tänker inte som du och du tänker inte som jag. Så enkelt är det.  Att använda andra ickemänskliga djur som mat eller kläder är egoistiskt. 

Alla som dödar djur matar dom definitivt inte på vintern. Många (inte alla) jagar som sport och det är fakta. 
    Jag fattar mig kort för jag har egenltigen inte tid att sitta här. Självklart anser jag inte att man ska stänga in djuren och slänga nyckeln som du antydde det lite mellan raderna. 

Nu måst jag dra!
    Människan är egoistisk av naturen.
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Anonym
    Anonym (vegetarian) skrev 2011-07-21 14:13:42 följande:
    Jag dömer andra som låter djur dö för att bli mat. Djur är inte mat. Jag har tänkt till men jag tänker inte som du och du tänker inte som jag. Så enkelt är det.  Att använda andra ickemänskliga djur som mat eller kläder är egoistiskt. 

Alla som dödar djur matar dom definitivt inte på vintern. Många (inte alla) jagar som sport och det är fakta. 
    Jag fattar mig kort för jag har egenltigen inte tid att sitta här. Självklart anser jag inte att man ska stänga in djuren och slänga nyckeln som du antydde det lite mellan raderna. 

Nu måst jag dra!
    Man jagar knappast älg och rådjur för att det är en sport... Jag har en manlig man som jagar och frysen är full med kött. Det är inte jägarnas sak att ge djuren föda, det klarar naturen så bra själv.
  • Anonym (Jägare)

Nu har jag bara läst TS. Jag kan hålla med din man att du är larvig. Jag är världens största djurvän, älskar alla djur men jag är även jägare. Finns inget roligare än att ut i skog eller på en kobbe och sitta och vänta. Hade det inte funnits jägare hade skogen och landet haft alldeles för mycket djur det är därför man bara får skjuta en viss andel djur per år, för att det inte ska bli för några och man skjuter av för att det inte ska bli för många. Hur gör du när du äter kött/ handlar i affären, dessa har ju också blivit dödade. Man är inte mördare bara för att man jagar. Om du inte vill ha hem köttet så kan du ju alltid säga det men har svårt att förstå varför man inte kan ta hem finaste "gratis" köttet som finns. Spelar ingen roll vilken affär du går till, finare kött hittar man inte. Som sagt jag har bara läst trådstarten och reagerade då jag vart sur när ta påstår att jägare är mördare. Det är en STOR skillnad

• Anonym (suck)

Det märks att det finns några här inne som inte vet hur det går till med jakt. Man tar inte bara med sig bössa och leker vilda västern. Det finns uträknat med hur många varje jaktlag får fälla och man skall rapportera in allt som man fäller. Man skaffar inte bara jaktlicens bara för att, det är en livsstil som jag en dag kommer delta i när jag har pengar till det.

En sak om man har en åsikt men att försöka tvinga på någon annan den... Fy fan alltså!! Om man nu inte är så pass vuxen att man inte kan förstå att andra kan ha andra synpunkter eller åsikter så kanske man skulle ta och vänta med att flytta ihop och börja tänka på att skaffa barn med en helt främmande människa som det i detta fall är. För det kommer inte bli lättare ju mer man känner varandra. Och vad skulle du säga om din sambo vill att era ev barn skulle få smaka en köttbulle? Skulle det bara vara din vilja som skulle få gå igenom?

• dittnamniminmun
    NKmamma skrev 2011-07-21 01:32:58 följande:
    Men då är väl saken biff. Ni två är färdiga med varandra.
    Haha BIFF! Klockrent ju ;)
  • Anonym

Äter man kött anser jag att man ska kunna vara med och se då de dör hällt kunna skjua ett djru själv slkata och flå.

Ett villt djur har haft ett normalt liv hella liver och pang se e det dött han inte fatta vad som hände.
    hur är dte med alla kor grisar höst vi födder upp för att dö åka lång bli stressade sen dödade.

nä jakt är mer humat om nu vill äta kött.

• Teddyn87

Tror många som är emot att äta kötborde väl först o främst vara emot den enorma dåliga massproduktionen av kött inte själva jagandet! de har ett bra liv de som skjuts vilt, javisst det finns rötägg inom jakten också, tyvärr!
    Men verkar som många protesterar kött bara för att det är kött inte egentligen för hur just det djuret blivit behandlat..löite konstigt då jag tror det är just anledningen många inte vill äta kött: att värna om djuret! Ochhur de blivit behandlade..lite dubbelmoral då anser jag! vilt har fått leva helt utan någon stress, gödning osv medans de producerade köttets djur inte alltid blir bra behandlade då sitter det ju inte i köttet utan i hur människan gått tillväga för att få det på tallriken!

Och de som tycker vi inte ska få jaga ja då måste vi ju öka vår rovdjurstam i hela sverige!! då är saken klar ;)
    Men då ska de inte öppna munnen och bli rädda (oavsett vegan/vegetarian eller köttätare) om de lunkar en björn eller varg förbi din gård ;) rätt enkelt de där!

Vi har häxjaktat bort de "farliga" ja då e ju bara de snälla söta älgarna o rådjuren kvar!!
    får se hur snälla och fluffiga ni tycker de är när du måste betala multum för stängsel o hålla dem från sina fina trädgårdar ;D

Eller när de står på din bakgård och äter upp ALLT det mumsiga de kan komma åt ;)

Mmmmm!! :)

• Thegran

skulle mer än gärna ha en jagande sambo.

jakt är bra - så länge det skötts på rätt sätt
    djuren har haft en bra liv
    (och så lite mer egoistiska åsikter , viltkött är gott och det är skönt att veta att det man stoppar i sig haft det bra i skogen och inte stått i nån lada hela livet)

Svar på tråden Min man är jägare!!