zuper mammzem skrev 2011-07-21 00:24:29 följande:
under tre månader har ja haft ett förhållande med en underbar man, han e verkligen underbaaar <3vi flyttade ihopp för ungefär en månad sen o idag kom chocken!!! han e jägare. jag har haft en lång debatt med han om detta, men han kommer bara me sina åsikter om hur de e naturligt o så. nästa vecka vill han åka ut och jaga, men ja vill inte. ja klarar inte av tanken av att min älskling kommer hem me ett dött djur, nä usch. började gråta, o då började han skrika på mig och kallade mig larvig. ja kan väl inte rå för hur ja känner, tycker bara så synd om de små djuren. ja vill inte heller att mina barn ska behöva veta att deras pappa e en mördare )': snälla familjeliv, va ska ja göra?! kan jag inte stoppa han?? tacksamm för svar
Hej!
Jag förstår absolut ditt problem.
När jag träffade min karl jobbade han på en köttfabrik.
Du har ju bara två val nu.
*
Lämna honom. Har man vilt skild livssyn kan det vara svårt att leva tillsammans. Köttätare-vegan eller extremvänster - extremhöger eller kristen - muslim
*
Acceptera läget. Som vegan borde du vara väldigt van med att folk äter och utnyttjar djur. Det är ju standard i vårat samhälle.
Innerst inne anser jag själv att köttärare är små fega ynkliga mäniskor. Men jag förstår att alla inte ser på livet på samma vis som jag. Det går inte att stöta ifrån sig varenda person som äter djur.
I mitt förhållande så funkar det jättebra trots att min karl äter kött. Hemma lagar vi vegetarisk mat och han ser inga som helst problem med det. Äter vi ute kan han ibland köpa någon kötträtt, det är hans val och inget jag behöver påpeka eller kasta i ansiktet på honom.
Huvudsaken är att så länge personen tänkt igenom sitt val av att äta djur (för det är ett val) och kommit till insikt med att han eller hon kan leva med det så är det lugnt. Det är betydligt värre med den massan av mäniskor som aldrig ens kommit i dom tankebanorna.
Mitt främsta råd är nog - Slappna av och se vart det leder.