• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • hymafr
    Anonym (fattig) skrev 2011-07-27 10:17:11 följande:
    Just nu 21 kr på personkontot... Gift med en man som tjänar bra, ca 150k/mån. Han betalar mat och hyra, resor och lite annat. Behöver jag kläder eller fickpengar måste jag tjata... (visst, vi är gifta, men jag förstår honom att han tycker det är jobbigt att behöva betala ALLT) 
    Jag har varit arbetslös, utan akassa, alfakassa eller socbidrag i tre år nu. Ser mycket fram emot att få lägsta föräldrapenningen, eftersom jag då äntligen kommer att ha "egna" pengar, som jag kan göra något med. (tänk att kunna få köpa en BH utan att behöva förklarar att jag behöver en ny... samt att kanske kunna köpa en glass ute på stan eller fynda ett par skor...) Även om det bara blir runt 3600 efter skatt. Men tänkte spara minst 500kr av dem varje månad, så att jag har ett eget sparande. 

Jösses, hur står du ut?

Jag förmodar att din man jobbar en hel del med den lönen och att det är du som står för markservicen.

Hade varit rimligt om du fått 5000 per månad i "lön" att köpa egna kläder, skor etc för och på så sätt hade han sluppit ditt "tjat".

Ett äktenskap är i "nöd och lust" och yrkesmässigt har det varit "nöd" för dig och då ska han gå in och hjälpa dig. Det är faktiskt hans juriska skyldighet att försörja sin hustru.      
  • Anonym (kråkan)
    Anonym skrev 2011-07-27 10:56:26 följande:
    Ensamstående med 2 barn. 21000 på sparkontot.
    Började jobba för 1år sen (pluggat tidigare) betalade av alla mina krediter på 6månader. och för 6månader sen började jag spara pengar.
    Det hade egentligen varit mer pengar där, men jag har bytt ut alla möbler i lägenheten och betalat kontant.
    Så jag är nöjd ändå att ha kunnat spara ihop så mycket. Skrattande

Bra jobbat!
    Var och en gör det man kan efter sin förmåga och jag tycker du ska vara mycket nöjd med dig själv! Bra gjort att ha studerat, börjat jobba och betala bort krediter. Inte lätt alltid att vara ensam försörjare men det låter som du gör det väldigt bra! =) 
  • Anonym
    Anonym (kråkan) skrev 2011-07-27 11:07:09 följande:
    Bra jobbat!
    Var och en gör det man kan efter sin förmåga och jag tycker du ska vara mycket nöjd med dig själv! Bra gjort att ha studerat, börjat jobba och betala bort krediter. Inte lätt alltid att vara ensam försörjare men det låter som du gör det väldigt bra! =) 
    Tack så jättemycket. Det känns riktigt skönt att jag numera kan ge barnen allt de behöver utan att vända på varenda krona.
    Numera har barnen och jag ordentliga sängar, ett matbord som inte är trasigt, bokhyllor, mattor osv. Underbart!!
    Och eftersom allt är utbytt nu, kan jag spara mer pengar till oss.
  • Anonym (fattig)
    hymafr skrev 2011-07-27 11:04:07 följande:
    Jösses, hur står du ut?

Jag förmodar att din man jobbar en hel del med den lönen och att det är du som står för markservicen.

Hade varit rimligt om du fått 5000 per månad i "lön" att köpa egna kläder, skor etc för och på så sätt hade han sluppit ditt "tjat".

Ett äktenskap är i "nöd och lust" och yrkesmässigt har det varit "nöd" för dig och då ska han gå in och hjälpa dig. Det är faktiskt hans juriska skyldighet att försörja sin hustru.      
    Jo, det hade ju varit toppen... men han är ekonomisk. (min familj kallar honom snål...) men, han arbetade ett år i Schweiz, och då fick han skattereduktion med ca 5000/mån (5%)eftersom han var gift.(det har sådant system i Schweiz, och hade vi haft barn så får man 2% skattereduktion per barn) och då försökte jag med att jag kunde få åtminstone en del av skattereduktionen, men nix... Ja, jag gör all markservice hemma. 
  • Anonym
    firewoman skrev 2011-07-27 09:27:48 följande:
    Vi har flera sparkonton och det varierar rätt mycket. Vi har nyss varit i USA på långresa och gjort av med 200 000 kr som vi haft sparade på resekontot. Där finns det nu ca 60 000 kr kvar. Jag försöker spara mellan 10 000 - 15 000 kr på resekontot varje månad eftersom resa är familjens stora intresse.
    På huskontot försöker vi ligga runt 50 000 kr för att ha till reparationer mm.
    Barnen har ca 70 000 kr var på sina sparkonton.
    Jag har ett eget sparkonto där jag försöker ha ca 100 000 kr som en liten guldkantsbuffert.
    På lönekontot försöker jag alltid ha kvar minst 20 000 kr i slutet av månaden när nästa lön kommer.
    På bilkontot spars det ca 1000 kr/månad till service, däck mm.
    Maken har inget eget sparkonto vad jag vet utan bidrar till huskontot, resekontot och bilkontot efter sin förmåga. däremot har han ett golfkonto där han sätter av pengar till årsavgiften och lite annat för sig och sonen. 
    Pensionssparkonton har vi båda två. Jag har ingen aning om hur mycket pengar det finns där.    

Vad jobbar ni med?
  • Anonym (dålig)

vad duktiga alla är!!
    Själv har vi det jättejobbigt här hemma med att spara. Tror att vi har 5000kr på sparkontot, men fick just veta att rep på bilen kostar 6500kr så du kommer dom att gå dit...
    Jag får ut ca 7000kr nu när jag går hemma och mannen va 13000 kr. Så vi har inte så mkt att leva för.
    Vi har ibland inte så att det går runt utan får plocka av krediter. Men vi har lagt upp en plan att på ett år (fr okt) komma ikapp med allt och spara 5000 varje månad. När jag börjar jobba i okt så kommer jag få ca 10 - 11000 kr mer efter skatt. Låter konstigt, men hade inte jobbat så länge och heltid när min fp beräknades. Fick fast anställning två veckor innan dotter ikom =)

• Anonym

700kr har jag, sambon har några tusenlappar i fonder. Bor i bostadsrätt.

• Anonym

Vi har inte sparat så mycket tidigare, har lagt pengar på våra boenden istället. Men de senaste två månaderna har vi satt undan 65000 och jag vill komma igång med sparandet ordentligt när jag börjar jobba igen i höst. Planen är att amortera ner bolånet med någon/några miljoner de närmsta åren för att byta upp oss i storlek (med lite tur kan vi göra ett kap, om marknaden går ner).

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?