• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym
    Anonym (Fröken Spendera) skrev 2011-07-27 23:07:46 följande:
    Skrattar lite för mig själv när jag läser denna tråd! Så flitiga alla är! Jag och maken tjänar tillsammans cirka 80.000 per månad och gör av med det mesta... Ibland blir det någon tusenlapp som åker in på ett sparkonto men vi lever livet så länge vi är pigga och friska...

Vi har lite huslån, inga studielån och även sommarstuga och två bilar. Vi reser utomlands flera gånger om året och äter middag ute flera gånger i månaden. Bekymmrar mig inte ett dugg över detta! Jag har ett tryggt jobb som chef och maken likaså så det är min filosofi att leva idag - imorgon kan det vara för sent!
    men hur klarar man att göra av med så mycket pengar varje månad? det är jag mest fascinerad över
  • Anonym

Jag har 26 000:-

Ensamstående med ett barn, hyresrätt, arbetar 75%, är 28 år.

Jag är stolt över den summan och kommer få den att sakta växa.

• Anonym (mia)

Jag är nyexad och har inte jobbat så länge. Har sparat ca 40 000 plus har aktier och fonder sen tidigare som inte är värda det de en gång var. Sambon vet jag inte riktigt. Vi bor i hyresrätt och har än så länge inget mål med pengarna mer än att lägga dem på hög till senare.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-27 23:14:53 följande:
    Härligt!

Vad spar ni alla andra till???

vi har redan hus, bil o allt det där... det enda vi skulle behövt spara till är ifall ngt går sönder..
    Men o ha flera hundra tusen på sparkontot kan jag bara drömma om... 
    Jag sparar till eventuella tandläkarutgifter, bilutgifter och resor. Samt om man skulle bli arbetslös men det känns osannolikt för min del, peppar peppar.
  • Anonym

Jag har 2.500:-

23 år och har sen i december fast tjänst med en inkomst på ca 12.000:- netto samt fasta avgofter varje månad på 4-4.500:- . Har tyvärr väldigt svårt att hålla i pengarna men har börjat skärpa till mig :)

• Anonym (fattiglappen)

men HUR är det möjligt att spara ihop flera hundra tusen??
    själv försöker jag spara 500:- / månad men det slutar alltid med att jag flyttar tillbaka pengarna strax innan barnbidraget för då är jag pank.
    Får ut kring 7000 i fp, varav 4000 går direkt till huslånet.. Obestämd

• Anonym (Kalle38)

Särbo. Inga barn. Bor i hyreslägenhet.
    45000:- sparade. 

• Anonym (fattiglappen)

glömde skriva att jag har 5600:- på mitt sparkonto och maken har runt 11', på huskontot ligger det 2500:-... så dryga 18' om jag inte räknat fel..

• Anonym (Fröken Spendera)
    Anonym skrev 2011-07-27 23:17:50 följande:
    men hur klarar man att göra av med så mycket pengar varje månad? det är jag mest fascinerad över
    Inga problem alls... Som sagt; det är många som aldig får uppleva sin åldersom och har man hus etc så är det ju en möjlighet att sälja och bo billigare om "något skulle hända". Pensionssparande behöver man ju till viss del men annars känner jag att det är viktigare att leva i nuet.

Vi lägger en del på boende och som sagt på resor; god mat och dryck etc. Det kanske kan låta slösaktigt men jag ser en del människor med stora bankkonton och trist liv (eller inte så kul som de kunde ha!) och så slutar det med att någon ska ärva alla pengar som man kunde levt upp...

CARPE DIEM! Vi är båda 40-50 år med två tonårsbarn som snart ska plugga vidare. Vi kommer INTE att finansiera studier, boende etc - de får bli vuxna och flytta och ta studielån! (åh, nu blev säkert vissa chockade...) .
    Vi har haft studielån och dessa är nu betalda. Det funkar alldeles utmärkt även för "kidsen"...
  • Anonym (Fröken Spendera)
    Anonym (fattiglappen) skrev 2011-07-27 23:26:43 följande:
    men HUR är det möjligt att spara ihop flera hundra tusen??
    själv försöker jag spara 500:- / månad men det slutar alltid med att jag flyttar tillbaka pengarna strax innan barnbidraget för då är jag pank.
    Får ut kring 7000 i fp, varav 4000 går direkt till huslånet.. Obestämd
    Annan månadsinkomst säkert. Ärvda pengar eller något annat...
    Inte ha dåligt samvete för dina 500 kr!
Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?