• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym (mattsson)

vi har ca 40 000på spar kontot
    vårt barn(2år) har vi sparat ca 6000 till
    min sambo har mkt skulder dragandes efter sig så vi försöker bli av med dom också... det är tufft men när vi har kommit över 50 000 på sparkontot kommer jag känna att vi har nått vårt första delmål...

• Anonym (mattsson)

vi är ca 30 år båda två... tjänar runt 25 000-30 000 i netto tillsammans i månaden

• Anonym (Blomsteräng)

2 små barn och två vuxna. Hus, båt, 2 fritidshus, fastigheter, 2 bilar. Miljontals kronor var på kontot. INGA lån.

• Mimmlas
    Anonym (Blomsteräng) skrev 2011-07-29 21:21:43 följande:
    2 små barn och två vuxna. Hus, båt, 2 fritidshus, fastigheter, 2 bilar. Miljontals kronor var på kontot. INGA lån.

Vill ni ha en barnflicka ;) hah skämt åsido, väldigt bra jobbat.
  • Anonym

Radhus
    1barn (1½år)
    två vuxna
    Två bilar
    sparat ca 450,000.

Jag är hemma fru och maken jobbar!

• Anonym (Spara)

Tycker det är lite svårt att få en överblick. Har det mesta samlat i fonder men på tre olika banker.
    Uppskattningsvis efter att försökt räknat efter (utan att varit inne på banksidorna) så landar det mellan 250 000 o 300 000 för hela familjen.
    Men på något konstigt sätt ser jag det inte som pengar vi har utan som vi ska använda o spara till "långt" i framtiden
    Deesutom är ca 40-50 000 sittande i fonder som dessutom står en del back som jag inte riktigt orkar ta tag i o försöka vända till plus :/

Vi är gifta, har två barn, en trea på väg, hus, två bilar och ett hus som har renoverats mkt o det kommer att fortsätta renoveras. Alldeles vanlig Svensson känns det som. Åker på skidsemester 1 gång varje till vartannat år. Någon utlandsresa kanske vartannat år. Samtidigt har vi lån på 2,25 miljoner på banken... Plus CSN-lån båda två, totalt kanske 250 000...

• Anonym (kråkan)

Jag har 1500.000 i sparande och det ska bli mer. Inga skulder. Min ambition är att bli ekonomiskt oberoende framför allt för trygghetens skull. Vill kunna veta att vad som än händer med livet i övrigt så vill jag åtminstone slippa ekonomiska bekymmer, det är något som jag kan planera och förhindra. Och jag njuter livet även nu medan jag sparar. Reser och har 15 veckors semester/år.

• Anonym (Ojdå)

Det var då värst va det sparas Hihi. Vi är två vuxna ett barn heltid ett på väg och ett på halvtid. Har ungefär en tusenlapp på sparkontot. Ena barnet ca ett år har 7200kr på sitt konto. Halvtidaren vet jag inte och tredje på väg har inget. Min karl har skulder som oxå bidrar till att det blir svårare att spara. Nån som tycker vi är ansvarslösa? :)

• Anonym (...)

Är i 30 års åldern. Har inga barn bor i hyresrätt

Har nu 400,000 kr som jag kan ta ut. Funderar på att köpa ett hus och då försvinner 290,0000. Tar emot alldeles hemskt men jag vill verkligen ha detta hus....

• Lavish

Ca 80 000. Jag kommer känna mig trygg när vi har en buffert på 100 000, sen kommer jag att dra ner på sparandet och använda överblivna pengar till att amortera på bo- och CSNlån.

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?