• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym (fattiglappen)
    Anonym (Fröken Spendera) skrev 2011-07-27 23:46:19 följande:
    Annan månadsinkomst säkert. Ärvda pengar eller något annat...
    Inte ha dåligt samvete för dina 500 kr!
    har inte dåligt samvete, bara en önskan om att kunna spara lite till OMnå skulle hända.. och huset har ju en del renoveringsbehov, bla ett nytt kök inom dom närmsta åren Rynkar på näsan 
    och det skulle ju vara trevligt om man var två om att spara i en familj på fem, men nej se, är man karl och får ut kring 20' i månaden finns ju inge utrymme för sparande Skrikandes
    (jaa, jag är bitter ikväll Flört)
  • Anonym (ensamstående)

så här gör jag när jag sparar, först betalar jag ALLA räkningar, den första månaden efter, flyttar jag över alla pengarna utom 4000 kronor till ett sparkonto..

4000 kronor får jag hushålla med, 1000 kronor i veckan funkar bra för mig och ett barn.
    Sparkontot använder jag när jag får oförutsägbara avgifter.

• Anonym (fattiglappen)
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-07-27 23:52:51 följande:
    så här gör jag när jag sparar, först betalar jag ALLA räkningar, den första månaden efter, flyttar jag över alla pengarna utom 4000 kronor till ett sparkonto..

4000 kronor får jag hushålla med, 1000 kronor i veckan funkar bra för mig och ett barn.
    Sparkontot använder jag när jag får oförutsägbara avgifter.
    oj, duktigt!! Glad 4000 för oss är ju inte ens bensinen på en månad Förvånad
  • Anonym (Maja)

Vi sparar ca 4000 kr/mån som går till resor :) Sen nån tusenlapp till barnens körkort etc. De kommer få ca 60 000 kr var. Sen har vi lagt resten av pengarna på kortare arbetstid. Vi jobbar båda 75% och har varit hemma med barnen längre än de flesta. Vi arb båda som ssk och vet att man iofs bör planera för framtidem, men inte glömma bort att lev med.

• Anonym (fattiglapp)

800 kronor på lönekontot i skrivande stund, inte det minsta på sparkontot. Spenderat mina sista slantar på lite möbler till min nya lägenhet. Har 10 stycken bet.anmärkningar på totalt 25 000. Har klantat till det som in i helvete rent ekonomiskt och har enbart mig själv att skylla! Har levt i ett ekonomiskt helvete de senaste två åren, har vissa gånger varit tvungen att snatta lite köttfärs eller letat pantburkar för att klara livhanken. Dock har jag nyss fått ett välbetalt jobb, kommer få ut 23 000 efter skatt med början på augusti och jag kan börja leva normalt igen. Orsaken till min miserabla ekonomi? Ren och skär lathet, inget annat! Dock kan jag säga att jag aldrig har varit mer tillfreds med livet som då jag varit absolut fattigast! Det är en underbar känsla att inte ha något över huvud taget men ändå kunna vara lycklig. Det är nästan så att jag kommer sakna det när jag får min lön i augusti :)

• LivL

0 kronor. Helt enkelt för att jag är en Slösa.

Har bott utomlands och alla pengar (och semesterdagar!) har gått till resor till Sverige, dessutom kostade det att flytta hem. Har också gift mig och sen studerat.

Är rätt ung i den bemärkelsen att jag inte gjort särskilt mycket, inte ens bott i egen lägenhet. Så let's say att jag är ca 20... Och då är det väl ok..?

• Anonym

Jag har ca 100k på sparkontot och jag mår dåligt hela tiden för att det inte är mer. Räcker inte ens till insatsen till en bostadsrätts 3:a. Andra har di.se/Default.aspx&tr=291006&rlt=1&pid=240953__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

• Memento mori

Jag har 800 kronor på spar Glad  men en hel del skulder. Men har börjat ta tag i detta nu. Ensamstående med  2 barn halvtid. Och alltid är det nått som det rinner iväg pengar på. Men NU JÄVLAR ! skall det bli ändring.  Man kan inte gnälla att man är fattig om man sitter med en cigg i mungipan lite då och då. Så nu slutar jag ! 

• Anonym

Jag är ensamstående med 2 barn.
    Jag har 105 000 kr på mitt sparkonto.
    Jag sparar mellan 2000-4000 kr/månad.

Denna månad sparade jag bara 1000 kr,men det är för att jag har semester och väljer nöjen med barnen och leva extra gott.

Genomsnitt per år kan jag spara ungefär 30 000-36 000 kr och jag är väldigt nöjd.

• firewoman
    Anonym skrev 2011-07-27 11:20:34 följande:

Vad jobbar ni med?
    Maken är kommunanställd och jag är civilingenjör som även konsultar lite vid sidan om.
Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?