• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym (sparande)

I gemensamt sparande (2 vuxna, sammanboende sedan 12 år, bor i bostadsrätt) har vi ca 549 000, mitt privata sparande är ca 206 000 plus lite aktier (dock inga stora summor där, kanske 25 000 (med anskaffningsvärde på ca 20 000)).
    Sambons privata sparande vet jag inte vad han har, mer än att han har (betydligt) mer än mig.

Idag, som bliven gammal och vis, är min grundtanke att man minst ska ha en buffert som kan täcka fyra månaders utgifter, för att ge tid till att ställa om sitt leverne efter nya förutsättningar ; byta bostad, sälja bil, hitta nytt arbete, whatever...
    Utöver det ska man ha en buffert som anpassas efter det liv man lever och den hälsan man har ; äger man sitt boende eller hyr man? Har man ansvar för någon annans liv (husdjur/barn)? Har man bil? Har man knaggliga tänder? Behöver man glasögon? Etc...

I vårt fall så äger vi boendet, har två bilar, husdjur, en har knaggliga tänder och en är i princip blind utan glasögon, så därför anser vi att en buffert på minst 30 000 för boende, 10 000 för bilarna, 20 000 för husdjuren, 5000 för tänderna och 5000 för glasögon, dvs totalt 70 000 är vår miniminivå för den delen av bufferten, och sen vill vi ha 80 000 till för de där 4 månaderna omställningsperiod...
    Sett så, så har vi ju skjutit rätt duktigt över målet och har ca 400 000 "för mycket" sparat, fast vi tycker inte att vi snålar, och vi unnar oss det vi vill ha, men vi har helt enkelt inga dyrare vanor, föredrar att vara hemma framför att resa (vår semester i år beräknas kosta 1500 plus kanske ett par extra tankar bensin) och tycker att man sliter på saker tills de är trasiga och inte byter "bara för att" till senaste modellen.

• Anonym

Vi har ca 30 000.
    2 vuxna och en bulle i ugnen. hyresrätt.  Denna buffert är jag mycket stolt över då vi hela tiden haft väldigt knaper ekonomi. Ofta intemer än 10 000 in efter skatt  varje månad. Tyvärr måste vi kanske nalla lite på bufferten detta då jag håller på att ta körkort, men då vår ekonomi nyligen har förbättrats hoppas vi att kunna ta de pengarna fårn det månatliga. 

• Anonym (Den som spar...)

Tror att vi i tråden i snitt ligger högre än vad medelsparandet är i Sverige. Troligtvis så skriver inte de som inte har något sparande i den här tråden i lika hög utsträckning.

Eller vad tror ni andra?

• Anonym (småpengar)

Jag är 19 och har bara studerat med extrajobb. Har en fond på 43000 samt sparpengar ca 30000. Däremot sätts inget nytt in på varken fond eller sparkonto(-n) eftersom jag är arbetslös just nu. Då känns det bra att jag sparat såpass mycket. Flera bekanta i samma situation har inga besparingar och sitter i skiten medan jag i stort sett lever som vanligt. (Snålt men berikat)

• Anonym (sparande)
    Anonym (Den som spar...) skrev 2011-07-27 17:33:18 följande:
    Tror att vi i tråden i snitt ligger högre än vad medelsparandet är i Sverige. Troligtvis så skriver inte de som inte har något sparande i den här tråden i lika hög utsträckning.

Eller vad tror ni andra?
    Tror du har rätt i det antagandet, tyvärr.... Har för mej att det var nån undersökning häromsistens som påvisade att 8% av Sveriges befolkning inte har en enda krona sparad, och att 20% av befolkningen har under 10 000 sparat.
  • Anonym (vill spara)

Vårt största problem är att låta bli de sparade pengarna... De har använts till större inköp, semester, bilens halvårsförsäkring och liknande saker.

För två månader sedan tog vi oss i kragen och beslutade oss för att skaffa två låsta konton. Innan nästa sommar kommer vi att ha 30 000kr på det ena och 6000kr på det andra.

Jag hoppas att vi i och med att kontona är låsta slutar nalla pengar och låter dom finnas där om de verkligen skulle behövas någon gång.

Jag längtar till den dagen då vi sitter med en buffert på 50 000kr! (vi är 2 vuxna, 1 barn, bor i hyresrätt och har bil).

• Anonym

36000:- på sparkontot, sammanboende í hyresrätt på 3RoK. Har varit uppe i närmare 50.000 men har fått använda lite vid flytt och dylikt.

Levt på bidrag första halvan av vårat förhållande (som nu nått 3 år), nu har han fast anställning och jag är mammaledig efter lite ströjobb. 24 respektive 22 år gamla och väldigt måna om att alltid spara NÅNTING varje månad, även om det inte alltid blir så mycket.

Jag tycker det är en helt okej summa med tanke på att vi inte haft jobb särskilt länge.

• Anonym

bor i hus, (2 vuxna, 1 3 åring och en på väg)... har ca 30 000 just nu efter sambon varit arbetslös i 1 år.. .Mycket pengar som har gått tyvärr...

• Anonym (starlet)

Kan ni inte skriva hur gamla ni är också?
    Det spelar ju ändå ganska stor roll om man är 20 eller 40 år.

Jag har 70.000 på sparkontot. Sparar mellan 4000-8000 varje månad.
    Jag är 26 år och bor i hyreslägenhet. Har bara haft fast jobb (deltid)  i 3 år (innan dess bara helgjobb + extrajobb).  Jag hade  kunnat spara mer tidigare egentligen, men prioriterade mycket resor och helt nya möbler när jag flyttade för 2 år sedan.

• Anonym

20k på djurkontot (har häst, hund och katt), vi har precis startat ett bilkonto, tror det finns knappt 10k där. Jag har 20k i fonder och maken ungefär lika mycket + ca 10k på huskontot (håller på att renovera så vi har tagit en hel del därifrån sista halvåret). Vi har varsitt "prylkonto" också där vi sparar till sådant vi vill ha (oftast hästprylar i mitt fall, jaktprylar för maken), mitt är för tillfället tomt men jag tror han har rätt mkt på sitt ;).

Sedan har vi varsitt pensionssparande också men det är ju låsta pengar.

Så ca 100k om vi lägger ihop alla sparkonton och fonder!

Vi bor billigt i en liten villa (2 vuxna + bebis vilken dag som helst), har inga stora lån eller dyra saker som kan gå sönder (skulle vara bilarna då) och tjänar helt ok. Skulle en av oss bli arbetslös klarar vi oss lätt på en inkomst utan att behöva sälja vare sig djur, hus eller bilar så det känns som vi har tillräckligt med pengar sparade!

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?