• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • bastardized

Ärligt talat, löjligt mycket och det slår mig ibland att allt detta kommer att tillfalla någon som inte behöver kämpa tillnärmelsevis lika mycket som jag har behövt att göra, någon som inte har behövt offra så många gyllene ögonblick i livet för att finnas till hand för dem som till syvende och sist fyller på kontot... Men jag är glad över att kunna ge min son allt samtidigt som jag själv har lyckats köpa och förverkliga mina drömmar.

It is fun to be a millionaire!!!!.......

• Aniiee
    bastardized skrev 2017-10-08 00:54:16 följande:

Ärligt talat, löjligt mycket och det slår mig ibland att allt detta kommer att tillfalla någon som inte behöver kämpa tillnärmelsevis lika mycket som jag har behövt att göra, någon som inte har behövt offra så många gyllene ögonblick i livet för att finnas till hand för dem som till syvende och sist fyller på kontot... Men jag är glad över att kunna ge min son allt samtidigt som jag själv har lyckats köpa och förverkliga mina drömmar.

It is fun to be a millionaire!!!!.......

grattis till veckans trådlyft =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • bastardized
    Aniiee skrev 2017-10-08 00:56:55 följande:
    grattis till veckans trådlyft =P

Tack som fan!

Tycker det känns angenämt att få fram lite nytt/gammalt i det skit som ligger och studsar i forumet just nu. 

• Anonym (penge)

Ca 195000 kr på lättillgängligt sparkonto samt runt 130000 i aktier och fonder. Sparar en hel del varje månad (inkl. pensionssparande) men amorterar också rejält.

• Anonym (Anon)

Drygt 400 000, som jag ärvt. Studerar fortfarande, så jag har svårt att motivera mig till att spara pengar förrän jag är färdig och har ett heltidsjobb. Jag är 25.

• Anonym (Sparaspara)

1 000 000 har jag lyckats spara ihop till!!!

• Anonym (hemmafru)

Vi har mellan 5-600000 sparat. En del av det har vi sparat själva och en del fått genom utköp ur föräldrahem. Vi är två vuxna och tre barn och min man är den enda som drar in pengar. Han tjänar 25-30000 i månaden. Vi sparar den summan som blir över varje månad. Det kan vara allt från 20 kr- 5000 kr. Har även ett mindre pensionssparande. Vi bor i hyresrätt och planerar att göra så tills barnen är utflugna och då vill jag och min man köpa oss antingen ett litet torp på landet eller så vill vi flytta till bostadsrätt/hus i mindre samhälle. Bor nu i en fyra i en mellanstor stad. 

• Anonym (Pyrena)

Jag har just nu 470000 kr på mitt sparkonto. 

Jag har lån på 2.5-3 miljoner. Äger 50% av en bostadsrätt värd cirka 9 miljoner och 100% av en bostadsrätt värd cirka 5.5 miljoner. Vi försäljning av mina br skulle en fruktansvärd summa gå till vinstskatt så jag är långt från rik på dom.

• Anonym (Trygghetsnarkoman)

Jag är gift men vi har endast delvis gemensam ekonomi.

Jag har lagt in en miljon i vårt hus och har i eget sparande på eget konto ca 350 000kr.

Familjen har ett gemensamt sparande på 140 000kr.

Vad min make har på sina konton har jag inte en susning om.

• Anonym (Nu börjar livet)

Jag runt 30 år gammal och är nyutexaminerad. 

Jag har ca 250 000 kronor på kontot som jag slitit ihop själv och inga lån. Jag har genom mycket arbete varje sommar och billigt leverne, undvikit studielån under min studietid.

Det går bara man vill, man måste vara villig att offra vissa bekvämligheter, laga all mat från grunden och skita i att festa bort pengarna. 

• Anonym (xxx)

Har en sisådär 1 miljard på sparkontot.
    Nej, märkligt hur många som har det bra ställt i dessa trådar.

• Anonym (Maria)

Har flera sparanden;

50000kr buffert

65000kr till renovering

60000kr till barnen som är 2 och 5 år

8000kr till pension

Köpte radhus ifjol och har på 10 månader amorterat 115000kr sedan dess så det är ju en sparform på sitt sätt.

Anonym (xxx) skrev 2018-06-08 19:56:56 följande:

Har en sisådär 1 miljard på sparkontot.
    Nej, märkligt hur många som har det bra ställt i dessa trådar.

ptja, jag vet faktiskt inte om det är så märkvärdigt om folk har runt 200-300k sparat på kontot. Låter rätt standard tycker jag. Människor som lyckats spara ihop över miljonen ensamma tycker jag sticker ut lite. Det är ett mål jag vill nå nu när jag börjar jobba.
  • Anonym (Anonym för att inte skryta)

Har bara några tusen Euro på kontot som jag betalar förbruknings saker som mat kläder och bilar. (Har kredit kort som extra buffer ifall det skulle hehövas. Men där jag bor använder man fortfarande hellre kontater än kreditkort.
    Har också 50tKr på ett svenskt bankkonto som jag inte nyttjar.

Har olika olika nivåer av tillgängligt kapital placerat, efter hur snabbt jag kan lösgöra det.
    Behöver jag stor summa riktigt snabbt lånar banken ut en par milijoner Euro utan att fråga, (Fast klart mot säkerhet).
    Största summan pengar är placerade I företag runt om I världen.
    Är inte så förtjust I fastigheter, hade en del men har sålt allt nu.

Vet inte hur mycket kapital jag har, har bara en aning och det går upp och ner varje dag. Utnyttjar en lokal förvaltings firma.

• Anonym (....)
    Anonym (Nu börjar livet) skrev 2018-06-08 21:48:50 följande:

ptja, jag vet faktiskt inte om det är så märkvärdigt om folk har runt 200-300k sparat på kontot. Låter rätt standard tycker jag. Människor som lyckats spara ihop över miljonen ensamma tycker jag sticker ut lite. Det är ett mål jag vill nå nu när jag börjar jobba.

Så tänkte jag också. Tills jag fått min första miljon, då kände jag att det inte var så märkvärdigt. Men så tänkte jag likadant om nästa miljon... då kommer jag känna mig rik eller liknande. Nu har jag nånstans runt 4-5 mnkr (lite osäker på fastighetsvärde), är 35år gammal. Känner fortfarande inte att det är så speciellt. Däremot skönt att veta att man kan göra lite allt möjligt utan att behöva vända på slantarna.

Dock känner jag att jag borde levt lite mer, och sparat lite mindre. Jag har helt klart varit för snål. Men jag har ju tid på mig att ändra mig.
    Anonym (....) skrev 2018-06-08 22:20:42 följande:
    Så tänkte jag också. Tills jag fått min första miljon, då kände jag att det inte var så märkvärdigt. Men så tänkte jag likadant om nästa miljon... då kommer jag känna mig rik eller liknande. Nu har jag nånstans runt 4-5 mnkr (lite osäker på fastighetsvärde), är 35år gammal. Känner fortfarande inte att det är så speciellt. Däremot skönt att veta att man kan göra lite allt möjligt utan att behöva vända på slantarna.

Dock känner jag att jag borde levt lite mer, och sparat lite mindre. Jag har helt klart varit för snål. Men jag har ju tid på mig att ändra mig.
    Anonym (....) skrev 2018-06-08 22:20:42 följande:

Spännande, hur har du investerat dina pengar, i aktier och indexfonder?
    Är du högavlönad 40-50k per månad? Hur stor fasta utgifter har du per månad och hur mycket äter du för?
  • Anonym (....)
    Anonym (Nu börjar livet) skrev 2018-06-08 23:02:20 följande:

Spännande, hur har du investerat dina pengar, i aktier och indexfonder?

Är du högavlönad 40-50k per månad? Hur stor fasta utgifter har du per månad och hur mycket äter du för?

Drar in runt 600-700 kkr/år på arbete. Har haft tur på bostadsmarknaden genom åren (och lagt många semestrar o kväller o helger på renoveringsprojekt), och dessutom satsat på rätt aktier. Faktiskt gjort grymt mycket arbete bakom aktieinvesteringarna, så där är det inte bara tur.

Nu har jag växlat ner aktieandelen lite till förmån för i indexfonder.

Nu har jag släppt på utgiftsgränserna och gör nog av med runt 15-16 kkr/månad på allt sammanlagt, men länge bodde jag i en liten lägenhet, åkte eu-moped till jobbet, alltid matlåda osv. Då låg jag nog runt 2000kr/månad för mat , och runt 3000kr/månad för allt annat inkl. Boende o transport till jobbet.
Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?