• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-27 18:42:26 följande:

20k på djurkontot (har häst, hund och katt), vi har precis startat ett bilkonto, tror det finns knappt 10k där. Jag har 20k i fonder och maken ungefär lika mycket + ca 10k på huskontot (håller på att renovera så vi har tagit en hel del därifrån sista halvåret). Vi har varsitt "prylkonto" också där vi sparar till sådant vi vill ha (oftast hästprylar i mitt fall, jaktprylar för maken), mitt är för tillfället tomt men jag tror han har rätt mkt på sitt ;).

Sedan har vi varsitt pensionssparande också men det är ju låsta pengar.

Så ca 100k om vi lägger ihop alla sparkonton och fonder!

Vi bor billigt i en liten villa (2 vuxna + bebis vilken dag som helst), har inga stora lån eller dyra saker som kan gå sönder (skulle vara bilarna då) och tjänar helt ok. Skulle en av oss bli arbetslös klarar vi oss lätt på en inkomst utan att behöva sälja vare sig djur, hus eller bilar så det känns som vi har tillräckligt med pengar sparade!

Jag är 26, har haft fast jobb i två år (pluggat innan) och maken 33, han har jobbat de senaste 13 åren!
  • Jempa80

Vi sparar mellan 8-10000 i månaden men just nu så har vi bara 40000. Vi sparar även till barnen.
    Vi har bestämt att inte köpa hus så då spenderar vi pengar på diverse saker ex resa, ny bil osv. Har ingen lust att dö bitter och fundera på vad man gjorde med livet, nej man lever bara en gång.

Nu väntar vi nr 3 i februari och då ska vi ligga på 70000-80000, eftersom det är saker som ska köpas osv. Sen kan det vara skönt att ha lite extra pengar då man inte vet hur lång tid det tar att få FP. 

• Jempa80
    Jempa80 skrev 2011-07-27 18:51:44 följande:
    Vi sparar mellan 8-10000 i månaden men just nu så har vi bara 40000. Vi sparar även till barnen.
    Vi har bestämt att inte köpa hus så då spenderar vi pengar på diverse saker ex resa, ny bil osv. Har ingen lust att dö bitter och fundera på vad man gjorde med livet, nej man lever bara en gång.

Nu väntar vi nr 3 i februari och då ska vi ligga på 70000-80000, eftersom det är saker som ska köpas osv. Sen kan det vara skönt att ha lite extra pengar då man inte vet hur lång tid det tar att få FP. 

Glömde ju skriva, är 31 och bor i en hyresrätt, en 4:a. Har fast heltidsjobb och mannen med!
    Har 2 barn + ett på väg, ska hämta en liten valp nästa fredag! 
  • Anonym

Vi har ca 200 000 tillsammans, medelinkomsttagare.

• Anonym (Spara o spendera)

Vi är en familj på 2 vuxna och 3 små barn. Bor i hus sedan ett par år tillbaka. Mkt sparpengar har gått de första åren som nyblivna husägare. Vi är båda ca 35 och har jobbat i knappt 10 år efter våra högskolestudier.

Totalt sett har vi föräldrar ca 100 000 sparade men kämpar på för att öka den summan.

Sparkontona är fördelade enligt följande;
    Buffertkonto ca 30 000, här kommer det tyvärr bara in 500-1000 varje månad. Pengarna ska gå till oförutsedda större utgifter såsom en trasig frys, större bilreparation och liknande. Målet är att ha minst 75 000 på detta kontot.
    Husrenoveringskonto ca 35 000, för större renovering i huset såsom nytt kök, badrum, eluppvärmning, fönster osv. Nu sätter vi in ca 1000 i månaden.
    Resekonto har nu 12 000. har satt in 500 kr/månad men ska nu femdubbla det till 2500 och förhoppningsvis ge oss ut på långresa om några år.
    Sparande för oss på ålderns höst och/eller för barnens körkort o liknande: 18 000. Gör inget annat pensionssparande, sätter in 1000 per månad.
    Finns även en allemansfond i mitt namn med drygt 10 000 på.

Dessutom bygger vi, än så länge, upp en räntebuffert på vårt konto där det dras pengar för huslån och amortering. I dagsläget är räntebufferten på 35 000 men jag räknar inte med dessa som sparande på DET sättet.

• lövet2

Runt 20.000 har vi på sparkontot. Det har varit mer, men vi har fått ta lite då och då under åren som gått sedan vi köpte hus.

• Anonym

Om jag räknar ihop mina konton och tar med mitt pensionssparande (för det antar jag att jag borde kunna räkna med, även om jag inte vill behöva använda dessa pengar än på många år) så har jag väl ca 80 000 kr.

• Anonym (sparsam)

Just nu har vi bara 50000 kr, men det är för att vi amorterar rätt friskt. Har en del i aktier också, ca 25000 kr.

• Anonym

Kanske inte kan räkna in mig som en "normal" sparare då jag ärvt pengar, men jag har på ena kontot (som jag tänkt komplettera pensionen med) 1 000 000:- Har även aktier som dessvärre går minus nu på 400 000:- och ett privat sparkonto på 500 000:- Utöver det så amoterar jag och mannen 5500:- på vårat bostadslån varje månad vilket vi ser som sparande och vi har även ett gemensamt konto där vi slänger in "överblivna" pengar varje månad och det kan hamna på mellan 2000:- - 6000:- varje månad.

Vi bor i radhus har en 3 åring och en till på väg, bil och ett hus utomlands. Vi båda är 31 år och har fasta jobb med bra löner.

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?