• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym (T)

Vi lägger 8000 på sparkontot varje månad!
    Vi slösar ganska rejält så några större summer brukar vi inte komma upp i innan det blir en ny bil eller liknande, nu treor jag vi har en 70.000 på kontot!

• Anonym

2 vuxna och ett barn. Jag har 450 000kr på sparkontot, min dotter 200 000kr och min sambo 160 000kr. Jag har inte sparat ihop allt utan det är ett arv från min mamma. Pengar jag egentligen inte vill ha. Men nu finns dem.

• Anonym (kråkan)
    Anonym skrev 2011-07-28 08:19:30 följande:
    Jag har ca 100k på sparkontot och jag mår dåligt hela tiden för att det inte är mer. Räcker inte ens till insatsen till en bostadsrätts 3:a. Andra har di.se/Default.aspx?sr=6&tr=291006&rlt=1&pid=2...

Varför må dåligt och gräma dig för att du inte har mer....? Du har ju åtminstone 100 K i sparande och det är inte fy skam. Och den där länken du klistrade in - hur många tror du har en sån båt? Tror du att du skulle vara lyckligare om du hade råd med en sådan?

Om du nu blir olycklig av att jämföra dig med vad någon annan har råd med så skulle jag vilja tipsa dig om att istället jämföra dig med folk som har det mycket sämre ställt ekonomiskt än dig. Jämför dig med någon som har 0 kr, eller ännu hellre, folk som har skulder och jag kan säga dig att de är MÅNGA fler än de som har råd att köpa båt för 40 miljarder kr.

Jag tycker inte att det är något fel i att sträva efter att ha större sparande, men sätt upp realistiska mål med varför du sparar och vad du vill att sparandet ska räcka till (spara ihop tillräckligt tex för en kontantinsats till 3a är absolut ingen omöjlighet...)

Så onödigt att se dig skriva att du mår dåligt för att du 'bara' har 100 K när du tvärtom kunde ha varit lycklig och mått bra för det istället.  
  • Mimmlas
    Memento mori skrev 2011-07-28 08:43:39 följande:
    Jag har 800 kronor på spar Glad  men en hel del skulder. Men har börjat ta tag i detta nu. Ensamstående med  2 barn halvtid. Och alltid är det nått som det rinner iväg pengar på. Men NU JÄVLAR ! skall det bli ändring.  Man kan inte gnälla att man är fattig om man sitter med en cigg i mungipan lite då och då. Så nu slutar jag ! 

Glad jag blir när jag läser sånt här ^^ 
    Bra att du tar tag i något som du själv tycker varit ett problem, lycka till :) 
  • Anonym (spara)

Jag har 170000 på sparkontot. Det har jag sparat i hop själv på 3 år, utan någon vidare hög lön. Ändå så har jag ca 50000 tusen utlånade till kompisar och gav förra månaden bort 5000 kr till en kompis utomlands som inte har råd med skolan.
    Jag är rätt nöjd med hur mycket jag har lyckats spara ihop. Det enda negativa är att jag är jävligt snål mot mig själv och får dåligt samvete om jag handlar tex ett klädesplagg för med än 500 kr...

• Anonym (Också Slösa)

Oj vad alla är duktiga! Jag har en rätt bra inkomst och har jobbat ett antal år, men jag har bara ca 35000 sparat just nu. Jag skulle lätt kunna spara mellan 5-10 000 kr per månad, men jag lever gott istället. Det blir mycket middagar ute, lyxiga råvaror när jag väl lagar mat osv. Jag borde väl kanske bli lite mer ekonomisk...men jag vet inte till vilken nytta jag skulle spara, jag har råd med löpande oväntade utgifter och skulle utan problem klara en långtidssjukskrivning. Jag äger en bostadsrätt och jag la in en del kontant i den så där finns ju lite inbyggt sparande så att säga. Jag brukar inte känna mig nervös över min ekonomi men jag börjar ju undra om jag tänker fel när jag ser vad alla andra har för sparkapital...

• Memento mori
    Mimmlas skrev 2011-07-28 13:30:46 följande:
    Glad jag blir när jag läser sånt här ^^ 
    Bra att du tar tag i något som du själv tycker varit ett problem, lycka till :) 
    tack Glad  Det finns olika livsituationer, och de kan ändras till det sämre. Jag har alltid haft pengar sparat förr och känt mig trygg. Man sover lite godare.  

Nu är jag på väg ut ur dimman och ser solen lysa igen. Man får ta tag i sig själv.. för jag har gnällt mycket sista tiden på ekonomin.. fast det fyllde tydligen inte kontot. Drömmer  Så får pröva den hårda vägen då...

Lycka till själv ! vad nu nu tänkt att pyssla med. 
  • Anonym
    firewoman skrev 2011-07-27 09:27:48 följande:
    Vi har flera sparkonton och det varierar rätt mycket. Vi har nyss varit i USA på långresa och gjort av med 200 000 kr som vi haft sparade på resekontot. Där finns det nu ca 60 000 kr kvar. Jag försöker spara mellan 10 000 - 15 000 kr på resekontot varje månad eftersom resa är familjens stora intresse.
    På huskontot försöker vi ligga runt 50 000 kr för att ha till reparationer mm.
    Barnen har ca 70 000 kr var på sina sparkonton.
    Jag har ett eget sparkonto där jag försöker ha ca 100 000 kr som en liten guldkantsbuffert.
    På lönekontot försöker jag alltid ha kvar minst 20 000 kr i slutet av månaden när nästa lön kommer.
    På bilkontot spars det ca 1000 kr/månad till service, däck mm.
    Maken har inget eget sparkonto vad jag vet utan bidrar till huskontot, resekontot och bilkontot efter sin förmåga. däremot har han ett golfkonto där han sätter av pengar till årsavgiften och lite annat för sig och sonen. 
    Pensionssparkonton har vi båda två. Jag har ingen aning om hur mycket pengar det finns där.    
    Hej o hå, inte illa ;)
  • Lizz

Två vuxna ett barn på väg. Ca 300.000:- sparade på 2 år, då köpte vi hus och la alla sparpengar som handpenning. Lägger undan ca 15.000/mån utan att snåla men vi är inga som kastar runt pengar heller:)

• Mimmlas
    Memento mori skrev 2011-07-28 15:16:24 följande:
    tack Glad  Det finns olika livsituationer, och de kan ändras till det sämre. Jag har alltid haft pengar sparat förr och känt mig trygg. Man sover lite godare.  

Nu är jag på väg ut ur dimman och ser solen lysa igen. Man får ta tag i sig själv.. för jag har gnällt mycket sista tiden på ekonomin.. fast det fyllde tydligen inte kontot. Drömmer  Så får pröva den hårda vägen då...

Lycka till själv ! vad nu nu tänkt att pyssla med. 

Jo man ska alltid vara beredd på det värsta egentligen, man kan förlora jobb eller bli sjuk. Om man står utan buffert eller säkerhet så går det inge vidare. 
    Jag gjorde så förr att när jag gick i en affär och blev sugen på något, tex godis eller likande så köpte jag det inte utan gick hem och la de pengarna jag skulle spenderat på något helt onödigt i en burk ist. Det blir rätt mycket pengar till slut. 
    Om du slutar röka och ser en pengahög växa så är belöningen väldigt tydlig :) 
    Jag räknade ut åt min mamma hur mycket pengar hon hade rökt upp och det skulle vara ungefär två hus i sthlm i en finare förort. Hon har nästan slutat röka nu tack och lov. 
    Tack tack ^^       
Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?