• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym (...........)

Vi har gemensam ekonomi, totalt har vi nog upp emot 300 000 kr sparat också i både sparkonton och fonder/aktier.

• Anonym (Också Slösa)

Ni som har så mycket sparat - hur har ni fått ihop era pengar? Har ni fantastiskt bra lön, fått ärva, vunnit pengar eller vad? Jag förstår inte ens hur jag skulle kunna spara ihop flera hundra tusen trots att jag har en helt ok lön.

• LilijaCom
    Anonym (Också Slösa) skrev 2011-07-30 14:02:59 följande:
    Ni som har så mycket sparat - hur har ni fått ihop era pengar? Har ni fantastiskt bra lön, fått ärva, vunnit pengar eller vad? Jag förstår inte ens hur jag skulle kunna spara ihop flera hundra tusen trots att jag har en helt ok lön.
    Det beror kanske på hur gammal man är (är man äldre så har man ju sparat lite längre t.ex) samt om man har barn/djur som kostar pengar, hur man bor, vad man tjänar & vad man lägger sina pengar på..
  • Anonym (...........)
    Anonym (Också Slösa) skrev 2011-07-30 14:02:59 följande:
    Jag sparade ihop 100 000 kr på ett år när jag var singel.. Hade en lön på 19500 innan skatt och en hyra på 5000 kr..

Min man hade betydligt mer sparat när vi flyttade ihop, men han är enda barnet och har dessutom ärvt en del från mor- och farföräldrar..

Vi är i 30-årsåldern, la in 450 000 kr i vårt hus och har nog upp emot 300 000 kr kvar på sparkonton och i fonder/aktier. 
  • Anonym

Vi har nyss köpt hus som vi la in 600 000 i av egna pengar. Har 250 000 kvar. Tre barn och vanliga jobb, har ut 35 000 tillsammans efter skatt i månaden + bb.

• Anonym (Old Bonanza.)

Ca 10 miljoner är undansatt till en regnig dag.

• Anonym

2 vuxna, 1 barn. Hyresrätt.
    Vi har ca 30000 kr sparat, mestadels är mannens pengar sedant idigare. Pga arbetslöshet och sjukskrivning har det varit svårt för mig att bidra till något sparande, det mesta av mannens lön går åt trots att vi bor i rätt billig hyresrätt.
    Jag har inga pengar sedan tidigare, mina föräldrar sparade inget till mig. Nu sparar vi 300 kr varje månad till vårt barn men såfort vi kan kommer vi lägga undan hela barnbidraget till h*n.

• Anonym (lever livet)

Vi har drygt 300,000 på sparkontot. Nyss köpt hus för 1,8 milj o betalade kontinsats och topplån direkt. Helt vanliga jobb.. 2 vux o 1 barn.

• Anonym

250 000 just nu men som snart ryker all väg p.g.a. husrenovering ;) Sparar runt mellan 5000-10000:-/månad under mars-november och mindre när sambon har lågtryck på jobb.. 2 vuxna, 1 barn, villalån på 1,5 miljon och strax under 600 000 i årsinkomst (före skatt) tillsammans..

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?