• Anonym (Den som spar...)

Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?

Läste i tråden om vänninan som hade 300 000 kr på sparkontot. Blir lite nyfiken på hur det står till där ute med parkonton för er andra. Lägger det så att vi kan vara anonyma.

Skriv gärna om ni är fler än 1 vuxen hemma som bidrar till sparkontot.  Vad tycker du är en rimlig summa att ha? Klart är ju att husägare och bostadsrättsinnehavare kan behöva mer pengar än någon som bor i hyresrätt, eller?

-----------------

Kan börja. Sammanboende i bostadsrätt. 150 000 kr, sparar 3 till 4000 kr/månaden. Jag tycker att vi har för lite pengar sparade, vill upp till just 300 000 kr för att känna oss mer säkra om någon av oss skulle bli arbetslös tex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-27 17:28
    Kul att så många svarat. Jag räknar inte med pensionskonton när jag tänker sparade pengar. Det är ju pengar som liksom är låsta och på andra villkor.

Slarvfia som jag är ser jag flera stavfel i mitt inlägg, men vi kan ju blunda för dem :)

• Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?
  • Anonym (Old Bonanza.)
    Anonym (Old Bonanza.) skrev 2011-07-30 21:17:11 följande:
    Ca 10 miljoner är undansatt till en regnig dag.
    O kr lån och nybyggt hus på 500kvm.3pers i hushållet.
  • Anonym (fattig? nä!!)

Vi har inga pengar men gott om skulder! Hade önskat att vi kunde spara men det blir inget över!

• Anonym (--)

vi är två
    jag har ca 90 000 sånt som mamma och pappa sparat sen jag var liten men även pengar jag sparat själv. är 22 och jobbar som inringare vilket blir ca 1 dag/vecka.
    Sambon öppnade ett sparkonto för två år sen. han var då arbetslös nu har han ca 10 000 (20000 försvann i våras på en bil) han är 23.

• 73malin

Två vuxna 42 och 37 år. Har 800 000 på sparkontot. Hus samt 2 relativt nya bilar.

• Cockatoo
    Anonym (Old Bonanza.) skrev 2011-07-31 00:26:42 följande:
    O kr lån och nybyggt hus på 500kvm.3pers i hushållet.

Låter som en trygg tillvaro tillsammans med sparandet. Är nyfiken på hur du lyckats bygga upp förmögenheten? Några tips du kan dela med dig av?
  • Anonym (Också Slösa)
    LilijaCom skrev 2011-07-30 16:02:18 följande:
    Det beror kanske på hur gammal man är (är man äldre så har man ju sparat lite längre t.ex) samt om man har barn/djur som kostar pengar, hur man bor, vad man tjänar & vad man lägger sina pengar på..
    Jag är själv 35+ och har jobbat i över 10 år och har inga barn, djur eller annat som kostar pengar...men jag förstår inte hur man klarar av att leva på så lite pengar att man kan spara så mycket. Det är därför jag undrar, för att kunna "ställa om" och spara lite mer...
  • Anonym (...........)
    Anonym (Också Slösa) skrev 2011-07-31 09:37:09 följande:
    Jag är själv 35+ och har jobbat i över 10 år och har inga barn, djur eller annat som kostar pengar...men jag förstår inte hur man klarar av att leva på så lite pengar att man kan spara så mycket. Det är därför jag undrar, för att kunna "ställa om" och spara lite mer...
    Jag levde rätt bra även det året jag lyckades spara ihop 100 000 kr.. Jag hade då hyra på 5000 kr, och sen tillkom övriga räkningar. Jag cyklade till jobb, hade ingen egen bil, var ute och reste en del det året, men inga resor som kostade något eftersom jag jobbade som volontär bl.a. Hade ingen fantastisk lön heller, 19500 innan skatt..
  • Anonym (ensamstående)

28 000 har jag, sen har jag sparat 15 000 till barnet också, om det någon gång skulle behövas kommer jag ta av de med.

• Anonym

Shit vad folk är duktiga på att spara! Jag tjänar nästan 30000 kr i månaden, min man 22000. Inga barn ännu. Vi har sammanlagt 120 000 kr sparat och tycker att vi är jätteduktiga. Men när man läser svaren i denna tråd inser man ju att vi ligger i lä. =)

Det kanske handlar om livsattityd. Vi är mer "fånga dagen"-människor än att allt ska ske "sen nån gång". Livet kan ju förändras på ett ögonblick. Alltså har vi ställt till med stor 30-årsfest för mig (10000 i kostnad) och stort bröllop (45000 av våra egna pengar, samt 20000 i föräldrabidrag) . Vi åker på utlandsresa en vecka varje sommar och lever gott med bland annat oxfilé till middag resten av året.

Känns lagom men såklart borde man spara mer. 15%-regeln gör ju att vi inte har råd med det boende vill ha, kommer inte ens i närheten eftersom vi vill bo kvar i Göteborgs kommun...

Svar på tråden Hur mycket pengar har du/ni på sparkontot?