Inlägg från: Kaosmamma |Visa alla inlägg
  • Kaosmamma

Aprilbebis 2012

Hannis: jag har tre barn med astma, och en av dem har mer eller mindre den svåraste astman i hela Sverige. Men de två första har likvärdiga astmor som är svåra, en är snitt och en är vaginal. Det är samma diskussion om amning men har två vänner som ammat nästan ett år och båda deras söner har astma.

Bloggar om Filippa som har den värsta astman, hon är dock snittbarn men har aldrig hört läkarna ens nämna det som orsak:

blogg.mama.nu/ceciliasvensson/category/alskade-astmabarn/

• Kaosmamma

Hannis: jag ska också snittas förresten :) gå gärna med i den grupp jag skapat för snitt i april om du inte är med :) vi är ett gäng nu. Ska på samtal den 1 mars... Läkare har redan sagt nej till vaginalt (vilket jag försökte få dem att säga ja till) då jag kände när de sydde mig med mitt första planerade snittet. Men iom att jag har två snitt (planerat och urakut) och massa komplikationer i vaginal fl så vill de ha allt så planerat det går. Men nu ska vi diskutera beredskap osv... Blir säkert bra både för dig och mig :)

• Kaosmamma

Grästuva: bra att ni får kika in regelbundet!! Måste vars fyllt med oro och kanske kan lätta lite med täta kontroller. Kram på dig!!

Blev gravid med nr 2 när nr 1 var mellan 3-4 mån, inget planerat dock. Hann ju knappt förstå och särskilt efter nr 1 när allt var så nytt också.

Har legat på IVA igen med Filippa, kom hem igår. Känner mig helt slutpumpad men hon är allt annat än ok ännu. Skulle ta den där sprutan idag när man är RH neg men fick ställa in den, fick tid nästa vecka så hoppas läget är bättre då!

• Kaosmamma

Tack hörrni. Skönt att pysa ur sig lite... Träffar ju inte nåt folk knappt för vi är isolerade under hennes besvär. Kan ju bli knäpp för mindre. Men hoppas bara vi har en oturs period nu och att våren vill oss lite bättre!

Grästuva: kan tänka att just samma vecka är en milstolpe men även fruktansvärd tung. Alla gamla minnen från oliver. Kan inte förstå, men är glad att ni har en livlig kille i magen.. Det måste kännas tryggt iaf att känna bebis tydligt.

Floff: beklagar att din pappa kanske har cancer :( vidriga sjukdom! Jag var 19 år när min pappa förlorade sin kamp och min bror var 8 år. Ovissheten är så jobbig. Håller alla tummar att det är en bra prognos efter op! Massa kramar!

• Kaosmamma

Oj nej!! Gud uttryckte mig klumpigt!! Är så trött :( menade att jag var 19 år och bror 8 år när pappa dog! Men däremot trodde de att min bror hade en tumör i huvudet denna period, men var cystor.

Konstigt att saker och ting händer ungefär samma period som innan... Men lovar att det inte är av den orsaken. Haft mycket dödsfall runt mig och förknippat det till när jag väl börjar bli glad så dör någon. Det var extremt jobbigt! Men så klart att det aldrig var så. Men min farmor dog på min konfirmation tex och det var enbart för henne jag konfirmerades. Men var mycket i tonåren där.

• Kaosmamma

Floff; klaga när det är nåt som tynger en ska man alltid! Det är när man inte gör det som det kan bli mer tungt än vad det är. Hoppas verkligen ni får bra svar om din pappa!

• Kaosmamma

Lima: ja jag också. Sista inläggningen vid 19 års ålder. Ganska sen ålder att ligga inne för astma. Hennes syskon har också astma. Men däremot så har Filippa mer eller mindre Sveriges svåraste astma och man får inte bukt mes henne. Och ute bara att hon måste ligga inne vilket många astmatiker behöver i omgångar... Men att det är hela tiden trots adekvat medicinering och egna specialbehandlingar med bland annat magnesiumdropp (först på barn som
    får det) osv så hamnar hon på IVA. På IVA säger de att de aldrig haft barn med astma där så länge de kan minnas. Just denna bild gör mig orolig. Och vi väntar på svårare allergier också. Men absolut. Känner av min astma dagligen men den är bättre helt klart. Filippas är dock 1000 ggr värre än min och många andras... Så det är ingen vanlig astma tyvärr som följer vanligheten. Hon kommer tyvärr få kämpa hårt med detta länge enligt alla forskare och läkare. Är bara så frustrerad!!

Mysigt att gå runt och softa lite. Jag har ul på fredag om det funkar att jag går... Hoppas det, men är ju inte säkert att sambon kan komma med om Filippa inte kan vara med sin resurs. Men vi ska kika på kön då om det går :)

• Kaosmamma

Lima: Ja som sagt även om du och jag har svår astma så är det inget jämfört med henne. Läkare och forskare har aldrig stött på hennes sort innan, den är farlig och väldigt häftig. Så vidrigt att maktlös se på.. Anfall efter anfall och hon får knappt inga pauser. Ja alla tre har astma men de två första har ju mer en besvärlig form men inte farlig och klarar den hemma oftast, mycket skuren innan man hamnade rätt med medicinering. Wilma som är 6 år har ju också problem med magen osv och fått ligga inne för den, är ju jobbigt och oroande men att se sin dotter kämpa för livet. Önskar jag ingen! Astma ska ju inte vara livshotande idag och är sällan det, är isf ren allergi med chocker osv, men på Filippa så blir det livshotande situation. Inte alltid dock och då är hon mer medicinerad än en vuxen med svår astma. Helt galet rent ut sagt!!

Denna gång är det privat. 3D/4D ul :) har ej gjort det med de andra så ska bli mysigt faktiskt, och helt ärligt så kan jag tycka det är mysigt att kanske hå själv. Min och bebisens tid liksom :) sen får jag massa bilder och film från undersökningen som vi alla kan titta på hemma sen. Är ert privat eller ska ni kika på nåt särskilt?

• Kaosmamma

Lima: ja blir mys!!! Hoppas hoppas jag kommer iväg :)

Ja det fick jag göra med Filippa, brukar flytta på sig. Hoppas den gjort det på dig också. Hoppas ni ser vad det är för pyre också :)

• Kaosmamma

Lima: ja!!!! :))) det var så himla mysigt att äntligen faktiskt kunna göra nåt ihop och bara mysa... Sambon, jag och bebis!! Visste var hon söt :)

Ang fixa osv... Har verkligen shoppat loss nu!! Köpt lite kläder, vagnen har vi hemma nu, beställt vagga och sängkläder till den och vagnen plus lite annat smått och gott :)Och har fått för mig att göra om de större barnens rum totalt. Kollat ut allt till båda rummen... Men får inse att vi gör det sen när bebis kommit och min mamma är här, det är dock roligt att boa och planera diverse :) men först ny altan på plats. Plus att jag måste avsluta app-projektet innan bebis :)

Ul bild (3D) på bebis finns på bloggen om nån är nyfiken:

blogg.mama.nu/ceciliasvensson/

Svar på tråden Aprilbebis 2012