• Anonym (mamma)

Drogad på solsemestern

När vi var på solsemester med familjen blev jag drogad. Vi var på all inclusive och drack kanske 3 glas vin under hela dagen. Då hann vi med att äta mycket och sol och bad. På eftermiddagen slocknade jag i solstolen och maken gav mig dottern snabbt för att gå på toaletten. Han förstod inte att jag var väck så jag hann tappa henne på marken en gång. Inget hände som tur var och en dam kom och lyfte tillbaka henne till mig. Dottern var då kanske 7 månader. Maken kom tillbaka efter ngn minut och då sa jag till honom att nu är det inte bra. Vi gick till hotellrummet. Jag vinglade och ramlade flera gånger. Fick minnesluckor och kräktes flera gånger. Mitt i allt så mådde jag så dåligt över att dottern hade ramlat ur min famn. Kände mig som värsta mamman någonsin och skyllde mig själv. Jag låg bara skakade och grät. (Dottern låg då och sov redan). Men nästa dag förstod jag att något måste ha hänt. Jag kan inte ha blivit sådär på 3 glas vin som jag hade druckit under flera timmar. Det blir jag inte ens om jag skulle dricka dem på raken och nu hade jag ändå ätit och druckit och rört på mig massor. Och jag skulle inte dricka vin när min dotter skulle vara med om jag inte visste att jag kan hantera det. Även om pappan skulle vara nykter. Tycker inte småbarn skall behöva få uppleva att ngn förälder är så packad. Så någon måste ha lagt någon drog i mitt glas när jag var och badade med dottern. Hur kan man göra så mot en småbarnsmamma?! Det är helt sjukt! Och man tror inte att det kan hända på ett hotell mitt på dagen. Tyr att maken var med. Men jag vill varna er alla att lämna ALDRIG era glas obevakade oavsett var ni är. Det verkar finnas sjuka människor överallt. Tyvärr :(

• Svar på tråden Drogad på solsemestern
  • Faile
    Anonym (mamma) skrev 2011-08-21 10:48:22 följande:
    Jag är soldyrkare och har rest mycket. Aldrig fått solsting fast varit i betydligt varmare breddgrader. Älskar värme över huvudtaget. Visstas helst i solen hela tiden.

Ja det brukar vara singlar som blir drogade och på krogen. Men antagligen är det lättare att droga på ett hotell för då har man lätt att bara sen dra med sig. Jag gissar att ngn kanske trodde att jag var singel först men insåg först senare sitt misstag. 
    Tom människorna som bor på varma platser kan råka ut för solsting. Varje år är det ju folk som faktiskt dör av värmeslag ( absolut inte bara turister ), så naturligtvis kan man missbedöma värmen även om man är van.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • slemtorsk i din bralla
    Apmor2 skrev 2011-08-21 11:00:55 följande:
    spelar ingen roll om du aldrig haft det förrut eller hur van resare du är, eller hur mkt du älskar värme! solsting/(värmeslag) kan man få ändå!!
    exakt och i samband med alkohol...oavsett om man tål mycket eller ej så ökar riskerna.

SOm sagt.. jag har jobbat med sånna här saker (olagliga drogningar på krogen) och det stämmer INTE med de symtom du radar upp alls... att dina vänner tycker det beror troligtvis att dem aldrig blivit drogade utan bara har druckit för mycket.

Vi fick varje helg in 5-10 tjejer som påstods sig blivit drogade, blodprover togs och de visade NOLL och ingenting.

Vanligast att spetsa drinkar med utomlands är roppisar, eller rohypnol som de heter, detta är starkt lugnande mediciner som totalt slår ut dig.. du blir medvetslös och det tar oftast upp emot 8 timmar innan du återfår medvetendet. Att man kräks efter att ha blivit drogad är inte särskilt vanligt, om det rör sig om GHB kan detta förekomma men GHB är väldigt ovanligt utanför Sverige (mera känt som Göteborgsdroppar i vissa kretsar då det är väldigt vanligt i just Göteborg jämfört med andra städer)

Det förekommer att man spajkar drinkar med tex amfetamin men ALDRIG att någon lägger så dyra droger på chans i någons glas, det görs i kontaktsituationer, när du står i baren och blir uppraggad av någon, någon som flirtar lite med dig kan bjuda dig på en drink som denne spajkat med amfetamin.

Ödmjuk kan jag vara men jag tycker det är lite av en skymf emot tjejer som faktiskt blivit drogade och utnyttjade att du inte tar till dig när så pass många menar att du troligtvis fått solsting. Sen kan jag för mitt liv inte förstå att man går omkring och tror att man blivit drogad utan att kontakta en läkare. Dessa droger som jag nämner ovan kan faktiskt ge skador som är riktigt allvarliga och kan påverka ditt liv i fortsättningen.

TÄnk också på att har man en gång fått värmeslag (som solsting egentligen borde kallas då det faktiskt inte ens krävs solsken för att man ska få det) så får man det lättare igen.

Du låg i en solstol, hade druckit 2-3 glas vin... troligt är solsting......så vida du inte tog emot ett glas vin från en vilt främmande människa och därefter var omöjlig att få kontakt med under ett spann av minst 4-5 timmar....
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-08-21 11:07:46 följande:
    Var tvungen att kolla upp solsting och hittade denna sida:

vard.vgregion.se/sv/Teman1/Sommar-och-sol/Sol.../

Där står det att den största symptomen är hög kroppstemperatur och det hade jag inte. Kände mig inte alls varm. Var inte heller rödflammig. (använder hög solfaktor så bränner mig sällan) 
    fast rödflammig har inte med bränna att göra... och det är de vanligaste symtomen...ta du o kolla upp symtom för roppis-spajkning också så ser du att dina symtom stämmer mer överrens med värmeslag.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-08-21 11:07:46 följande:
    Var tvungen att kolla upp solsting och hittade denna sida:

vard.vgregion.se/sv/Teman1/Sommar-och-sol/Sol.../

Där står det att den största symptomen är hög kroppstemperatur och det hade jag inte. Kände mig inte alls varm. Var inte heller rödflammig. (använder hög solfaktor så bränner mig sällan) 
    att de andra symptomen var mer likt det du upplevde struntar du i?
    huvudvärk illamående, kräkningar synstörningar yrsel, irritation, förvirring snabb puls rödflammig torr hud.
  • Anonym (mamma)

Hade inte rödflammig hud, synstörningar eller huvudvärk. Hade dock kräkningar, inget balanssinne, minnesluckor och kunde inte hålla mig vaken. 

Slemtorsk i barallan, jo dessa tjejer har testat sig. Och ja vi borde ha testat mig men vi kände ingen tilltro till det landets myndighet. 

• Lindis1974

Vilken land var du i ? Känner ingen tilltro till landets myndigheter och landet brukar skylla på offret? Känns som om du har en del fördomar ... Flåt men du får det verkligen att låta så.

• Apmor2
    Anonym (mamma) skrev 2011-08-21 11:15:58 följande:
    Hade inte rödflammig hud, synstörningar eller huvudvärk. Hade dock kräkningar, inget balanssinne, minnesluckor och kunde inte hålla mig vaken. 

Slemtorsk i barallan, jo dessa tjejer har testat sig. Och ja vi borde ha testat mig men vi kände ingen tilltro till det landets myndighet. 
    sen när behöver alla sympton stämma in?  dom flesta symptomen stämmer, du satt i solen, det var varmt du hade gått mkt och hållit igång, du hade druckit alkohol... Du "slocknade", vinglade och ramlade (yr?), kräktes och skakade = solsting/värmeslag
  • Anonym (mamma)

Nej har inga fördomar men förstår att det kan låta så. Folket i landet är super trevliga. Dock har det i media skrivits och talats mycket om hur folk har blivit oskylldigt dömda i detta land. Sen hur sant det är eller inte vet man ju inte för man kan aldrig lita fullt ut på media. Men klart att det är avskräckande när man läser om det.

Svar på tråden Drogad på solsemestern