• Anonym (mamma)

Drogad på solsemestern

När vi var på solsemester med familjen blev jag drogad. Vi var på all inclusive och drack kanske 3 glas vin under hela dagen. Då hann vi med att äta mycket och sol och bad. På eftermiddagen slocknade jag i solstolen och maken gav mig dottern snabbt för att gå på toaletten. Han förstod inte att jag var väck så jag hann tappa henne på marken en gång. Inget hände som tur var och en dam kom och lyfte tillbaka henne till mig. Dottern var då kanske 7 månader. Maken kom tillbaka efter ngn minut och då sa jag till honom att nu är det inte bra. Vi gick till hotellrummet. Jag vinglade och ramlade flera gånger. Fick minnesluckor och kräktes flera gånger. Mitt i allt så mådde jag så dåligt över att dottern hade ramlat ur min famn. Kände mig som värsta mamman någonsin och skyllde mig själv. Jag låg bara skakade och grät. (Dottern låg då och sov redan). Men nästa dag förstod jag att något måste ha hänt. Jag kan inte ha blivit sådär på 3 glas vin som jag hade druckit under flera timmar. Det blir jag inte ens om jag skulle dricka dem på raken och nu hade jag ändå ätit och druckit och rört på mig massor. Och jag skulle inte dricka vin när min dotter skulle vara med om jag inte visste att jag kan hantera det. Även om pappan skulle vara nykter. Tycker inte småbarn skall behöva få uppleva att ngn förälder är så packad. Så någon måste ha lagt någon drog i mitt glas när jag var och badade med dottern. Hur kan man göra så mot en småbarnsmamma?! Det är helt sjukt! Och man tror inte att det kan hända på ett hotell mitt på dagen. Tyr att maken var med. Men jag vill varna er alla att lämna ALDRIG era glas obevakade oavsett var ni är. Det verkar finnas sjuka människor överallt. Tyvärr :(

• Svar på tråden Drogad på solsemestern
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (H) skrev 2011-08-22 12:19:01 följande:
    Ökänd skrev 2011-08-21 17:48:15 följande:
    Symtom på värmeslag

Det främsta symtomet är att kroppstemperaturen är över 40 grader.

Andra symtom är: huvudvärk illamående, kräkningar synstörningar yrsel, irritation, förvirring snabb puls rödflammig torr hud.

Det verkar som TS hade vissa symtom som tyder på värmeslag (kräkningar, dåligt balanssinne) och saknar vissa (rödflammig hud, synstörningar, huvudvärk, förhöjd kroppstemp). Hon kan ju lika gärna blivit matförgiftad eller något annat. Men nej, det är solsting!!!! Tungan ute
    fast med den bakgrund hon berättar med solen, alkoholen (och ja tre glas vin är ganska mycket under en dag när barn är närvarande) så är det mer troligt med solsting då alkohol faktiskt minskar risken för just matförgiftning.
  • Dojle74

Lyckades bli rätt illamående av att dricka vin och inte befinna mig i solen dagtid i Turkiet...

You and me, time and space. You watch us run!
  • Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-08-21 10:51:24 följande:
    men det spelar ingen som helst roll att du har rest och varit mycket i solen faktiskt.....

Känner flera som är soldyrkare som också helt plötsligt fått solsting men du är ju redan helt inställd på att du blivit drogad.

För mig som jobbat en del med droger och de preparat som används vid dyllika tillfällen känns det helt främmande, dina symtom stämmer inte alls med en date-rape-drog eller roppis-drogning....men du har ju bestämt dig.

Jag är fullt övertygad om att det är solsting.
    Hej på dig slemtorsk, jag har läst vad du har svarat i denna tråd, och känner mig manad att svara på detta med mina egna erfarenheter.

När jag var 17 år och på en svartklubb blev jag drogad, mycket dumt av mig på alla sätt och vis att vara där överhuvudtaget, jag var dock nykter när jag gick dit och hade med mig ett gäng av mina mycket nära vänner .
    Som tur var upptäckte jag väldigt snabbt att det inte stod rätt till och jag fick hjälp därifrån och råkade inte ut för något allvarligare än drogen.

Men mina symptom på det var exakt som ts beskriver, på tre klunkar öl blev jag snurrig, vinglig, desillutionerad, däckade och nästa dag kräktes jag, frös, var skakig och hade mer grava minnesluckor än jag nånsin haft när jag druckit "ren" alkohol.

Förövrigt har jag även haft värmeslag och varit kraftigt dehydrerad på en vistelse utomlands som ung. Detta var också en dramatisk upplevelse....men inte så jättelik upplevelsen att bli drogad, trots att vissa likheter fanns.

Och till sist vill jag även säga...du känner själv din kropp bäst, och  alla syptom och tecken den ger ifrån sig är värda att lyssna på.
  • annakoh1209

TS: håller med många här att det kan vara solsting
    då det var över 30 grader i solen då jag var i södertälje för något år sedan och jag höll på som du vinglade o mådde allmänt dåligt.
    minnesluckor fick jag för jag minns inte att jag mådde så dåligt som min mamma berättade för mig dagen efter, jag var nära att bli medveteslös, så det behöver inte handla om droger

och kan tillägga att jag drack oavbrutet den dagen men det hjälpte inte 

• Anonym (H)
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-08-22 12:29:25 följande:
    fast med den bakgrund hon berättar med solen, alkoholen (och ja tre glas vin är ganska mycket under en dag när barn är närvarande) så är det mer troligt med solsting då alkohol faktiskt minskar risken för just matförgiftning.
    Jo, men även om alkohol minskar risken, har det väl kanske hänt någon gång i världshistorien att folk blivit matförgiftade när de druckit vin till maten. Eller är jag helt ute och cyklar? Tungan ute
  • Anonym (fältare)
    Anonym (H) skrev 2011-08-22 12:48:27 följande:
    Jo, men även om alkohol minskar risken, har det väl kanske hänt någon gång i världshistorien att folk blivit matförgiftade när de druckit vin till maten. Eller är jag helt ute och cyklar? Tungan ute
    nää såklart inte.. hehe... men om man bara ser till vad man först kommer att tänka på så är det ju inte matförgiftning när någon däckar.. det vanligaste vid matförgiftning är ju kaskadspyor, diarré och svettningar, yrsel...

Att man däckar av matförgiftning händer väl snarare i slutstadiet när man kräkts så man svimmar.....
  • Anonym (H)
    Anonym (fältare) skrev 2011-08-22 12:51:52 följande:
    nää såklart inte.. hehe... men om man bara ser till vad man först kommer att tänka på så är det ju inte matförgiftning när någon däckar.. det vanligaste vid matförgiftning är ju kaskadspyor, diarré och svettningar, yrsel...

Att man däckar av matförgiftning händer väl snarare i slutstadiet när man kräkts så man svimmar.....
    Haha, ja så är det ju. Men vissa skriver typ: "Det är solsting och vin, ta ansvar för dina handlingar!!!" Jag menar bara att det kanske är svårt att vara tvärsäker och moralisera TS på grundval av vad som är "vanligast" och att typ fyra av tio symptom stämmer Glad 
  • annaoj

jag är helt säker på att jag blivit drogad en gång, på en krog där det är känt att det har hänt fler än en gång.
    kräkningar, minnesluckor, hysterisk över inget, har inget minne alls av hur jag kom mig hem, har inget minne av natten, kräktes ännu på kvällen följande dag.. och jag testade inte mig, så jag antar att enligt er var jag bara full.
    jag har även haft solsting. då blev jag också illamående och katastrofalt trött, frös och svettades.. men jag minns ju absolut vad som hände den kvällen.
    Jag tror visst att TS kan ha rätt i att hon blev drogad, även om de flesta verkar tvärsäkra på att det inte är så.
    Man ska aldrig lämna sina glas obevakade!!
    Solsting är ju självklart en möjlighet, men jag tycker inte man ska vara så snabb att döma andra..
    ni var inte där.

• thomas55

Droger kostar pengar - varför skulle någon lägga ut droger på dig.
    Förstår att man drogar en 17-åring påen svartklubb, planen var ju att ha lite kul efteråt -
    men en gift dam på ett hotel - där blirdet varken pengar eller 6

• CarolineA
    thomas55 skrev 2011-08-22 13:31:23 följande:
    Droger kostar pengar - varför skulle någon lägga ut droger på dig.
    Förstår att man drogar en 17-åring påen svartklubb, planen var ju att ha lite kul efteråt -
    men en gift dam på ett hotel - där blirdet varken pengar eller 6
    Exakt... Det jag mena innan me, varfor skulle nan overhuvudtaget va intresserad o droga henne...
Svar på tråden Drogad på solsemestern