• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Vaniljkex
    Cannelle skrev 2011-12-13 13:49:38 följande:
    Efter att ha läst så mycket om att riskerna för sugklocka/sprickor ökar om man tar epidural så tänker jag att jag skulle vilja försöka föda utan, men det kommer jag säkert inte klara av... Har ingen aning om hur jag reagerar vid extrem smärta, har liksom aldrig varit utsatt för riktigt stark smärta. (tandläkaren räknas väl inte?!) Jag blir alltid så förvånad när en del säger att de har hög smärttröskel, jag menar, hur vet man det?
    Pa var foraldrakurs pa Portland sade BM som ledde den att risken ar mindre att man spricker kraftigt om man tar epidural. Eftersom jag oxa last att det skulle oka risken, sa fragade jag bade henne och min forlossningslakare speciellt om detta och vad som egentligen galler. Enligt BM gallde miskad risk att spricka vid mobile epidural, vilket ar det som man far pa Portland. Min doktor sade oxa att risken minskar med epidural, eftersom det kan vara lockande att krysta allt man kan nar huvudet ar som lagst, och det ar lattare att harda ut en langsam utdrivning om man har epidural. Sa kolla vad som galler pa ditt sjukhus. Jag blev klippt vid forsta forlossningen, vilket jag var urskraj for innan, men det var peanuts jamfort med den pyttelilla sjalvsprickan jag fick vid andra forlossningen. Hade epidural bagge gangerna, men den funkade inte andra gangen tror jag, for det var sa annorlunda kansla jmf med forsta gangen, men det gick bra anda. Fast det dar med att klara att harda ut, naja, for mig var det snarare sa andra gangen att jag kande att jag inte ville krysta mer, eftersom jag kande att jag klarar smartan just nu, men kanske inte om det blir varre. Men det ar inte sa farligt faktiskt. Skulle kunnat foda barn igen dagen efter, sa ingen blir skraj nu Trodde att jag hade lag smarttroskel, men tror numera att den ar hog, trots allt. Och det har min tandlakare bekraftat, sa det raknas visst!
  • Cannelle
    Protea skrev 2011-12-14 17:27:34 följande:
    Jag har faktiskt aldrig hort nagon som har sadan forsakring har i UK, vet inte ens om det finns?  Sjukhuskostnader blir det ju inte har for det ar ju gratis. Vi har privat sjukvardsforsakring genom mitt mans jobb for hela familjen och pa den star aven barnen forsakrade fran borjan.
    Jag tror mer det handlar om att få en klumpsumma i ersättning om det skulle visa sig att barnet har ett allvarligt hjärtfel eller dyl. 

Även om sjukvården är gratis så kan det blir ju merkostnader om man måste vara borta från jobbet, bensinpengar till sjukhus, (ja det kanske inte blir så mycket men i alla fall) eller om man t.ex. inte kan äta hemma för att man är på sjukhuset hela tiden. (och äter på restaurang) 

Ja, jag vet inte, det verkar vara ganska vanligt i Sverige i alla fall (och där är ju också vården i princip gratis), men det kanske bara är de svenska försäkringsbolagen som är slugare än de brittiska och uppfunnit en ny marknad! 
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2011-12-14 17:13:00 följande:
    Oj, hjälp! Ännu mer att änka på... Tror inte vi har någon olycksfallsförsäkring, men måste nog ta upp detta med fästmannen. Men om man föder på NHS känns det som det borde vara medräknat - eller är jag naiv nu?
    Jag vet, det är jättejobbigt!! Vi har ingen försäkring alls just nu men kanske att det vore bra att ha en livförsäkring och en olycksfallsförsäkring. 

Tror inte det handlar om att få vården betald utan att få en summa pengar som kompensation för sitt lidande eller merutgifter. 
  • Cannelle
    Vaniljkex skrev 2011-12-14 17:43:25 följande:
    Pa var foraldrakurs pa Portland sade BM som ledde den att risken ar mindre att man spricker kraftigt om man tar epidural. Eftersom jag oxa last att det skulle oka risken, sa fragade jag bade henne och min forlossningslakare speciellt om detta och vad som egentligen galler. Enligt BM gallde miskad risk att spricka vid mobile epidural, vilket ar det som man far pa Portland. Min doktor sade oxa att risken minskar med epidural, eftersom det kan vara lockande att krysta allt man kan nar huvudet ar som lagst, och det ar lattare att harda ut en langsam utdrivning om man har epidural. Sa kolla vad som galler pa ditt sjukhus. Jag blev klippt vid forsta forlossningen, vilket jag var urskraj for innan, men det var peanuts jamfort med den pyttelilla sjalvsprickan jag fick vid andra forlossningen. Hade epidural bagge gangerna, men den funkade inte andra gangen tror jag, for det var sa annorlunda kansla jmf med forsta gangen, men det gick bra anda. Fast det dar med att klara att harda ut, naja, for mig var det snarare sa andra gangen att jag kande att jag inte ville krysta mer, eftersom jag kande att jag klarar smartan just nu, men kanske inte om det blir varre. Men det ar inte sa farligt faktiskt. Skulle kunnat foda barn igen dagen efter, sa ingen blir skraj nu Trodde att jag hade lag smarttroskel, men tror numera att den ar hog, trots allt. Och det har min tandlakare bekraftat, sa det raknas visst!
    Jag tror aldrig jag har läst någonstans att själva epiduralen ökar risken för "sprickning" men att den däremot ökar risken för sugklocka etc som i sin tur ökar spricknings-risken. 

Ja, det är svårt att vet vad man ska tro,  jag har uppfattat det som att det är enklare att krysta om man inte tar epidural för då känner man värkarna, men jag är verkligen ingen expert i ämnet. 

Vad jag har förstått så är forskarna inte riktigt överens heller.  (i Sverige verkar de ha synsättet att epistomi bara gör saken värre medan i Frankrike klipper de nästan per automatik)
  • Cannelle

Nagot helt annat, hur fungerar det med mandelmassa här? Jag bodde i Frankrike innan vi flyttade hit och där var mandelmassan jätteskum, inte alls som svensk i alla fall...

• LillWilden
    Cannelle skrev 2011-12-14 18:56:32 följande:
    Nagot helt annat, hur fungerar det med mandelmassa här? Jag bodde i Frankrike innan vi flyttade hit och där var mandelmassan jätteskum, inte alls som svensk i alla fall...
    Är det det som kallas almond paste här? Kan tyvärr inte kommentera smaken, jag brukar nämligen använda marsipan istället. Lite dyrare men mycket godare! Ska du baka något?
  • LillWilden

Efter allt jag läst nu lutar det åt epidural för mig. Förstås vet man aldrig vad som kommer hända när det väl är dags, men jag är så rädd för smärtan. Lustgas är i vilket fall som helst ett MÅSTE!

• glenda

Mandelmassa: 50% socker / 50% mandel
    Marsipan: 70% socker / 30% mandel

Jattelatt att gora egen mandelmassa, bara att blanda lika delar strosocker och ground almonds (finns pa vilken sainsburys eller tescos som helst men billigare / storre forpackningar i asian shops (indian / bangla) med lite mjolk till onskar konsistens.  

• LillWilden

Mandelmassa behöver ju inte heller vara bara mandel, kan ju drygas ut med t ex aprikosfrön som smakar nästan likadant. Vet att många mandelmassor även innehåller florsocker och glukossirap för att göra det billigare. Marzipan är bara mandel och socker och ju högre procentdel mandel desto finare marsipan.

Tack för tipset om hemmagjord mandelmassa, glenda! Men blir den inte rätt kornig då? Om man blandar med ground almonds?

• LillWilden

Grynig kanske man säger på svenska, just att den inte blir slät. Fast det kanske iofs inte gör nåt.

Svar på tråden Någon mer gravid i London?