• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Cannelle
    Protea skrev 2011-12-19 15:03:01 följande:
    Jag badade flera ganger for att lindra varkarna iborjan av min forra forlossning och det hjalpte verkligen sa jag kan tanka mig att 'waterbirth' ar toppen. Alla BM jag traffat har varit for att foda sa naturligt som mojligt plus att epidural kostar ju mer an att foda med enbart lustgas. Pethidin tog jag for att jag inte stod ut med smartan men det hjalpte inte over huvud taget men vet flera som har sagt att det fungerat bra for dem. De vanner jag har som fott som inte fott med hjalp av tanger eller sugklocka sprack inte alls eller sa lite att de inte behovts sys.

Pa onsdag ar det dags for tillvaxtultraljud nummer 2 for mig - haller tummarna att allt ser bra ut! Sen bar det av hem till Sverige for att fira jul och nyar!
    Hoppas det Inte är som i Frankrike bara, där får sjukhusen ersättning efter hur många epidural/kejsarsnitt etc de utövar och tydligen är det mer ekonomiskt lönsamt för sjukhusen att ge epidural/använda kejsarsnitt än att låta kvinnan ha en "naturlig" förlossning.

Lycka till på ultraljudet och ha en riktigt god jul i Sverige! Själv ska jag fira min första jul här i UK, brukar alltid åka till Sverige annars! 
  • LillWilden
    Protea skrev 2011-12-19 15:03:01 följande:
    Jag badade flera ganger for att lindra varkarna iborjan av min forra forlossning och det hjalpte verkligen sa jag kan tanka mig att 'waterbirth' ar toppen. Alla BM jag traffat har varit for att foda sa naturligt som mojligt plus att epidural kostar ju mer an att foda med enbart lustgas. Pethidin tog jag for att jag inte stod ut med smartan men det hjalpte inte over huvud taget men vet flera som har sagt att det fungerat bra for dem. De vanner jag har som fott som inte fott med hjalp av tanger eller sugklocka sprack inte alls eller sa lite att de inte behovts sys.

Pa onsdag ar det dags for tillvaxtultraljud nummer 2 for mig - haller tummarna att allt ser bra ut! Sen bar det av hem till Sverige for att fira jul och nyar!

Lycka till Protea! Och god jul!

Själv flyger jag till Stockholm på onsdag för att fira med min familj. Ingen i familjen vet om min graviditet än så jag hoppas att det blir en extra fin julklapp för dem Glad
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2011-12-19 17:03:25 följande:
    Det är så förvirrande, alla ger olika besked! Min barnmorska sade att utkrystningen av bebisen ska gå långsamt så att kvinnans underliv hinner töja sig och att det är större risk att spricka om man det går för snabbt. (för då har inte underlivet hunnit töja ut sig lika mycket) Hm, vet inte vad jag ska tro!!

Nej, jag förstår att de flesta kvinnor inte råkar ut för total sfinkterruptur, men det är klart man blir uppskrämd när man ser UG...

Ja, jag tänker också att bad förmodligen inte kommer att räcka som smärtlindring, jag är säkert jätte-smärt-känslig....

Måste säga att jag också är mer förvirrad nu. Men min kompis jämförde underlivet med ett gummiband och menade förstås också att om det går för snabbt så är risken för sprickning större, precis som en gummisnodd man tänjer för snabbt. Men hon menade också att gummibandets elasticitet stretchas för mycket om man töjer ut det på max för länge, alltså om huvudet tar för lång tid att komma ut. Förstår väl in princip, men är ändå förvirrad. Så pratade hon om någon slags sak som man kan puta in i underlivet och sen pusha ut för att öva upp muskeln, man börjar med nånting litet och fortsätter med nånting större och större för att muskeln ska vänja sig. Verkar ju bra om än lite... knasigt. Att sitta hemma och skjuta ur grejer därnerifrån... Men jag skulle nog göra det eftersom det ökar chansen att muskeln ska dra ihop sig okej efteråt och minskar risken för sprickning.
  • Protea
    Cannelle skrev 2011-12-19 17:08:43 följande:
    Hoppas det Inte är som i Frankrike bara, där får sjukhusen ersättning efter hur många epidural/kejsarsnitt etc de utövar och tydligen är det mer ekonomiskt lönsamt för sjukhusen att ge epidural/använda kejsarsnitt än att låta kvinnan ha en "naturlig" förlossning.

Lycka till på ultraljudet och ha en riktigt god jul i Sverige! Själv ska jag fira min första jul här i UK, brukar alltid åka till Sverige annars! 
    Tvartom - det ar ju billigare att inte ge epidural eller gjora kejsarsnitt sa da valder ju givetvis NHS detta! Sen sa ar det ju toppen om det gar bra att foda pa det mest naturliga sattet!

Jag har firat manga jular har - alskar xmas lunch!!!!! Forra aret satt vi ju fast har eftersom jag beraknad till den 8e januari! God jul!!
  • Cannelle

Hoppas ni alla haft en bra jul och nyår! 

Angående det här med att spricka, så här skriver min doula: 

"Att spricka vid forlossningen ar nagot som alla kvinnor oroar sig for.  Det beror alldeles pa vilken slags forlossning man har.  Foder man med en epidural sa ar risken betydligt hogre eftersom man inte kanner hur mycket man krystar.  Att foda i vatten,  utan bedovningar brukar skydda undergarden.  En ‘midwifery led unit’ ar ocksa mycket battre eftersom barnmorskorna verkligen vet att alla kvinnor kan foda barn!" 

• LillWilden

Hej allihopa! God fortsätttning! Hoppas ni alla har haft ett bra jul-och nyårsfirande :)

• Cannelle
    LillWilden skrev 2012-01-03 11:32:53 följande:
    Hej allihopa! God fortsätttning! Hoppas ni alla har haft ett bra jul-och nyårsfirande :)
    Jag överlevde christmas puddingen med nöd och näppe! :) 
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2012-01-03 11:33:49 följande:

Jag som älskar christmas pudding! Har dock inte ätit någe eftersom jag firade i Sverige. Det blev lussekatter och pepparkakor (och mycket, mycket mer) istället. Mår du bra i övrigt med magen och så? Ikväll börjar nya serien av One Born Every Minute förresten - jippie!
  • Zalia

Var ett tag sen jag skrev nåt här, gott nytt år allihopa!

Jobbar näst sista veckan nu, ska bli sååå skönt att slippa stressa på tunnelbanan varje dag sen och bara ta det lugnt.

LillWilden skrev 2012-01-04 11:05:42 följande:
      Ikväll börjar nya serien av One Born Every Minute förresten - jippie!
    Åhå! Det hade jag missat! Jag som fortfarande inte kommit mig för att kolla på de gamla, får försöka se det nu då!
  • Protea
    Cannelle skrev 2012-01-03 11:33:49 följande:
    Jag gillar ocksa puddingen och min familj i Sverige gor det med sa jag tar numera med mig en hem till Sverige varje ar!
Svar på tråden Någon mer gravid i London?