Cannelle skrev 2011-12-19 17:03:25 följande:
Det är så förvirrande, alla ger olika besked! Min barnmorska sade att utkrystningen av bebisen ska gå långsamt så att kvinnans underliv hinner töja sig och att det är större risk att spricka om man det går för snabbt. (för då har inte underlivet hunnit töja ut sig lika mycket) Hm, vet inte vad jag ska tro!!
Nej, jag förstår att de flesta kvinnor inte råkar ut för total sfinkterruptur, men det är klart man blir uppskrämd när man ser UG...
Ja, jag tänker också att bad förmodligen inte kommer att räcka som smärtlindring, jag är säkert jätte-smärt-känslig....
Måste säga att jag också är mer förvirrad nu. Men min kompis jämförde underlivet med ett gummiband och menade förstås också att om det går för snabbt så är risken för sprickning större, precis som en gummisnodd man tänjer för snabbt. Men hon menade också att gummibandets elasticitet stretchas för mycket om man töjer ut det på max för länge, alltså om huvudet tar för lång tid att komma ut. Förstår väl in princip, men är ändå förvirrad. Så pratade hon om någon slags sak som man kan puta in i underlivet och sen pusha ut för att öva upp muskeln, man börjar med nånting litet och fortsätter med nånting större och större för att muskeln ska vänja sig. Verkar ju bra om än lite... knasigt. Att sitta hemma och skjuta ur grejer därnerifrån... Men jag skulle nog göra det eftersom det ökar chansen att muskeln ska dra ihop sig okej efteråt och minskar risken för sprickning.