• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Muminmamman

Om ni är intresserade av att träffa andra svenska mammor utanför FL finns alltid svenskamammor.com. Jag kanske har nämnt det tidigare i den här gruppen så jag ber om ursäkt ifall jag upprepar mig.

Hursomhelst så träffas svenska mammor, med eller utan barn, varje vecka runtom i London. Det finns också sångstunder på svenska lite varstans.

• LillWilden

Vad kul att sa manga vill ses! Ledsen att jag varit franvarande de senaste dagarna, men vi har varit pa sjukhuset i tre dagar. Stackars Lucian hade gatt ner 14% i vikt nar barnmorskan vagde honom pa hembesoket i fredags. Usch, det var hemskt. Och vi fick sa daligt bemotande pa sjukhuset, fick vanta i flera flera timmar pa hjalp och bollades mellan tre olika avdelningar. Nasta gang jag foder blir det King's, aldrig mer St Thomas, sager jag bara.

Nu maste Lucian toppas upp med ersattning eftersom jag inte producerar tillrackligt med brostmjolk. Det kanns lite sorgligt, sag verkligen fram till att amma honom och att han skulle bli matt och belaten pa mina brost. Men jag ar enormt tacksam att ersattning over huvud taget finns och att han antligen har slutat grata hela dagarna och sover hela 3-4 timmar i strack. Antligen har jag fatt lite somn. Jag var sa svag efter forlossningen och fem dagar med max 3 timmars somn om natten. Nar vi kom till sjukhuset skakade jag av utmattning och Henry sa att jag till  och med borjat stamma nar jag pratade, vilket jag aldrig gjort forut. Nuhar Lucian gatt upp i vikt igen och det syns klart att han mar battre.

Nu matas han var tredje timme, forst ammar jag i 30-40 min, sen far han sa mycket ersattning han vill ha och efter det maste jag pumpa ut mjolk med brostpumpen for att fa igang produktionen. Ar sa orolig att mjolken trots allt kommer sina och att jag inte kommer kunna amma alls :( Har sma brost, sa undrar om det har med det att gora.

Hur som helst, babytraff later verkligen jattekul! Lucian ar ju bara 8 dagar gammal an, sa garna lite senare i sommar. Har inte vagat ta ut honom i barnvagn an... Det far bli imorgon eller onsdag.

Vad kul att sa manga vill traffas! Och det gor val inget att nagra av bebisarna ar nagra manader aldre.

• Cannelle

Ah nej vad trakigt att höra Lillwilden, men som du skriver, tur att ersättning finns. (tror absolut inte att det har med storleken pa brösten att göra)

Det är ju jättebra att han sover 3-4 timmar i sträck fast han är sa liten! (min bebis som är 2 mander nu sover inte mer än 2 timmar i sträck pa natten...)

Later jobbigt att behöva pumpa och ha sig, men det kommer nog att bli bättre.  

• SE3

Hej igen, har inte vart har inne pa flera veckor.. men jag ser att det kommit fler bebisar! Grattis LillWilden till din lilla pojke.

Vi fick var lilla tjej for tre veckor sen, en vecka efter beraknat datum. Jag blev igangsatt ..  men efter 30 timmar med dropp kom ingen bebis utan hon fastnade med huvudet halvvags ut.. sa det beslutades att bebisen maste komma ut akut eftersom syret var pa vag ner.. sa 15min senare var var lilla tjej ute!! Det blir aldrig som man tankt sig. Vi ar sa tacksamma att vi har var bebis hos oss nu.

Om det blir en svensktraff sa vill vi jattegarna komma med och traffa er, vore skoj! Hoppas det ar ok. Vi bor i sydostra London. Ar det bestamt nar och var an?

Hoppas det ar bra med alla mammor och bebisar!!

• Cannelle

Har skickat ett mail om svensk bebisträff nu, hoppas att alla som är intresserade har fatt det, annars far ni hojta till! 

• Cannelle

Måste förresten fråga er: har ni ställt era barn i kö för skola?

Alla i min NCT-grupp är helt hysteriska kring det här med skolor och har varit runt och besökt olika skolor, haft assessment etc. (de flesta började redan innan barnen ens var födda...)

Jag börjar själv känna mig lite stressad, har inte ställt min bebis i kö, det här är en ny värld för mig! 

• LillWilden

Jag har inte tankt mycket pa skola sjalv, men det ar nastan sa att min man Henry och hans foraldrar har beslutat att Lucian ska ga i samma skola som Henry gjorde. Det ar helt okej med mig, de ar bra skolor. Sjalv skulle jag aldrig ha rad att betala for dem... En arsavgift ar typ samma som hela min lon. Lite galet. Kanns som det hade varit enklare i Sverige, men det kanske inte stammer.

Fick mejlet forresten, Cannelle! Har svarat Skrattande

• Vaniljkex

Det ar ingen bradska med skola an pa ett tag. De flesta har anda assessments av barnen i typ november for pojkar och februari for flickor aret innan de ska borja, och ofta kan man anmala sig upp till ett ar innan skolstart. Men vissa skolor har ett begransat antal platser i sin kolista, aven om de har assessments, sa det skadar inte att vara tidig. De som garanterar plats har ofta platser kvar vid intagningen, iaf haromkring, och vill ha betalt langt innan de andra skolorna meddelar antagning. Anmal till nagon stor, nagon liten, nagon akademisk etc sa det finns chans att komma in pa nagon som passar barnet bra. Om man planerar privatskola ar det skont att veta att alla inne i London ar bra.  Statlig skola beror ju pa catchment areas, och da galler det att bo pa ratt adress ett visst datum (har inte koll pa vilket), for att ha en chans att komma in pa den skola man vill ha.

• Cannelle

Här där jag bor ska man tydligen helst sätta barnet i kö redan innan det är fött för att kunna fa plats och flera har redan varit pa "assessment". Som jag förstar det sa är det framförallt föräldrarnas som utvärderas när barnen är sa sma/inte ens födda. 

Gud vilket system, det är svart ocksa att inte dras med i hysterin... 

Svar på tråden Någon mer gravid i London?