• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Zalia
    LillWilden skrev 2012-05-23 13:19:51 följande:
    Varfor blev det sa manga i rummet? Du kanske redan har forklarat det i nagot inlagg, men jag ar nyfiken.

Tva dagar kvar till bf for mig nu, men jag ar helt och hallet installd pa att ga over tiden. Sakert en vecka sadar, lagom till Queens Diamond Jubilee sa att vi hamnar mitt i smeten pa vag till St Thomas sjukhus med kraftiga varkar. Ah sa harligt! Skrikandes

Usch, vad stor jag ar nu, kanner knappt igen mig i spegeln med denna jattemage. Hur kanns det egentligen efter forlossningen nar magen plotsligt ar borta? (ja, inte helt borta forstas, lite daller och hang far man val rakna med)
    Bebisen låg snett, så det slutade med sugklocka och om inte det hade funkat så hade det blivit kejsarsnitt, så det blev in på operationssal med ett helt gäng folk. Vid det laget hade jag haft värkar i över två dygn så jag brydde mig inte så mycket om vad som hände bara ungen kom ut nån gång. Flört Tror det mesta jag skrivit i min birth plan att jag inte ville ändå hände, man ska inte vara för inställd på hur man vill att det ska bli helt enkelt. Tex att jag inte ville ha diamorphine, men när vi kom in och var inne på andra sömnlösa natten och de frågade om jag ville ha för att sova kändes det som en rätt bra idé, man måste ju orka med reste också och det var otroligt skönt att få sova några timmar!

Hoppas bebisen vill komma ut snart! Måste vara jobbigt att vara så stor nu när det blivit så varmt också. Jag trodde det skulle kännas konstigare att magen var borta än det gjorde, men man har ju nåt annat att tänka på sen.  Jag tappade 15 av mina 20 gravidkilon jättesnabbt, men de fem sista verkar inte vilja försvinna, och de sitter så jag ändå inte kommer i så många av mina gamla byxor och kjolar. Suck.
  • LillWilden
    Zalia skrev 2012-05-24 13:13:00 följande:
    Bebisen låg snett, så det slutade med sugklocka och om inte det hade funkat så hade det blivit kejsarsnitt, så det blev in på operationssal med ett helt gäng folk. Vid det laget hade jag haft värkar i över två dygn så jag brydde mig inte så mycket om vad som hände bara ungen kom ut nån gång. Flört Tror det mesta jag skrivit i min birth plan att jag inte ville ändå hände, man ska inte vara för inställd på hur man vill att det ska bli helt enkelt. Tex att jag inte ville ha diamorphine, men när vi kom in och var inne på andra sömnlösa natten och de frågade om jag ville ha för att sova kändes det som en rätt bra idé, man måste ju orka med reste också och det var otroligt skönt att få sova några timmar!

Hoppas bebisen vill komma ut snart! Måste vara jobbigt att vara så stor nu när det blivit så varmt också. Jag trodde det skulle kännas konstigare att magen var borta än det gjorde, men man har ju nåt annat att tänka på sen.  Jag tappade 15 av mina 20 gravidkilon jättesnabbt, men de fem sista verkar inte vilja försvinna, och de sitter så jag ändå inte kommer i så många av mina gamla byxor och kjolar. Suck.
    Det later tufft, men du har helt ratt: Det galler att inte stalla in sig pa att forlossningen kommer ga till pa ett speciellt vis for man vet ju aldirg vad som hander. Det maste ha kants helt underbart nar din bebis antligen kom ut till slut!

Idag ar bf, men det blir ingen bebis har inte. Jag ar som sagt helt installd pa att ga over tiden, men haller tummarna att det atminstone satter igang om nagra dagar. Idag tog jag en lang promenad med jattemagen i solskenet och unnade mig en glass, sa nu varker benen och fotterna. Fick sa manga kommentarer om magen fran framlingar, det ar ratt intressant vilken uppmarksamhet en hoggravid kvinna vacker.

Jag har nu gatt upp 14-15kg allt som allt och hoppas att de forsvinner nagorlunda snabbt, men jag tanker inte stressa. Oroa dig inte for dina sista fem kilon, de forsvinner nog inom sinom tid. Eller sa far du helt enkelt ga pa en shoppingrunda, inget mer med det egentligen Glad
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2012-05-16 19:59:24 följande:
    Tack sa mycket for tipset! En del av sketcherna i  "Hogklackat" ar verkligen klockrena Flört
    Jag bakar brod, scones och nu senast toscakaka. Himla gott! Sconesen gjorde jag med finriven morot och dinkelmjol, blev ratt lyckat om jag far saga det sjalv. Brodet har jag fryst sa vi ska ha sen nar bebis kommer.
    Var får du tag på jäst? Eller bakar du utan jäst? 
    LillWilden skrev 2012-05-16 19:59:24 följande:
    Igar var jag hos barnmorskan, forhoppningsvis sista kollen innan det ar dags, men jag ar helt installd pa att ga over tiden. BF ar 25 maj, alltsa nasta fredag, men nar folk fragar sager jag manadsskiftet istallet och det ar vad jag forestaller mig  (aven om jag hoppas pa att det blir tidigare). Hade med mig min birth plan/forlossningsbrev till barnmorskan igar, den som man fyller i pa NHS hemsida. For forsta gangen nagonsin var det en manlig barnmorska som hade hand om mig och det var nagot pinsamt nar han kom till delen i min birth plan dar jag skrivit att jag helst inte vill ha male trainee staff/male students under forlossningen. Nu var ju han Head of Midwifery Unit, sa ingen student direkt, men anda pinsamt. 
    Vad pinsamt, jag skulle också ha varit jättegenerad och försökt hitta en massa (bort)förklaringar. Vad typiskt att det skulle vara en manlig just den gången som de kollar din birth plan!!!
    Re vitaminer igen så var jag iväg med min bebis till en pediatrician (känns så skumt här att man träffar en vanlig GP och inte en barnläkare tycker jag) och han sade att man ska inte ge några vitaminer alls innan de är 3 månader. Suck, suck, det är verkligen väldigt olika besked överallt. Jag fortsätter nog med mina D-droppar i alla fall. 
    Re mage: Min mage var fortfarande ganska stor, men livmodern drog ihop sig ganska snabbt. (särskilt när jag ammade kunde jag känna det, inte så skönt) Nu är det sååå skönt att inte ha kvar magen (hm...i alla fall en mindre mage), men jag har fått ganska mycket ryggproblem istället.
    LillWilden skrev 2012-05-25 19:31:41 följande:
    Jag har nu gatt upp 14-15kg allt som allt och hoppas att de forsvinner nagorlunda snabbt, men jag tanker inte stressa. Oroa dig inte for dina sista fem kilon, de forsvinner nog inom sinom tid. Eller sa far du helt enkelt ga pa en shoppingrunda, inget mer med det egentligen Glad
    Jag vet inte riktigt hur mycket jag gick upp, vågade inte väga mig. (men 14, 15 kg är ju lite tror jag, jag tror jag gick upp mer än 20 kg...)

Du kanske har fått din bebis nu!!! Du måste skriva och berätta!

• Cannelle

Ja just det, jag har varit på baby-spa:t nu och min bebis älskade det! Det är verkligen en speciell upplevelse, rekommenderas! (jag tyckte det lät hur fjantigt som helst när jag först hörde talas om det men alla mammor i min nct-grupp har pratat så positivt om det, så jag föll lite förgrupptrycket!!)

• LillWilden

Cannelle, du gissade ratt! Jag har fatt min lilla pojke nu, Lucian heter han. Han foddes 8.10am i sondags efter en valdigt kort forlossning. Jag hade ju hoppats pa vattenfodsel, massage, arometarapi och massa sant, men ingenting hanns med.

Jag vaknade runt 2.30 pa natten i sondags med mensliknande vark som snart utvecklades till vagor av smarta. Forsta tva timmarna var de nagorlunda hanterbara men de blev varre och varre. Hade last att ett hett bad kunde fa forvarkar att avta, antog ju att de bara var nat tidigt tecken och att det fortfarande skulle droja dagar innan jag faktislt skulle foda. Men nar de blev varre i badet och jag borjade bloda forstod vi att de var nat mer. Hade sa obeskrivligt ont att jag inte visste vad jag skulle ta vagen. Vi ringde till sjukhuset och forst pratade vi med en kvinna som sa at mig att ta en paracetamol och vanta ut det. Suck... sen ringde vi igen och da sa de att eftersom jag blodde borde jag komma in sa de kan undersoka, men sannolikheten var valdigt stor att de skickade hem mig igen. Jag hade sa ont att jag hyperventilerade pa telefon, lugna langa andetag var bara att glomma.

Henry packade allt i bilen, men jag var livradd for att satta mig i den for det sista jag ville var att sitta ner med smartan. Efter manga om o men satte jag mig i bilen och det var en riktigt mardromsfard, som jag skrek alltsa. Jag ar bara sa oerhort tacksam att det var tidig sondag morgon sa knappt nan trafik, gatona var nastan tomma. Vi kom fram till sjukhuset pa 25 min.

Bara hissfarden upp till forlossningsavdelningen var en mardrom och forstas inser vi att vi glomt den oranga boken (pregnancy records) i bilen, sa Henry far aka ner till parkeringen igen. De hade inga rum redo, sa jag fick vanta i 25 minuter med hemsk smarta och tryck nedat med andra i vantrummet. Jag bara kved och skrek, upprepade hela tiden "help! it's not suppose to be like this!" och nar Henry val kom tillbaka blev han galen pa att ingen kom och hjalpte oss. En barnmorska kom och fragade om de tryckte o nar jag nickade ett ja till svar insag de val hur brattom det var, nan sa "she's gonna give birth in the waiting room if you don't get a room soon!"

Till slut hamtade de mig och halvvags till rummet fick jag stanna for en vark, det tryckte pa sa jakla mycket och sa plotsligt gick vattnet, var helt dyngsur. Innan jag insag vad som hant trodde jag att bebisen var ute och jag skrek "there is something in my trousers!!". Sen insag jag att det var vattnet (nan kanske sa det), sen ledde de mig till sangen och undersokte mig. Till allas forvaning kunde de konstatera att jag va 8cm oppen. Bara en barnmorska fanns tillganglig och nar Henry fragade henne hur lang tid till jag skulle vara helt oppen sa hon 1-1.5 timme och att en annan barnmorska snart skulle gora oss sallskap. Han fragade om han kunde hamta birth bag med alla vara saker fran bilen och hon sa att det var okej. Jag kande att det var fel, att det skulle ga snabbare, men ville inte slappa lustgasmasken och hoppades bara att han skulle skynda sig. Men inom 5 min kande jag sant enormt tryck och fick saga till barnmorskan, som inte ens var vid min sang utan i andra anden av rummet, att huvudet var pa vag och jag fragade "where's Henry?". Huvudet och kroppen kom ut pa tva krystningar och Henry kom in 30 sec senare just nar Lucian borjade skrika. Stackars Henry trodde han gatt in i fel rum, kunde inte forsta att det gatt sa snabbt. Det var forstas trakigt att han inte var dar sekunden det skedde, men det var anda helt fantastiskt. Vi kunde inte forsta hur vacker var lille bebis var. 

Tva andra barnmorskor tog over med efterkollen, de var mycket trevligare an den forsta. Vi tillbringade hela sondagen pa sjukhuset och kom hem i sondags kvall. Det har gatt bra, men kan inte direkt pasta att jag fatt mycket somn. Lucian ammar bra och ar frisk. Nu sover han i sin carrier cot pa matbordet medan jag och Henry ater frukost och lyssnar pa BBC radio 4. Kanns helt otroligt att vi har var lilla pojke har.

Magen har ju sjunkit, men forstas hanger den. Ar inte sa orolig dock, den blir mindre sa smaningom. Cannelle, kanner ocksa fran och till hur livmodern drar ihop sig, mindre nu dock. Forsta gangen jag ammade gjorde det ganska ont, kandes obehagligt.

Ar nu faktiskt valdigt lockad av baby-spa:t. Skulle du kunna skicka uppgifterna till stallet? Vore kul att ta reda pa mer.

Hoppas allt ar bra med er!

• Zalia

Grattis LillWilden!!!! Skrattande Kul att läsa hur det gick för er, men oj vad snabbt det gick! Fint namn! Passa på och njut nu alla tre så gott det går, jag vet att alla säger att det går så fort i början och att man glömmer snabbt hur små de är men det stämmer faktiskt!

Cannelle - Vad händer på ett baby spa?

Linus ska få sin andra vaccination idag, hoppas verkligen han inte får feber i värmen.

• Cannelle

Men grattis LillWilden!! Vad skönt att du slapp ga över tiden alltför länge och att det gick fort! Njut, du kommer att märka att tiden bara flyger iväg! 

• LillWilden

Tack sa mycket! Ja, tanker verkligen ta vara pa varje sekund nu. Barnmorskan var nyss har och det var ju en erfarenhet i  sig Förvånad En aldre kvinna som pratade engelska med stark vastinidsk brytning och var valdigt rak pa sak. Kanns ju som man forlorat all integritet nar man plotsligt maste ligga med byxorna nere pa soffan for att bli undersokt och far brostvartorna klamda av en annan kvinnas fingrar. Haha, ja, allt gick ju bra i alla fall.

Liksom Zalia rjag ocksa valdigt nyfiken pa baby spa!

• Cannelle

Ja just det, baby spa var det! Här är länken: 

www.yourbabyspa.com/

Det finns knappt nagon informaiton pa deras hemsida men sa här skriver det i ett email: 

"Our Baby Spa has been created for the development of newborn babies from birth to 6 months old.The babies are allowed to float in warm purified water with a special floatation device which keeps them completely safe and comfortable above the water.The duration of each session is roughly one hour and after the hydrotherapy the babies are massaged and the parents tend to nurse their babies and chat in the dedicated nursing area.The parents will not enter the pool, but you will all the time right next to your baby. We will provide everything we need for a session, such as little swimmers and swimming nappies. Both parents are welcome, but the therapists might ask one parent to wait outside in the watching area until the baby goes into the water." 

Session time:   +/- 1 hour

Session cost:  £55.00 for babies over 8 weeks/ £45.00 for babies under 8 weeks

Bebisen flyter alltsa omrking i vattnet med hjälp av en grej som det sätter kring halsen, (later lite skumt, men tror inte det var obekvämt för bebisen...) Min bebis tyckte det var väldigt roligt att sparka omkring i vattnet. Sedan far de massage och min bebis sag verkligen ut att njuta. (mer är när jag masserar henne!!) 

Jag funderar faktiskt pa att ga tillbaka!! 

Svar på tråden Någon mer gravid i London?