• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Muminmamman

När det gäller skolor är det alltid bra att gå på open days och det kan man göra ganska tidigt. Vi ställde oss i kö på en hel del skolor (privata) - en del var man tvungen att anmäla sig till innan 1-årsdagen - men när vi sedan besökte dem gillade vi inte dem. En skola speciellt vara alldeles för militant. Barnen var som små robotar utan personligheter - usch.

Många satsar annars på en bra primary school där vi bor och sedan tutoring för att gå privat vid 11 år då det spelar större roll.

Sedan finns det ju Grammar Schools runt om som är statliga skolor med fantastiska resultat men det är självklart oerhört svårt att komma in där. Antagligen svårare än de mest populära privatskolorna...   

• Vaniljkex

Kan lagga till att jag fick mycket hjalp av boken The good schools guide nar jag valde vilka skolor vi skulle stalla barnen i ko till. Vi hade "tur" och fick in storasyster pa var favoritskola, men assessmentperioden var psykiskt knackande for oss foraldrar, jag var otroligt nervos nar jag sprattade upp antagningsbrevet...

• LillWilden

Herregud, det har med skola later ju riktigt laskigt. Vilken press alltsa.

Forresten, allt med Lucian ar mycket battre nu. Hanger garna med pa bebistraff senare i sommar, kanske fran mitten av juli. Just nu ar det lite klurigt med ersattningen, att ha steriliserade flaskor med sig och sa. Nar vi gar ut maste vi alltid se till att vara hemma igen till nasta mattid. Alltsa kan vi inte vara ute langre an tva timmar...

Nagon annan som gett ersattning? Hur har ni lost det nar ni varit ute? Kanns jattekomplicerat. Visst, kan ju ta med en steriliserad flaska och blanda utomhus, men kanns som det finns bakterier overallt... Onskar sa att min brostmjolk rackte till Gråter

• Muminmamman
    LillWilden skrev 2012-06-21 19:48:25 följande:
    Herregud, det har med skola later ju riktigt laskigt. Vilken press alltsa.

Forresten, allt med Lucian ar mycket battre nu. Hanger garna med pa bebistraff senare i sommar, kanske fran mitten av juli. Just nu ar det lite klurigt med ersattningen, att ha steriliserade flaskor med sig och sa. Nar vi gar ut maste vi alltid se till att vara hemma igen till nasta mattid. Alltsa kan vi inte vara ute langre an tva timmar...

Nagon annan som gett ersattning? Hur har ni lost det nar ni varit ute? Kanns jattekomplicerat. Visst, kan ju ta med en steriliserad flaska och blanda utomhus, men kanns som det finns bakterier overallt... Onskar sa att min brostmjolk rackte till Gråter
    Det där med att allt ska vara så steriliserat är speciellt i UK (i alla fall jämfört med Sverige). Att blanda ute gjorde alla mina väninnor som gav ersättning, även till små bebisar. Det finns ju också färdigblandat på tetra som är supersmidigt att ha med sig när man går ut...
  • Cannelle

Är det någon som ska fira midsommar idag? Visst är det typiskt svenskt midsommarväder! 

• Vaniljkex

LillWilden,

Tetra gor livet mycket enklare om kall formula ar ok. Jag hade med mig en liten termos med kokhett vatten, som jag blandade med nyoppnad evian till lamplig temeratur och hallde i pulver till storasyster, som bara drack 42-gradig formula. Du kan ju alltid ta med dig dettol wipes for att torka av platsen du staller ned flaskan pa om du ar orolig. Om du skruvar ihop flaskan och satter pa locket medan den ar het efter steriliseringen haller den sig steril pa insidan tills du oppnar den, sa du kan vara ute hela dagen om du vill.

• LillWilden

Tack muminmamman och Vaniljkex for tipsen! Det kanske inte ar sa svart som jag trodde da. Nagon annan som bade ammat och gett ersattning? Vad tyckte ni funkade bast?

Jag onskar sa innerligt att min brostmjolk rackte till... Vore SA mycket enklare.

Vad harligt vader vi har forresten Solig

• londonsvenska

LillWilden: då min lilla Elise föddes (5 veckor för tidigt) så rann inte mjölken till förrens efter 5 dagar och hon blev då matad med ersättning de första dagarna. Vi försökte hela tiden att lägga henne till bröstet innan vi gav ersättning för att hon skulle vänja sig vid brösten tills mjölken kom. Men när väl mjölken kom så var det inte tillräckligt mycket så en jobbig period började med ammning, ge pumpad mjölk, ge ersättning och sedan pumpa inför nästa måltid. Så höll vi på i 2 månader, ca var tredje timme, tills jag inte orkade mer och bestämde tillsammans med GP att enbart gå över till ersättning. Elise har hela tiden växt enligt kurvan så det har inte varit något problem med vikten, vilket känns skönt! Ersättningen har fungerat jätte bra, Elise har inte brytt sig om den var varm eller bara rumstempererad så att mata henne ute på café eller i parken har gått jätte bra. Det har då oftast varit tetra då det är enklast! Jag tror de överdriver lite här i UK med steriliseringen av allt som rör bebisar, jag har endast steriliserat flaskorna en gång i veckan vilket funkat bra, men givetvis diskat dem ordentligt mellan varje matning. Elise kommer ändå att få i sig en massa då hon nu stoppar allt i munnen, man kan inte skydda dem från alla bakterier, tror det är bra att några bakterier slinker in så de blir mer tåliga mot dem :) men det är min åsikt!!

Något annat bra med ersättning är ju att pappan kan vara med och mata och på så sätt "bonda" med bebisen på ett annat sätt!! Samt att man kan ta ett glas vin då och då ;)

Hoppas ovan kan hjälpa dig på något sätt!! Fråga gärna om du undrar något! Givetvis hade ju enbart amning underlättat, men man får göra det bästa av situationen då det inte blir som man tänkt!!

Hoppas ni alla njuter av era bebisar!!!

• LillWilden
    londonsvenska skrev 2012-06-28 22:32:02 följande:
    LillWilden: då min lilla Elise föddes (5 veckor för tidigt) så rann inte mjölken till förrens efter 5 dagar och hon blev då matad med ersättning de första dagarna. Vi försökte hela tiden att lägga henne till bröstet innan vi gav ersättning för att hon skulle vänja sig vid brösten tills mjölken kom. Men när väl mjölken kom så var det inte tillräckligt mycket så en jobbig period började med ammning, ge pumpad mjölk, ge ersättning och sedan pumpa inför nästa måltid. Så höll vi på i 2 månader, ca var tredje timme, tills jag inte orkade mer och bestämde tillsammans med GP att enbart gå över till ersättning. Elise har hela tiden växt enligt kurvan så det har inte varit något problem med vikten, vilket känns skönt! Ersättningen har fungerat jätte bra, Elise har inte brytt sig om den var varm eller bara rumstempererad så att mata henne ute på café eller i parken har gått jätte bra. Det har då oftast varit tetra då det är enklast! Jag tror de överdriver lite här i UK med steriliseringen av allt som rör bebisar, jag har endast steriliserat flaskorna en gång i veckan vilket funkat bra, men givetvis diskat dem ordentligt mellan varje matning. Elise kommer ändå att få i sig en massa då hon nu stoppar allt i munnen, man kan inte skydda dem från alla bakterier, tror det är bra att några bakterier slinker in så de blir mer tåliga mot dem :) men det är min åsikt!!

Något annat bra med ersättning är ju att pappan kan vara med och mata och på så sätt "bonda" med bebisen på ett annat sätt!! Samt att man kan ta ett glas vin då och då ;)

Hoppas ovan kan hjälpa dig på något sätt!! Fråga gärna om du undrar något! Givetvis hade ju enbart amning underlättat, men man får göra det bästa av situationen då det inte blir som man tänkt!!

Hoppas ni alla njuter av era bebisar!!!
    Tack londonsvenska, jattesnallt att du delar med dig. Din erfarenhet later valdigt liknande min. Dock foddes inte Lucian for tidigt, men han har varit sjuk och vi har varit pa sjukhuset flera ganger sedan han foddes (nu antligen ar han formodligen frisk, maste gora sista test i januari) vilket kan vara en anledning till att min mjolkproduktion aldrig kom igang ordentligt. Svart att veta dock, for mig kandes det som mina brost aldrig var som det borde.

Precis som du beskriver gor vi ocksa. Forst ammar jag, sen ger vi ersattning, sedan pumpar jag men sparar all mjolk jag far till sista matningen sent pa kvallen. Brukar sallan ha fatt mer an 50ml ... Lucian dricker over 600ml ersattning om dagen, kan inte forsta att jag nagonsin skulle kunna producera sa mycket. For er mammor som har fungerande amning, det maste kannas sa haftigt!

Londonsvenska, jag kanner verkligen igen mig i det du beskriver. Det tar oerhort pa krafterna att amma, mata och pumpa var tredje timme. Ar jag helt arlig orkar jag inte pumpa varje gang, det kanns sa hopplost nar ingenting kommer ut. Jag ska forsoka fortsatta i nagra manader till da aven om Lucian inte far sa mycket mjolk nar han ammas sa betyder narheten mycket. Men det ar knappast detta jag forestallde mig de forsta manaderna som nybliven mamma.

Tror inte heller det ar nodvandigt att sterilisera sa himla mycket, men eftersom Lucian har varit sjuk sa vill vi vara extra forsiktiga den forsta tiden. Nar han ar lite storre kommer vi kunna slappna av mer. Som tur ar tycker han rumstempererad ersattning ar helt okej, sa jag kan ta med tetra nar vi ar ute.

En sak jag tycker ar svart att handskas med, eller i alla fall oroar mig for, ar folks reaktioner. Alla "vet" ju att breast is best och jag ar radd for att framlingar pa stan kommer doma mig nar jag tar fram flaskan. Tittade pa den dar dokumentaren pa BBC4 av Cherry, som handlade om amning. Valdigt intressant och valgjord, men blev inte direkt gladare efter jag hade sett den. Om ni inte har sett den redan sa rekommenderar jag den stark, liksom alla hennes ovriga dokumentarer. Jag gillar henne!

Nae, det blir ju sallan som man tankt sig, sa vi far helt enkelt gora det basta av situationen. Huvudsaken ar ju att bebisen gar upp i vikt, och din Elise verkar ju precis lagom Glad
  • glenda

Forlat att jag inte svarat pa mailet, men jag ses jattegarna ocksa om det blir ngn traff. 

Ang. amning sa helammade jag, men gav en flaska da och da i borjan (oftast ute). Fast Winston borjade vagra flaska nar han blev runt 4 manader sa det var bara att gilla laget. Flaska / tetra ar ju smidigt nar man ar ute, och tvartom sa kollar folk snett ibland nar man ammar, men aldrig om man ger flaska, sa var inte orolig for det.   

Svar på tråden Någon mer gravid i London?