• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • LillWilden

Tack, Glenda! Nu kanner jag mig battre nu till mods. Skulle aldrig kolla snett pa en ammande mamma, blir sa arg pa folk som gor det.

Tycker vi far styra upp en bebistraff snart!

• LillWilden

Hej igen!
    Det har sakert diskuterats forut, men jag har nagra fragor om ansokan av samordningsnummer.

- Maste bebis folja med till amassaden?
    - Det star pa hemsidanatt handlaggningstiden ar en manad och att dokumenten skickas till Skatteverket i Sverige. Betyder de att ens pass och bebis fodelsebevis kommer ligga pa Skatteverkets kontor i en manad eller tar de kopior pa dessa pa ambassaden? Vi kommer ju behova passen nar vi aker till Sverige och fodelsebeviset nar vi skaffar brittiskt pass at Lucian.
    - Skickar de samordningsnumret till ens hemadress?

hoppas nan kan hjalpa!

• Vaniljkex

Ja, bebisen maste visas upp pa ambassaden.
    Det tar kopior pa alla papper/pass, som sedan skickas till Skatteverket. Originalen behaller du. Darefter tar det en manad sager de, sarskilt nu i semestertider, men gar sakert lite snabbare anda. Vi hade tur, jag ringde Skatteverket och forklarade var situation, och vi fick samordningsnumret efter nagon vecka hem i brevladan. En dam pa ambassaden var dessutom sa otroligt vanlig, sa hon ringde mig dagen innan det kom till oss och sade att de hade fatt besked om samordningsnumret, da hon visste att vi hade valdigt brattom att fa passet innan var resa hem for sommaren. Lillasyster foddes den 30 juni, vi hade bokat farja till den 25 juli, och da visste jag inte att Westminster town hall hade andrat rutiner for birth certificates sedan storasyster foddes... Sa det fick bli ett temporart pass, det fanns inte tid att vanta pa ett normalt pass. Brittiskt pass var inte ett alternativ for oss, vi vill inte att barnen ska bli medborgare har, och jag tror inte att vi kunnat fa det heller, jag hade nog bott i UK for kort tid da. Hade varit enormt surt att inte kunna utnyttja farjebiljetten som kostat over £1000 pga att det tog tio dagar att fa tid for birth certificate. Hade ju planerat att aka via town hall till ambassaden nar vi lamnade sjukhuset, men tji fick jag... Men det gick ju bra till slut!

• LillWilden

Tack for svar, Vaniljkex!
    Nu tankte vi skaffa pass i Sverige, det ar alltsa endast samordningnummer vi maste fixa har. Jag mejlade ambassaden och de sa att bebis inte maste folja med for ansokning av samordningsnummer.

Det ar ju mycket billigare att skaffa pass i Sverige, sa Lucian far aka pa sitt brittiska pass. Tyvarr drojer det val ocksa, sa det kommer val ta ett tag innan vi kan boka biljetter till Stockholm. Trist, jag vill aka innan sommaren ar slut.

Men vilken tur ni hade, Vaniljkex! Att allt ordnade sig till slut. Ar din man svensk? Hur kommer det sig att ni inte vill att barnen ar brittiska medborgare?

• Vaniljkex

Jaha, da har de andrat rutinerna sedan vi var i farten for tva ar sedan. Det ar ju bra, faktiskt, for det kandes inte riktigt kul att dra in en nyfodd bebis i ett fullpackat, kokhett vantrum pa ambassaden, for att visa upp for personalen, och var ju dessutom riktigt besvarligt for de som inte bodde i London.

Min man ar oxa svensk, sa att barnen ska vara svenska foll sig helt naturligt for oss. Det finns dessutom ekonomiska fordelar att kunna vara sk non-dom till de fyller 18 ar, om vi bor kvar sa lange, och det vore dumt att stanga den dorren. Fast storasyster, 4 ar, blev valdigt ledsen nar vi efter Diamond Jubilee forklarade att hon inte var britt, att God save the Queen inte ar var nationalsang, och att Rule Britannia inte handlar om oss egentligen. Da sade hon att hon ville bli "british" nar hon blir stor. Sa nu sjunger vi Du gamla, du fria nastan varje dag, for att gottgora besvikelsen lite, men den verkar svarare att lara sig utantill... Lite lustigt att se ett sextiotal dagisbarn, dar endast en handfull ar britter, sjunga God save the Queen hogt och klart pa skolgarden! Man gor vad man kan for att integrera barnen

Vi aker till Sverige imorgon for sex veckor. Sasom vadret ar ser jag inte helt och hallet fram emot det, men det kan ju andra sig till det battre, far vi hoppas! Jag har hort att det ska ga relativt snabbt att fa ett brittiskt pass, sa det ska nog ga bra for er!

• LillWilden

Javisst, skont att slippa dra med bebis. Jag aker sjalv imorgon, pappa Henry blir kvar hemma med Lucian i ett par timmar. Laskigt :P

Haha, vad gulligt det later att de blev besvikna nar de insag att de inte var britter :) Stackarna! Ja, det later bra att ni upprepar Du gamla, du fria. Sjalv kan jag bara forsta versen om ens det...kanske borde lara mig den nu innan Lucian blir for gammal.

Vad harligt med sex veckor i Sverige! Vadret kan nog inte vara mycket samre an har iaf. Sa typiskt... jag ser nu pa svenska ambassadens hemsida att ansokan om samordningsnummer maste ske inom en manad efter bebisen fotts. Det har ju gatt snart sju veckor sen Lucian foddes, men vi har inte haft detta i atanke med alla sjukhusvistelser. Tror ni vi kan fa samordningsnummer anda? Ar det valdigt stranga pa ambassaden? Nagon med erfarnehet? Usch, nu borjar jag oroa mig for detta.

• glenda
    LillWilden skrev 2012-07-12 13:06:31 följande:
    Det ar ju mycket billigare att skaffa pass i Sverige, sa Lucian far aka pa sitt brittiska pass. Tyvarr drojer det val ocksa, sa det kommer val ta ett tag innan vi kan boka biljetter till Stockholm. Trist, jag vill aka innan sommaren ar slut.
    Man kan gora fast track pa en vecka, kostar £96 har jag for mig. 
  • LillWilden

Hoppas vi kan planera in en bebistraff snart, tjejer!

Jag kommer vara i Stockholm fran slutet av augusti till mitten av september.

Foljer ni OS? Jag var pa dressyr i sondags, jattekul var det Skrattande Ar tokig i hastar!

• Zelmilainen

jag undrar om nån av er har tips och ideer om man ska jobba lr studera i england? främst runt hertfordshire som det verkar just nu. min respektive skulle isf studera, jag själv är utbildad lärare "bachelor in education", men har främst jobbat som förskollärare i 6-7 år. men kan dock tänka mig andra områden med. 

nehepp...
Svar på tråden Någon mer gravid i London?