• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym (Dusch)
    rabiat skrev 2011-08-28 11:52:42 följande:
    Tycker du duschar för sällan, ohygieniskt. Det finns ju massa bra hår o hudprodukter som gör att din hud o hår inte blir torr eller fet. För ska du börja träna o fortsätta duscha så lite lär du bli väldigt ofräsch.
    Om jag skulle träna så skulle jag duscha efteråt.
  • Lilaa

Jag duchar varje dag och tvättar håret varannan dag. Tycker 2 ggr i veckan låter lite

• gröna L

Äh, det beror väl på. Om man inte luktar eller ser/känner sig ofräsch finns det väl ingen anledning att duscha oftare än två gånger i veckan? Jag duschar varannan-var tredje dag, för det är ungefär så länge jag håller mig fräsch  

• Anonym (Dusch)
    anok skrev 2011-08-28 15:08:19 följande:
    Har inte läst hela tråden, men om du TS är rädd för att få uttorkad hud, hy och hår så kan jag rekommendera att du fördjupar dig i No'poo-trenden. Där tvättar man sig enbart med naturliga produkter utan några kemikalier och gifter. Har flera vänner som börjat med det och de är jättenöjda!

nopoo.se/ 
    I håret vill jag nog inte testa metoden för den är väl framför allt till för folk med tjockt lockigt hår  och det har inte jag. Dessutom har jag färgat hår så jag tror att det måste stå colour protection på allt... Men någon här som testat "recepten" för huden?
  • Husis

Det handlar ju inte bara om hur ofta man duschar.

Mitt minimikrav på renlighet, är att man tvättar sig under armarna de dagar man inte duschar. Hatar när folk luktar gammal svett...  Man kan tvätta sig över hela kroppen, utan att duscha också, det funkar ju när man bor i husvagn!

Själv använder jag apotekets duscholja, som är en tvål med 55% olja i. Smörjer aldrig in mig. 

• Anonym (Dusch)
    Neblina skrev 2011-08-28 15:37:30 följande:
    kör okså no poo och slipper alla kemikalier, rekomenderar starkt! man behöver heller inte köra med bikarbonat eller liknande jag gör eget schampo, tvålar, lotion dvs allt.
    Tycker du det är bättre än vanliga hudvårdsprodukter? I så fall på vilket sätt?

Saknar du inte den goda doften som ex schampo, tvålar och krämer brukar ha?

Det skulle nog jag göra...
  • Anonym

nja alla gör som de vill men jag vill lukta gott och rent du kanske inte känner det själv men man luktar faktiskt både i huvudet under armarna rumpan och musen om man inte tvättar sig, jag duschar minst en gång om dagen

• coloredsnow
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-28 17:45:46 följande:
    I håret vill jag nog inte testa metoden för den är väl framför allt till för folk med tjockt lockigt hår  och det har inte jag. Dessutom har jag färgat hår så jag tror att det måste stå colour protection på allt... Men någon här som testat "recepten" för huden?
    Nej det är inte till för dem med tjockt och lockigt hår men det var dem som började trenden. Jag gissar på att just tack vare tjockheten så blev det mer problem.

Jag har spikrakt, tunt hår och kör den metoden och det funkar jättebra. Grejjen är att man gör rent håret men inte med traditionellt schampo.
  • Anonym (Blaskaren)

Jag duschar varannan dag, ibland kan det dröja till den tredje dagen.

Men jag tvättar mig, som någon skrev, under armarna och tvättar underlivet och faktiskt stjärten (haha) varje dag. Har inte tänkt så mycket på om det är bra eller inte utan jag gör det för att känna mig fräsh. Känner mig jätte ofräsh annars.

• CallGirl

Jag duschar 2-3 ggr per vecka. Det finns andra sätt att hålla sig ren p än dusch

Svar på tråden Duschar jag för sällan?