• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • NeLi
    coloredsnow skrev 2011-08-28 14:08:02 följande:
    Det beror inte på det flytande innehållet du drack igår?
    haha, jo det och den härliga white-trashtofsen och sminkrester under ögonen! Idag är jag i mitt esse! Skrattande
  • Krokodila

Minst en gång om dagen duschar jag,jobbar med snuskiga uppgifter så jag känner mig aldrig riktigt ren. Jag tvingar alla mina barn att duscha lika ofta men utan tvål och schampo. Och ja,två gånger i veckan är snuskigt..

• pluppfamiljen

varje dag men då är jag hög gravid och svettas som en gris man kan ju välja att bara tvätta sig över kranen med.  

Blivande 6 barns mamma
  • Lillapyre

Jag duschar varje dag, men tvättar bara håret med schampoo varannan dag, de övriga dagarna med duschcreme och balsam bara. Tycker om att lukta gott och känna mig ren.

• sextiotalist
    Krokodila skrev 2011-08-28 16:27:35 följande:
    Minst en gång om dagen duschar jag,jobbar med snuskiga uppgifter så jag känner mig aldrig riktigt ren. Jag tvingar alla mina barn att duscha lika ofta men utan tvål och schampo. Och ja,två gånger i veckan är snuskigt..
    När mitt barn var litet så var det en gång i veckan (hade så torr hud), små barn blir inte smutsiga på det sättet. Självklart, kom han in som en lerhög så var det en dusch som gällde.
  • Hyperduttan

Jag duschar då jag börjat  stinka såpass mkt att jag inte står ut med mig själv

• sextiotalist
    Gabriella83 skrev 2011-08-28 16:06:26 följande:
    alla har ju förstås olika hudtyper..å andra sidan kanske man vänjer huden vid att duscha ofta/alt inte?Så om en person som duschar en gång i veckan,börjar duscha varannan dag istället,så kanske huden för en period blir torrare,men jag tror den vänjer sig.Ma kan ju inte låta bli att träna för att man är orolig för att duscha för ofta??Man kanske kan träna 2ggr/vecka och duscha då?men ts,tvättar du dig dagligen i underliv och under armarna?känns ofräscht annars..för underkläder byter man ju varje dagsjälv duschar jag varannan dag,och om jag den dagen emellan skulle vara ofräsch tvättar jag mig extra,det beror ju förstås på vad man gör.Ansikte duschar jag morgon och kväll,har speciell ansiktsvatten och kräm jag smörjer in mig med efterråt..
    Konstigt att min hud inte vande sig efter 10 år, då hade jag sådana problem att jag sökte läkare och han sa helt enkelt, minska duschandet till 2-3 ggr i veckan, skippa all tvål utom där det behövs och efter bara en månad så fick jag en bättre hud. Min hy i ansiktet blev mycket bättre när jag bara tvättade det med vatten.
  • silhuett
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-27 19:39:58 följande:
    Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?
    Om man inte har väldigt känslig hud så är det ingen fara att duscha tre gånger i veckan.

Angående hur många gånger man duschar, så tycker jag det handlar om hur mycket man svettas och vad man gör om dagarna. Jag känner mig inte fräsch om jag inte duschar varannan dag. Min sambo duschar nog var tredje dag, ungefär.
  • Anonym (Äckligt)

Tack.... Orkade inte börja . Du vet....

• Anonym (Torris)

Jag duschar varannan/var tredje dag. 
    Jag har alltid haft superkänslig hud och KAN helt enkelt inte duscha oftare. Huden blir supertorr och jag får utslag.
    Däremot tvättar jag mig varje morgon (och tar bort smink varje kväll).
    Känner folk som efter en tid har duschat ofta, nu MÅSTE duscha ofta pga håret har vant sig och blir fett varje dag.
    Mitt hår däremot blir fett efter ca 3  dagar.  

Jag använder såklart väldigt milda produkter från apoteket, utan parfym. Har gjort det en längre tid nu, men av en händelse, pga mitt vanliga balsam tog slut, tog jag ett jag hade liggandes och jisses vilken chock jag fick! Balsamet fullkomligt STINKER kemikalier och parfym! Nu kan jag inte ens förstå att jag frivilligt har stoppat detta på min kropp!!

Nej, tyvärr har jag ingen källa, men vet att jag har läst någon studie om hur överrenliga folk har blivit och att det i sin tur skapar andra bekymmer. Så som astma och allergier. Man behöver inte duscha så ofta som varje dag för att vara hygieniskt.
    Men jag kan såklart förstår folk som gör det, om man tex har ett smutsigt jobb etc. 

Svar på tråden Duschar jag för sällan?