• Anonym (orolig mamma)

kronofogden

hej.har tyvärr efter många år gett upp.trasslade inmej i dessa smslån å nu orkar jag inte mer så jag lät de gå till kronofogden..jag har en fast inkomst på runt 18000.gör dom även en utmätning i hemmet?
    har en plasma 42 tumms och ett wiispel.är de sådant dom tar så man står utan tv?.gör dom alltid hembesök, meddelar dom isåfall innan dom kommer så barnen inte behöver vara hemma?
    min skuld hos dom kommer vara runt 20000.tacksam för svar  

• Svar på tråden kronofogden
  • zoxi

Nej, de kommer inte att komma hem till dig. Har du en fast inkomst så kommer förmodligen pengarna att dras därifrån då de ser att du kan betala.

Det bästa du kan göra är ju att ringa Kronofogden, förklara läget - att du tappat greppet, men du vill betala.
    Kronofogden är inga elaka personer utan de hjälper dig med en avbetalningsplan.
    Att du kanske ska betala 800 spänn i månaden i si och så många månader.

• Vinxen

Dom lär höra utmätning på lönen men inte i hemmet. Du har nog inte tillräckligt höga skulder för det. Det jobbiga nu när du låtit dom hamna där är ju att du kommer ha prick i 3 år. Dvs inga krediter,inga teleabonemang osv....

• Anonym (orolig mamma)

ja jag har ju ut sammanlagt runt 20000 med barn å underhållsbidrag.jag mailade dom å frågade å då fick jag till svar att de vet man inte, beror på den som man är skyldig skulden om dom vill att hemmet ska utmätas.kan de va så.är ju inga höga summor när de ligger runt 20000.mest rädd att dom tar barnens wii och plasmatvn.den är ju värd 3-4 tusen kanske? 

• Anonym (orolig mamma)

jo, detta va inget jag ville, men att varje månad ha 1000 kr att leva för, jag orkade inte mer =(..är de för liten skuld för utmätning ihemmet?

• Anonym (nyfiken)

Får man lov att fråga hur stor skulden är? 

• Boll

Det stämmer att det är den som begär utmätning (den du är skyldig) avgör om utmätning ska göras på egendom också, eller bara på lönen. Dock brukar de först ansöka om löneutmätning och enbart utmäta egendom om man inte har inkomst. Ring Kronofogden imorgon och prata med dem, förklara att du vill göra upp en avbetalningsplan. Var trevlig, det tjänar du mycket på. Du kommer få leva med begränsade tillgångar tills skulden är betald.

• Anonym (orolig mamma)

sammanlagt runt 20 000

• Anonym
    Anonym (nyfiken) skrev 2011-08-29 19:01:50 följande:
    Får man lov att fråga hur stor skulden är? 

Förlåt! Jag kan visst inte läsa ordentligt. Skäms
  • HZCEk

Gå till din bank på ett personligt samtal. Säg då att du tyvärr trasslat till det. Du vill ha ETT lån att betala tillbaka alla skitlån/krediter med, och ha en återbetalningsplan för detta lån. Du har fast inkomst så det borde de gå med på. Låt det inte gå till kronofogden, det blir bara ännu jobbigare. Pallra dig iväg till banken istället och se om de vill hjälpa dig. Ofta funkar det den vägen!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-29 19:02:50 följande:

Förlåt! Jag kan visst inte läsa ordentligt. Skäms

Och där försvann min tillfälliga signatur av någon anledning.

Jag undrar om du kanske har missuppfattat det där med att få utmätning på lönen. De tar inte hela lönen. Du får behålla så mycket så att ni klarar er. 
Svar på tråden kronofogden