• Anonym (orolig mamma)

kronofogden

hej.har tyvärr efter många år gett upp.trasslade inmej i dessa smslån å nu orkar jag inte mer så jag lät de gå till kronofogden..jag har en fast inkomst på runt 18000.gör dom även en utmätning i hemmet?
    har en plasma 42 tumms och ett wiispel.är de sådant dom tar så man står utan tv?.gör dom alltid hembesök, meddelar dom isåfall innan dom kommer så barnen inte behöver vara hemma?
    min skuld hos dom kommer vara runt 20000.tacksam för svar  

• Svar på tråden kronofogden
  • Anonym (orolig mamma)

de sa att företaget jag va skyldig pengar inte godkände det.bad flera gånger men de hjällpte inte=(

• Anonym (ladylie)

Om du har massa andra saker som gör att du bara har 1000 kr kvar att leva på, så kanske du skulle nedgradera ditt internet? Skaffa en kontanttelefon, inte ta massa jävla lån, billigare tv-abonnemang. osv osv.

Du har ju ändå en rätt bra lön. Jag och min sambo får ut drygt 25 i månaden tillsammans. Vi klarar oss gott och väl på det. Trots hyra på 5.000. Trots mobilabonnemang på drygt 500 kr var. Trots internet, Trots TV, trots lån, trots fackavgift, trots nöjen.

Det är nog du som borde se över din ekonomi. 

• Anonym (Anna)

De kommer inte göra en utmätning i hemmet. Jag själv trasslade till det förra våren, tog sms-lån av olika slag (hade ingen inkomst alls förra våren då jag hade vart med om hemskheter och inte orkade ta tag i mig själv) och sen blev det så mycket att jag hamnade hos fogden. hade 35.000 i skuld.
    Men det tog bra många månader innan jag hamnade hos fogden, nästan ett halvår. Det bästa är ju, som så många andra har skrivit, att du ringer till de olika företagen och frågar om betalningsplan.
    Jag va ju dum nog att låta det vara :S
    Men, kan ju också meddela att de tar ingen större summa pengar. För mig tar de runt 1500 varje månad om jag har tjänat över 7800. Om jag får mindre en månad, då drar det inget. Men med tanke på att det är ränta på de olika sms-lånen så höjs ju skulden om du inte kan betala på några månader. Nu är det ju såhär att jag som sagt har olika sms-lån som ligger hos fogden, även kredit och en telefon på avbetalning som jag inte kunde betala till slut. Tror det är meddelandelån som har nåt på 30% ränta.. och så de andra skitlånen som det är hög ränta på också. När jag inte kunde betala på 2 månader, så höjdes skulden med 2000kr. Inte hela världen, men det är ju nåt man helst vill undvika.
    Känns som det bara blev svammel här nu när jag skrev :p Men om du hamnar hos fogden kan jag garantera att du inte blir bankrutt =)  

• Anonym (orolig mamma)

tack för alla snälla svar, du som är otrevlig kan bespara dej.de va ju inte de jag skrev att jag undrade.jag vet de redan.25000 inkomst å hyra 5000.2500 var. tänkt den som hade de så!!!

• Anonym (orolig mamma)

betalar av ett lån på 5000 som är ett gammalt lån å de lär jag ju inte kunna göra om dom kommer räkna ut existensminimun.då hamnar väl de där oxå.nåväl.hellre hos fogden än må som jag gör nu.inte ha ett öre att leva på.

• LinneaJosie

TS - du borde knata iväg till kronofogden och be dem hjälpa dig, eller kontakta kommunens skuldrådgivare (eller vad det nu heter...) för du verkar inte riktigt förstå varken frågorna eller svaren i tråden. Be om hjälp med att reda ut din ekonomiska situation nu. Att dina skulder nu ligger hos kronofogden är liksom ingen lösning på problemet....borgenärerna ska ju fortfarande ha sina pengar.

• Anonym (orolig mamma)

de vet jag, men då är dom samlade å dras på ett å jag har i varjefall ett existensminimum som är högre än nu.

• Anonym
    Anonym (orolig mamma) skrev 2011-08-29 19:37:10 följande:
    tack för alla snälla svar, du som är otrevlig kan bespara dej.de va ju inte de jag skrev att jag undrade.jag vet de redan.25000 inkomst å hyra 5000.2500 var. tänkt den som hade de så!!!

Du såg inte att hon skrev att de hade 25 000 tillsammans och hyra på 5000. Inte 25 000 var. Men se över alla räkningar du kan dra in på så underlättar det för dig. Bli inte arg när du får tips. Ta emot de istället så du kan ta dig ur denna sits.
  • Anonym

Kronofogden är inga vargar. Dom finns där för att hjälpa dig.. Dom räknar ut hur mycke du har råd att betala per månad. sen kan du betala det själv eller så drar dom på lönen. När dom räknar ut det så ser dom till hela din ekonomi.. Dom mäter inte ut så mycke på lönen att andra saker som du faktisk sköter riskerar att också hamna hos fogden. Vad gäller hembesök så kan du va lugn. Dom gör inga hembesök för en skuld på 20000. Möjligen att dom kallar dig till ett möte hos dom men inte ens det är troligt.

• Anette91

1. Ring företagen, funkar inte svea testa dem andra företagen, så får det gå som det går med det första..
    2. Banken, samla ihop allting
    3. Ring kronofogden och försök att få ihop det bra hos dem berätta läget o sådär.
    4. Ta kontakt med en rådgivare.
    5. Se över dina kostnader om du har äldre barn som har egna telefoner kanske du kan berätta för dem att du måste avsäga dig deras abonnemang och ge dem kontantkort ett år för att fixa med ekonomin "/
    6. Som sagt dem gör inte utmätning på huset förrän det gått riktigt lång tid o du inte har betalat.
    7. Uppsök psykiatri om du mår dåligt.
    8. En godman/förvaltare kanske skulle vara nåt?
    9. Stödfamilj för barnen via soc? så du kanske kan åka iväg o ha kul, du låter deprimerad och kanske behöver få lite anrum ensam tsm med en vän?
    10. Du kommer INTE behöva leva på existensminimum som många andra säger utan dem gör en INDIVIDUELL PLAN FÖR DIN EKONOMI och då ska du ta med ALLA dina utgifter och då få till det så du kan BETALA AV SKULDEN DU NU LAGT PÅ DIG... 

Vet du om att för varje dag som går och allt är hos fogden så stiger summan? Så låt det inte gå för lång tid...
    Hoppas det ordnar sig med allting och låt det inte hända igen!

Svar på tråden kronofogden