• Anonym (orolig mamma)

kronofogden

hej.har tyvärr efter många år gett upp.trasslade inmej i dessa smslån å nu orkar jag inte mer så jag lät de gå till kronofogden..jag har en fast inkomst på runt 18000.gör dom även en utmätning i hemmet?
    har en plasma 42 tumms och ett wiispel.är de sådant dom tar så man står utan tv?.gör dom alltid hembesök, meddelar dom isåfall innan dom kommer så barnen inte behöver vara hemma?
    min skuld hos dom kommer vara runt 20000.tacksam för svar  

• Svar på tråden kronofogden
  • Anonym (???)

Men om du bara har 20000 i skuld så borde du ju med 20000 i månadsinkomst kunna betala av varje månad. Du kanska ska se över hur du hanterar din ekonomi så kanske det löser sig.

• Anonym (orolig mamma)

jo dom ränar väl ut miniexistens att leva på.risken är väl bara då att jag inte kommer kunna fortsätta betala på mitt "vanliga lån"..men de jag mest är orolig för är att dom kommer hem =(((..jag har försökt med banken men har för många kreditförfrågningar =(

• Anonym (orolig mamma)

har än så länge bara fått betalningsföreläggning så de är väl för tidigt att ringa dom?

• Boll

Nej, det är inte för tidigt att ringa. Gör så här.

Steg 1: Ring till företagen du är skyldig pengar. Fråga om det finns någon som helst möjlighet att göra en avbetalningsplan med dessa, alternativt att betala allt på direkten. Kan du betala allt på direkten, kontakta din bank, förklara läget och ta ett lån som du betalar av de andra skulderna med.

Steg 2: Om 1 inte fungerar, ring Kronofogden och gör upp avbetalningsplan. De kommer gå igenom vilka utgifter du har. Glöm inte informera om det lån du redan har. Detta lån är en utgift som de ska räkna med då de räknar ut hur mycket pengar du ska ha. Hur mycket pengar du får behålla är individuellt, du hamnar inte automatiskt på någon speciell nivå.

• zoxi

Men alltså, ring Kronofogden. 
    Du har "bara" 20.000 i skulder vilket inte alls är en jättesumma. Gör du upp en betalningsplan så kan du ju lägga 1000 kr i månaden, har du mer pengar en månad kan du ju lägga mer. Då är du av med skulden på 1.5 år.

Du behöver inte leva på existensminimum.
    Ring och var trevlig. Förklara läget. De är inte ute efter att ta dina pengar. Förklara att du vill betala. Förklara att det trasslat till sig. Förklara att du har si och så mycket pengar kvar efter räkningar är betalda och att du kan betala 1000 kr i månaden.
    De kommer att gå med på det. Ta inga fler lån.

Det verkar lite som att du är för lat för att ta tag i dina problem. Om du märker att saker går åt helskotta, ring till företagen. Är du trevlig mot dem så är de oftast trevliga tillbaka.

Jag hade en skuld som var på väg till Kronofogden, men ringde företaget som skulden fanns hos och de ställde upp med en betalningsplan. 

• Anonym (orolig mamma)

får man räkna med lån, ska inte existensminimumet täcka dem oxå?

• Anonym (orolig mamma)

jag ringde förretaget svea inkasso men dom vägrade gå med på en betalplan.men gör dom inte alltid utmätning på lönen??utan kan man få göra en avbetalningsplan istället?så har inte jag uppfatat det ??

• Anonym
    Anonym (orolig mamma) skrev 2011-08-29 19:00:59 följande:
    jo, detta va inget jag ville, men att varje månad ha 1000 kr att leva för, jag orkade inte mer =(..är de för liten skuld för utmätning ihemmet?
    Hur mycket utgifter har du om du med 20 000 ut i månaden, endast har 1000 kr kvar att leva på, när dina skulder inte är större än 20 000 kr?

Du kan ju liksom inte ha några enorma räntekostnader med så lite i kediter?

Dags att se över andra utgifter också låter det som. 
  • Anonym (ladylie)

Jag har haft skulder hos Svea Inkasso, även min sambo. Men vi ringde och de ställde upp med en avbetalningsplan. Det var inga som helst problem. Så att du inte skulle få det verkar myyycket mycket konstigt.

• Anonym (orolig mamma)

jag har liksom andra utgifter oxå.hyra 6500..tv,internet,mobil,vanliga lån,dagis,fackavavgigt ja så som alla andra

Svar på tråden kronofogden