• Anonym (orolig mamma)

kronofogden

hej.har tyvärr efter många år gett upp.trasslade inmej i dessa smslån å nu orkar jag inte mer så jag lät de gå till kronofogden..jag har en fast inkomst på runt 18000.gör dom även en utmätning i hemmet?
    har en plasma 42 tumms och ett wiispel.är de sådant dom tar så man står utan tv?.gör dom alltid hembesök, meddelar dom isåfall innan dom kommer så barnen inte behöver vara hemma?
    min skuld hos dom kommer vara runt 20000.tacksam för svar  

• Svar på tråden kronofogden
  • Anonym (???)
    Anonym (ladylie) skrev 2011-08-29 19:28:32 följande:
    Om du har massa andra saker som gör att du bara har 1000 kr kvar att leva på, så kanske du skulle nedgradera ditt internet? Skaffa en kontanttelefon, inte ta massa jävla lån, billigare tv-abonnemang. osv osv.

Du har ju ändå en rätt bra lön. Jag och min sambo får ut drygt 25 i månaden tillsammans. Vi klarar oss gott och väl på det. Trots hyra på 5.000. Trots mobilabonnemang på drygt 500 kr var. Trots internet, Trots TV, trots lån, trots fackavgift, trots nöjen.

Det är nog du som borde se över din ekonomi. 
    Bra tips
  • Waldo

När man har en skuld hos KFM så fungerar det så att man först får en utmätning på lönen
    När det har passerat en viss tid och KFM ser att man inte kan kommer att klara av att betala skulden så kommer man att göra en förrättning i hemmet
    Alltså en utmätning i hemmet

När man gör det så får gäldenären (den skuldsatte) alltid behålla sitt beneficium (en skälig levnadsstandard)
    I den ingår idag tv, dator och tom en billigare bruksbil
    Man mäter inte ut saker som är dina barns. Man mäter aldrig ut 3:e persons egendom

Vid en löneutmätning räknar man ihop inkomster och drar ifrån utgifter för att få fram förbehållsbeloppen (den summa man få behålla)
    Är man sambo så lägger man ihop bägges inkomster
    Detta finns reglerat enligt lag och är lika för alla så det är inget man kan förhandla om

Uträkningen ser ut ungefär såhär

Lön

Minus  Hyra
                 Resor till arbete/skola för bägge
                 Högskostnadskort för läkare/mediciner
                 Barnomsorg för ev barn
    ------------------------------------------------
         Summa

Till denna summa läggs normalbeloppet vilket är den summa man har att leva på varje månad
    För vuxen ca 4500:-
    Det som blir över kommer man nu att mäta ut

Man tar inte hänsyn till några andra kostnader eller lån

• Anonym (orolig mamma)

ok, då blir de ju lätt att de andra lånet tyvärr hamnar där oxå..jag är jättetacksam för alla tips =)hur lång efter betalföreläggande får man en "prick" tro?

• Anonym (JA)

jag fick en prick ca 3-5 månader efter betalningsföreläggande men en kompis har en skuld på ett inkassobolag som har legat i flera år. Tror det är olika hos olika bolag.

• Anonym (orolig mamma)

ok, tar de så lång tid innan dom beslutar?

• Waldo
    Anonym (orolig mamma) skrev 2011-08-29 21:55:09 följande:
    ok, då blir de ju lätt att de andra lånet tyvärr hamnar där oxå..jag är jättetacksam för alla tips =)hur lång efter betalföreläggande får man en "prick" tro?
    När du får ett betalningsföreläggande hem, så har du 10 dagar på dig att betala eller överklaga
    Betalar du så händer inget

Om du inte kan betala så får du en betalningsanmärkning efter 10 dagar
  • Waldo
    Anonym (JA) skrev 2011-08-30 01:37:51 följande:
    jag fick en prick ca 3-5 månader efter betalningsföreläggande men en kompis har en skuld på ett inkassobolag som har legat i flera år. Tror det är olika hos olika bolag.
    Inkassobolag är inte samma sak som kronofogden.
    Man får inte betalningsanmärkningar av en skuld hos ett inkassobolag

Det är först när skulden går till KFM som det (kan) uppstå en anmärkning
    Och den kommer isåfall 10 dagar efter man fått föreläggandet (om man inte betalar)
  • Anonym (orolig mamma)

okej, å sen direkt börjar dom å utmäta lönen om jag förstått rätt?

• Waldo
    Anette91 skrev 2011-08-29 20:09:47 följande:
    10. Du kommer INTE behöva leva på existensminimum som många andra säger utan dem gör en INDIVIDUELL PLAN FÖR DIN EKONOMI och då ska du ta med ALLA dina utgifter och då få till det så du kan BETALA AV SKULDEN DU NU LAGT PÅ DIG... 
    Alla som har en skuld hos KFM får betala procentuellt lika mycket av sin inkomst
    Man får leva på ett existensminimum rakt av.

Detta är inte förhandlingsbart, eftersom KFM arbetar efter en lag och det finns ingen som kan förhhandla sig ur en lag
    Man tar inte någon hänsyn till vad man har för utgifter eller ekonomi i övrigt
    Har man inte pengar att betala andra krediter eller lån så kommer dom också att förfalla

Det finns inga individuella planer alls hos KFM
  • Anonym

Jag tycker det är tråkigt att ts ska få påhopp från höger och vänster för att hon ställer en fråga.
    Hon vet väl att det var dumt att hamna hos kronofogden, ingen vill väl hamna där, och hon vill ju göra upp för sig!
    För att svara på din fråga ts: Jag tror det är så att om man har barn får dom inte ta tv'n, vet inte om dom får ta wii-spelet, men tror inte det. Jag vet dock inte om det är så att om du har fler än en tv, då kanske dom tar de andra.
    Jag hade ringt och pratat med Kronofogden för att få svar, så behöver du inte vara orolig. Skulden är ju inte så hög. Lycka till!

Svar på tråden kronofogden